Persbericht
Rotterdam, 15 november 2007

Meerderheid van alle Nederlandse beursfondsen voldoen aan best practice bepaling Code Tabaksblat

Verder:

· Forse toename (19%) van het aantal live videowebcasts
· Explosieve toename (70%) van het aantal AvA s dat wordt gewebcast

In 2007 maakt voor het eerst een meerderheid (53%) van alle Nederlandse beursfondsen gebruik van live webcasts voor haar periodieke bijeenkomsten (kwartaal-, half- en/of jaarcijfers). Dit is een toename van 20% ten opzichte van 2006. Van de AEX en Midkap fondsen maakt 96% gebruik van webcast, van de overige fondsen maakt slechts 29% gebruik van webcast. Dit blijkt uit de jaarlijkse Webcast Monitor© Nederlandse Beursfondsen 2003-2007 van Company Webcast BV.

Het webcasten van bijeenkomsten die van invloed kunnen zijn op de koers van het aandeel, is één van de best practise bepalingen uit de Code Tabaksblat, waarin beursfondsen haar aandeelhouders gelijktijdig en gelijkelijk dienen te informeren.

Opvallend is verder de explosieve groei (70%) van het aantal beursfondsen dat ook haar Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) webcasts. De communicatie met aandeelhouders wordt steeds belangrijker en het webcasten van dit soort bijeenkomsten zorgt ervoor dat meer aandeelhouders, wereldwijd, live betrokken kunnen worden , aldus Iwan Lawerman directeur Company Webcast BV. Bijna een kwart van alle fondsen heeft haar AvA in 2007 gewebcast (in 2006 was dit nog slechts 13%). Lawerman: in 2008 verwachten we dat zeker de helft van alle fondsen haar AvA zal gaan webcasten.

Daarnaast ziet Lawerman ook een verdere groei van het aantal videowebcasts. Het aandeel audiowebcasts is sinds dit jaar dalend en het aandeel videowebcasts stijgt. Ik verwacht dat deze trend zich zal doorzetten. Video heeft namelijk meer impact dan audio en gebruikers kijken gemiddeld
ook langer naar een videowebcast dan een audiowebcast. Daarnaast zijn er bijna geen technische barrières meer om niet voor videowebcast te kiezen aldus Lawerman.

Bedrijven ontdekken ook steeds meer andere communicatie mogelijkheden met webcasten. Lawerman: naast het webcasten van financiële bijeenkomsten, doen we steeds meer ander type webcasts: van productpresentaties, interne communicatie, strategie updates, pensioenuitleg, training, congressen en arbeidsmarktcommunicatie. Webcasting biedt een zeer kostenefficiënte manier om mensen goed te informeren op een innovatieve en aansprekende wijze.


---