Gemeente Groningen


maandag 12 november 2007:
Seminar New Media Innovations op 15 november in Groningen

Op donderdag 15 november a.s. vindt van 10.00 tot 15.30 uur het seminar `New Media Innovations' plaats in Groningen. Ambitieuze Groningse ICT-starters en de internationale ICT-top presenteren hier de laatste, grensverleggende ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe media. Het ochtendprogramma vindt plaats in de Euroborg; na de lunch worden de activiteiten voortgezet in de Mediacentrale. Er wordt gerekend op circa 100 deelnemers. Ook persrelaties zijn van harte welkom.

Het seminar geeft de bezoekers een goed beeld van de marktontwikkelingen op het gebied van nieuwe media en visuele initiatieven, én van de mogelijkheden die deze ontwikkelingen (zullen gaan) bieden. Diverse sprekers delen hun visie op deze ontwikkelingen en tonen hiervan voorbeelden:

* Gerenommeerde partijen zoals Micosoft en DAG (: nieuw multi-channel initiatief van KPN en uitgeverij PCM) delen hun visie op de nieuwe ontwikkelingen en presenteren hun plannen tijdens het seminar;

* Twee Groningse bedrijven presenteren de nieuwe diensten die zij hebben ontwikkeld: Kalooga presenteert een nieuwe visuele zoekdienst die wereldwijd uniek is. En Lancodix demonstreert een voorproefje op de marktintroductie van het prototype voor `handsfree control' (: visueel-manueel sturen en besturen);
* Toegelicht wordt welke factoren aan de basis liggen van het succes van Zweedse initiatieven zoals Kazaa, Skype, Tradedoubler en Joost (: open internet televisie waarbij community- en broadcasting-methoden kunnen worden geïntegreerd);
* 's Middags ontvangen verschillende bedrijven de bezoekers in hun eigen omgeving (Mediacentrale), zodat de bezoekers beter inzicht krijgen in de mogelijkheden en business opportunities van de nieuwe diensten.

Groningen als broedplaats
De initiatiefnemers van het seminar bieden visie en voorbeelden van new media-ontwikkelingen uit binnen- en buitenland. De sponsoren van het seminar (gemeente Groningen, NOM en DSTA) willen marktintroducties versnellen, business cases bevorderen en Groningen positioneren als broedplaats voor de ontwikkeling van nieuwe media.