Marie Claire haalt prestigieuze Prix de la Moda naar Nederland
'Ode aan groeiende betekenis Nederlandse mode in binnen- en buitenland'
Hoofddorp, 31 oktober 2007 - Marie Claire organiseert op 15 november as. voor het eerst in Nederland de prestigieuze 'Prix de la Mode'. Tijdens een exquis diner in het decor van de oude meesters in het Rijksmuseum ontmoeten sterren en beleidsmakers uit de wereld van mode, cultuur en politiek elkaar voor een ode aan de mode als cultuurfenomeen. Tijdens de avond worden nationale en internationale mode-iconen geëerd voor hun onmiskenbare en onderscheidende bijdrage aan de mode van vandaag.
De 'Prix de la Mode' wordt toegekend in de categorieën 'Beste Ontwerper internationaal', 'Beste Ontwerper nationaal', 'Beste Model', 'Beste Accessoire lijn', 'Beste Stijl Icoon' en 'Beste Mode Ambassadeur'. De 'Prix de la Mode' vond eerder met groot succes plaats onder andere in Frankrijk en Spanje.
"Het is de hoogste tijd voor een dergelijk evenement met internationale allure in Nederland", volgens de hoofdredacteur van Marie Claire, Sandera Krol. "De rol van Nederlandse mode neemt al jaren nationaal en internationaal gestaag toe ook als uiting van 'hoge' cultuur. Met de 'Prix de la Mode' geven wij deze ontwikkeling erkenning en een vaste plaats op de agenda. De 'Prix de la Mode' is tevens een hommage aan hen die de modewereld ook daadwerkelijk al geruime tijd vernieuwen en een gezicht geven. In die zin neemt de 'Prix de la Mode' een unieke plaats in naast bestaande modeprijzen die we in ons land uitreiken. Wij zijn er bijvoorbeeld bijzonder trots op dat onze eigen internationale sterren Viktor & Rolf de 'Prix de la Mode' in ontvangst nemen in de categorie 'Beste Ontwerpers Internationaal'. Net zo blij zijn we overigens met de uitstekende winnaars in de andere categorieën".
Nieuwe koers voor bewezen succesformule kwaliteitsblad: 'classic is back'
Met de introductie van de 'Prix de la Mode' in Nederland markeert Marie Claire haar nieuwe koers om de bewezen succesformule van het blad van eigentijds elan te voorzien. Sinds 1937 bouwt Marie Claire aan haar reputatie van onderscheidend kwaliteitsblad op de internationale markt. Marie Claire is het enige vrouwenglossy dat mode en 'lifestyle' onderwerpen nadrukkelijk combineert met de rol van de vrouw in de samenleving. Vanaf de eerste uitgave in Nederland (1990) heeft Marie Claire zich gericht op emancipatoire thema's als zorg en arbeid, economische onafhankelijkheid en de integriteit van het eigen lichaam. Marie Claire staat voor die oorspronkelijke waarden, maar plaatst ze in een eigentijds perspectief. De vrouw van nu wil enerzijds luchtig genieten van hetgeen ze heeft bereikt, maar sluit tevens de ogen niet voor de wereld om haar heen.
"Onze traditie is onze kracht", stelt Sandera Krol. "Na mijn komst als hoofdredacteur hebben we hebben er een jaar over gedaan om een frisse start te maken. Uiterlijk is er veel veranderd zoals een nieuw formaat en typografie. Inhoudelijk zijn we terug naar de bron gegaan. Nog steeds worden jaarlijks 76 miljoen vrouwen ongewenst zwanger en overlijdt er elke minuut een vrouw aan de gevolgen van een bevalling. Dat raakt de Marie Claire vrouw. Maar tegelijkertijd claimt ze de ruimte om ten volle te genieten van verworven vrijheden, welvaart en welzijn. Het is die uiting van zelfvertrouwen, innerlijke kracht en levensvreugde gekoppeld aan praktisch idealisme waaraan Marie Claire zich graag spiegelt. Marie Claire is een beetje zoals je zelf zou willen zijn, intelligent maar niet zwaar op de hand. Maatschappelijk betrokken maar ook geïnteresseerd in luchtige onderwerpen. Soms serieus, soms helemaal niet. De introductie van de 'Prix de la Mode' is pas een eerste stap om Marie Claire blijvend op deze wijze te vernieuwen en op de kaart te zetten. Dat minister van Onderwijs en Cultuur, Ronald Plasterk, de eerste 'Prix de la Mode' in Nederland aan de winnaars uitreikt heeft natuurlijk iets symbolisch. Hij beheert immers ook de portefeuille emancipatie", aldus Sandera Krol.
Noot voor de redactie:
Over Marie Claire
Marie Claire is de Nederlandse dochter van de Franse Marie Claire die inmiddels 70 jaar bestaat. Internationaal wordt Marie Claire gezien als een autoriteit, niet alleen op maatschappelijk gebied maar ook op het gebied van mode en beauty.
In maart 1990 is de Nederlands Marie Claire gelanceerd. Een blad dat inmiddels, dankzij haar unieke formule, een eigen plek heeft verworven.
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 125 websites dé grootste multimediale uitgever in Nederland. In het jaar 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 531 miljoen euro. In Hoofddorp werken 1150 medewerkers op zowel de redacties als de ondersteunende afdelingen. De dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen bv, ilse media en RCV Entertainment voegen nog eens een kleine 800 medewerkers aan het totale personeelsbestand toe.
Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (