15 november 2007 - Auto's van Duitse fabrikanten zijn onzuiniger en
vervuilender geworden. De Europese Unie moet daarom zo snel mogelijk
de Duitse auto-industrie op het matje roepen. Dat stelt Stichting
Natuur en Milieu in reactie op een onderzoek naar de klimaatprestaties
van Europese autoproducenten. 'Brussel laat tot nu toe haar oren te
veel hangen naar de belangen van de Duitse auto-industrie', stelt
Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Stichting Natuur en Milieu.
Van de belangrijkste autoproducerende landen in Europa lieten de
Franse en Italiaanse fabrikanten hun emissies met gemiddeld 1,6%
dalen. Zij zitten met een gemiddelde van net boven de 140 gram CO2
per kilometer goed op koers. Dit in tegenstelling tot fabrikanten uit
Duitsland, die het zelfs voor elkaar kregen om de gemiddelde
CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's te laten stijgen. Dat blijkt
uit een studie van Transport & Environment (T&E), de Europese
koepelorganisatie voor verkeer en milieu waar Stichting Natuur en
Milieu prominent lid van is.
De twee grootste Duitse fabrikanten DaimlerChrysler en Volkswagen
lieten hun gemiddelde CO2-uitstoot met respectievelijk 2.8% en 0.9%
stijgen. De gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto's van Daimler
ligt nu op 188 gram CO2 per kilometer, bij Volkswagen is dat 166
gram. De Duitse fabrikant BMW laat wel een reductie zien van 2,5%,
maar zit daarmee nog steeds op een gemiddelde uitstoot van 184 gram
per kilometer. De cijfers zijn gebaseerd op Europese verkoopcijfers
over 2006, en afkomstig van officiële data van de Europese Unie.
Alleen fabrikanten die in 2006 meer dan 200.000 voertuigen in Europa
verkochten zijn meegenomen.
Mirjam de Rijk: 'Het klimaat vraagt om zuinige auto's. Er is nu meer
dan ooit strenge regelgeving met duidelijke lange termijn doelen
nodig'.
De EU komt binnenkort met wetgeving voor scherpere CO2-normen voor
auto's. De Duitse autolobby probeert de Europese CO2-doelen te
verwateren door voor zwaardere auto's een hogere CO2-uitstoot toe te
staan. De Duitse groepen Daimler en Volkswagen maakten in 2006 auto's
die gemiddeld respectievelijk 62 kg en 16 kg zwaarder zijn dan het
jaar ervoor. De CO2-uitstoot van deze fabrikanten is daarmee ook
omhoog gegaan.
Natuur en Milieu is er tegen dat auto's ingedeeld worden naar gewicht,
waarbij zwaardere auto's meer CO2 uit mogen stoten. Hiermee staat
immers een premie op het zwaarder maken van auto's. Beter is het dat
de oppervlakte de klassenindeling bepaalt. Dit stimuleert
autoproducenten wel tot het maken van zuinigere auto's.
Publicatiedatum: 15-11-2007