Ingezonden persbericht




Persbericht

Amsterdam, 15 november 2007

Band met krant het sterkst

Van alle mediumtypen heeft de Nederlandse mediaconsument de sterkste relatie met zijn be- taalde dagblad. De krant wordt bij die binding direct gevolgd door radio en tijdschriften. Dat blijkt uit aanvullende analyses die bureau Veldkamp in opdracht van Cebuco heeft uitgevoerd op de resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2007 Plus.

Goed nieuws voor adverteerders. Veldkamp stelt dat een hoge mate van `engagement' een positieve werking heeft op de reclamekracht van dat mediumtype. Temidden van al de informatie waaraan mensen tegenwoordig blootstaan weten advertenties in dagbladen nog door te dringen tot het brein van de lezer. Mede omdat, zo bleek uit het hoofdonderzoek, dagbladen van alle mediumtypen de me- diaconsument het beste weten te beraken.

Omdat bijna 90 procent van de oplage naar abonnees gaat, zijn miljoenen mensen gewend hun krant dagelijks op een vast moment in de bus te krijgen. Veel mensen hebben voor het lezen van die krant dan ook een vast tijdstip op de dag gereserveerd. Het past in de vaste rituelen van miljoenen mensen. Dat draagt bij aan de relatie die mensen met het mediumtype hebben, aan de band met hun krant.

Het onderzoeksbureau gebruikt voor de binding tussen de lezer en zijn blad de vakterm Engagement. Engagement is door Veldkamp aan de hand van vier vragen vastgesteld. Uit de antwoorden blijkt dat de lezer zijn krant tot zijn favoriete media rekent, mede omdat het medium heel dicht bij hem staat. Hij geeft tevens aan het dagblad te missen als die even niet verschijnt. Verder antwoordt de lezer dat er geen alternatieven zijn voor zijn eigen krant. Bij de analyse bleken de betaalde dagbladen een ruime voorsprong te hebben op de gratis titels.

Deze informatie en meer uitgebreide resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2007 Plus zijn te- rug te lezen in het gratis te bestellen boekje `De krant is koning' dat afgelopen maandag verscheen. Kijk voor meer informatie op www.cebuco.nl.

Bijlage: Tabel engagement per mediumtype.