Provincie Utrecht

Platform Zakelijk Toerisme Utrecht uit de startblokken

15-11-2007 -

Voor een gezamenlijke marketing en promotie van stad en provincie

Om beter de vruchten te plukken van de toeristische promotie van Utrecht is op initiatief van de provincie Utrecht een overkoepelend platform in het leven geroepen. Utrechtse bedrijven en overheden hebben via dit samenwerkingsverband de handen ineengeslagen met als doel om Utrecht neerzetten als the place to be voor vergaderingen, trainingen en congressen.

Aanleiding voor de start van dit Platform Zakelijk Toerisme Utrecht is de Monitor Recreatie & Toerisme 2006. Uit dit onderzoek dat in opdracht van de provincie Utrecht is gehouden, blijkt dat het zakelijke toerisme in Utrecht jaarlijks méér dan 1,2 miljard euro oplevert. Het merendeel van dit geld (85%) komt van dagvergadertoeristen uit Nederland. Daarmee staat het zakelijke toerisme garant voor 56% van de totale omzet uit de sector recreatie en toerisme in de provincie Utrecht.

Deze sterke concurrentiepositie van Utrecht vraagt om een gezamenlijke marketing- en promotiestrategie, een aanpak die nu wordt voorbereid in het Platform Zakelijk Toerisme Utrecht. Dit platform bestaat uit marktpartijen als de Koninklijke Jaarbeurs, evenementenorganisaties, diverse conferentieoorden en verschillende Utrechtse gemeenten. Ook Utrecht Meeting & Events, Universiteit Utrecht en de Kamer van Koophandel Utrecht zijn lid. Het platform staat open voor partners uit zowel de commerciële markt als de semi-publieke sector. Alle gezamenlijke acties worden door werkgroepen voorbereid. Twee keer per jaar nemen de leden een besluit over de uitvoering en financiering van deze projecten. Het platform speelt ook een belangrijke voorbereidende rol bij de realisatie in 2008 van een provinciaal actieplan zakelijk toerisme.

De centrale ligging van Utrecht als vergadercentrum en de rijke variatie in het aanbod voor zakelijke toeristen zijn belangrijke thema's in de gezamenlijke promotie. Het platform werkt daarom aan een imagocampagne, waarmee deze boodschap wordt verspreid. Hiervoor wordt in januari 2008 een nieuwe huisstijl geïntroduceerd met in het verlengde daarvan een interactieve promotie- en boekingssite. De bedoeling is dat begin 2008 een gezamenlijk actieplan zakelijk toerisme gereed is voor de looptijd van vier jaar. In dit plan financieren en presenteren verschillende overheden samen met het bedrijfsleven de marketingacties voor de promotie van Utrecht als zakelijke bestemming.

Meer weten?
Wie zich wil aanmelden bij het platform en de hoogte wil blijven van de meest actuele ontwikkelingen kan terecht bij het digitale platform op Platform Zakelijk Toerisme Utrecht
(www.pztutrecht.nl)www.pztutrecht.nl
Via deze internet community wisselen de leden van het platform informatie met elkaar uit. Op dit adres staan ook alle besluiten en verslagen van de diverse werkgroepen.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon (030) 258 31 96