Persbericht
Rotterdam, 15 november 2007
Meerderheid van alle Nederlandse beursfondsen voldoen aan best practice
bepaling Code Tabaksblat
Verder:
· Forse toename (19%) van het aantal live videowebcasts
· Explosieve toename (70%) van het aantal AvA s dat wordt gewebcast
In 2007 maakt voor het eerst een meerderheid (53%) van alle Nederlandse beursfondsen
gebruik van live webcasts voor haar periodieke bijeenkomsten (kwartaal-, half- en/of
jaarcijfers). Dit is een toename van 20% ten opzichte van 2006. Van de AEX en Midkap fondsen
maakt 96% gebruik van webcast, van de overige fondsen maakt slechts 29% gebruik van
webcast. Dit blijkt uit de jaarlijkse Webcast Monitor© Nederlandse Beursfondsen 2003-2007
van Company Webcast BV.
Het webcasten van bijeenkomsten die van invloed kunnen zijn op de koers van het aandeel, is één
van de best practise bepalingen uit de Code Tabaksblat, waarin beursfondsen haar aandeelhouders
gelijktijdig en gelijkelijk dienen te informeren.
Opvallend is verder de explosieve groei (70%) van het aantal beursfondsen dat ook haar Algemene
Vergadering van Aandeelhouders (AvA) webcasts. De communicatie met aandeelhouders wordt
steeds belangrijker en het webcasten van dit soort bijeenkomsten zorgt ervoor dat meer
aandeelhouders, wereldwijd, live betrokken kunnen worden , aldus Iwan Lawerman directeur
Company Webcast BV. Bijna een kwart van alle fondsen heeft haar AvA in 2007 gewebcast (in 2006
was dit nog slechts 13%). Lawerman: in 2008 verwachten we dat zeker de helft van alle fondsen
haar AvA zal gaan webcasten.
Daarnaast ziet Lawerman ook een verdere groei van het aantal videowebcasts. Het aandeel
audiowebcasts is sinds dit jaar dalend en het aandeel videowebcasts stijgt. Ik verwacht dat deze
trend zich zal doorzetten. Video heeft namelijk meer impact dan audio en gebruikers kijken gemiddeld
ook langer naar een videowebcast dan een audiowebcast. Daarnaast zijn er bijna geen technische
barrières meer om niet voor videowebcast te kiezen aldus Lawerman.
Bedrijven ontdekken ook steeds meer andere communicatie mogelijkheden met webcasten.
Lawerman: naast het webcasten van financiële bijeenkomsten, doen we steeds meer ander type
webcasts: van productpresentaties, interne communicatie, strategie updates, pensioenuitleg, training,
congressen en arbeidsmarktcommunicatie. Webcasting biedt een zeer kostenefficiënte manier om
mensen goed te informeren op een innovatieve en aansprekende wijze.
---