Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 15 november 2007
Band met krant het sterkst
Van alle mediumtypen heeft de Nederlandse mediaconsument de sterkste relatie met zijn be-
taalde dagblad. De krant wordt bij die binding direct gevolgd door radio en tijdschriften. Dat
blijkt uit aanvullende analyses die bureau Veldkamp in opdracht van Cebuco heeft uitgevoerd
op de resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2007 Plus.
Goed nieuws voor adverteerders. Veldkamp stelt dat een hoge mate van `engagement' een positieve
werking heeft op de reclamekracht van dat mediumtype. Temidden van al de informatie waaraan
mensen tegenwoordig blootstaan weten advertenties in dagbladen nog door te dringen tot het brein
van de lezer. Mede omdat, zo bleek uit het hoofdonderzoek, dagbladen van alle mediumtypen de me-
diaconsument het beste weten te beraken.
Omdat bijna 90 procent van de oplage naar abonnees gaat, zijn miljoenen mensen gewend hun krant
dagelijks op een vast moment in de bus te krijgen. Veel mensen hebben voor het lezen van die krant
dan ook een vast tijdstip op de dag gereserveerd. Het past in de vaste rituelen van miljoenen mensen.
Dat draagt bij aan de relatie die mensen met het mediumtype hebben, aan de band met hun krant.
Het onderzoeksbureau gebruikt voor de binding tussen de lezer en zijn blad de vakterm Engagement.
Engagement is door Veldkamp aan de hand van vier vragen vastgesteld. Uit de antwoorden blijkt dat
de lezer zijn krant tot zijn favoriete media rekent, mede omdat het medium heel dicht bij hem staat. Hij
geeft tevens aan het dagblad te missen als die even niet verschijnt. Verder antwoordt de lezer dat er
geen alternatieven zijn voor zijn eigen krant. Bij de analyse bleken de betaalde dagbladen een ruime
voorsprong te hebben op de gratis titels.
Deze informatie en meer uitgebreide resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2007 Plus zijn te-
rug te lezen in het gratis te bestellen boekje `De krant is koning' dat afgelopen maandag verscheen.
Kijk voor meer informatie op www.cebuco.nl.
Bijlage: Tabel engagement per mediumtype.