* donderdag 15 november 16.15 uur
Jacobiene Meirink
Individual teacher learning in a context of collaboration in teams
Faculteit: Sociale wetenschappen
Promotoren: prof.dr. N. Verloop en prof.dr. T.C.M. Bergen
De kern van leren in samenwerking in interdisciplinaire teams
bestaat uit het luisteren naar ideeën en ervaringen van collegas,
en niet uit het vragen en krijgen van feedback.
Dit is één van de conclusies uit het onderzoek van Jacobiene
Meirink, en tevens een stelling bij het proefschrift. Samenwerking
tussen docenten wordt veelal gezien als stimulerend voor de
professionele ontwikkeling van docenten. Er is echter nog weinig
bekend over wat samenwerking leerzaam maakt voor docenten en
waarom sommige vormen van samenwerking meer succesvol zijn dan
andere. Meer inzicht in hoe docenten leren in samenwerking en hoe
ze daarbij ondersteund kunnen worden is belangrijk, aangezien onze
huidige kennismaatschappij van docenten vraagt dat zij zich
blijven ontwikkelen.
Vijf interdisciplinaire docententeams in scholen voor voortgezet
onderwijs zijn onderzocht gedurende een periode van een jaar. De
vijf teams zijn vergeleken op zowel de vormgeving van de
samenwerking als op de leerprocessen en leerresultaten van de
docenten. Deze vergelijking leidde tot de conclusie dat een
succesvolle samenwerking in interdisciplinaire teams aan een
aantal voorwaarden moet voldoen. Zo moeten de teams een gedeeld
doel identificeren waaraan ze met elkaar willen werken. Ook is het
belangrijk dat ze met betrekking tot het gedeelde doel niet alleen
ideeën uitwisselen, maar ook experimenteren met nieuwe lesmethoden
en opdrachten in hun eigen lespraktijk.
Uit het onderzoek is gebleken dat in teams die voldoen aan deze
twee voorwaarden veel docenten hun opvattingen over leren en
onderwijzen veranderen, en wel op een manier die aansluit bij de
ideeën achter de hervormingen in het voortgezet onderwijs. Vanuit
het perspectief van de individuele docent binnen een team kon
geconcludeerd worden dat met name het luisteren naar ideeën en
ervaringen van collegas als leerzaam wordt ervaren in een
dergelijke context. In mindere mate wordt het ontvangen van
feedback van collegas als leerzaam gerapporteerd.
De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden bij het
optimaliseren van toekomstige professionaliseringsinitiatieven
waarin de samenwerking tussen docenten een belangrijke rol speelt.
In verband met de verbouwing in het Academiegebouw vinden de promoties
plaats in de Lokhorstkerk (Pieterskerkstraat)
Universiteit Leiden