Universiteit Leiden


* donderdag 15 november 16.15 uur
Jacobiene Meirink
Individual teacher learning in a context of collaboration in teams Faculteit: Sociale wetenschappen
Promotoren: prof.dr. N. Verloop en prof.dr. T.C.M. Bergen

De kern van leren in samenwerking in interdisciplinaire teams bestaat uit het luisteren naar ideeën en ervaringen van collegas, en niet uit het vragen en krijgen van feedback. Dit is één van de conclusies uit het onderzoek van Jacobiene Meirink, en tevens een stelling bij het proefschrift. Samenwerking tussen docenten wordt veelal gezien als stimulerend voor de professionele ontwikkeling van docenten. Er is echter nog weinig bekend over wat samenwerking leerzaam maakt voor docenten en waarom sommige vormen van samenwerking meer succesvol zijn dan andere. Meer inzicht in hoe docenten leren in samenwerking en hoe ze daarbij ondersteund kunnen worden is belangrijk, aangezien onze huidige kennismaatschappij van docenten vraagt dat zij zich blijven ontwikkelen.
Vijf interdisciplinaire docententeams in scholen voor voortgezet onderwijs zijn onderzocht gedurende een periode van een jaar. De vijf teams zijn vergeleken op zowel de vormgeving van de samenwerking als op de leerprocessen en leerresultaten van de docenten. Deze vergelijking leidde tot de conclusie dat een succesvolle samenwerking in interdisciplinaire teams aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Zo moeten de teams een gedeeld doel identificeren waaraan ze met elkaar willen werken. Ook is het belangrijk dat ze met betrekking tot het gedeelde doel niet alleen ideeën uitwisselen, maar ook experimenteren met nieuwe lesmethoden en opdrachten in hun eigen lespraktijk.
Uit het onderzoek is gebleken dat in teams die voldoen aan deze twee voorwaarden veel docenten hun opvattingen over leren en onderwijzen veranderen, en wel op een manier die aansluit bij de ideeën achter de hervormingen in het voortgezet onderwijs. Vanuit het perspectief van de individuele docent binnen een team kon geconcludeerd worden dat met name het luisteren naar ideeën en ervaringen van collegas als leerzaam wordt ervaren in een dergelijke context. In mindere mate wordt het ontvangen van feedback van collegas als leerzaam gerapporteerd. De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden bij het optimaliseren van toekomstige professionaliseringsinitiatieven waarin de samenwerking tussen docenten een belangrijke rol speelt.

In verband met de verbouwing in het Academiegebouw vinden de promoties plaats in de Lokhorstkerk (Pieterskerkstraat)