Platform Zakelijk Toerisme Utrecht uit de startblokken
15-11-2007 -
Voor een gezamenlijke marketing en promotie van stad en provincie
Om beter de vruchten te plukken van de toeristische promotie van
Utrecht is op initiatief van de provincie Utrecht een overkoepelend
platform in het leven geroepen. Utrechtse bedrijven en overheden
hebben via dit samenwerkingsverband de handen ineengeslagen met als
doel om Utrecht neerzetten als the place to be voor vergaderingen,
trainingen en congressen.
Aanleiding voor de start van dit Platform Zakelijk Toerisme Utrecht is
de Monitor Recreatie & Toerisme 2006. Uit dit onderzoek dat in
opdracht van de provincie Utrecht is gehouden, blijkt dat het
zakelijke toerisme in Utrecht jaarlijks méér dan 1,2 miljard euro
oplevert. Het merendeel van dit geld (85%) komt van
dagvergadertoeristen uit Nederland. Daarmee staat het zakelijke
toerisme garant voor 56% van de totale omzet uit de sector recreatie
en toerisme in de provincie Utrecht.
Deze sterke concurrentiepositie van Utrecht vraagt om een gezamenlijke
marketing- en promotiestrategie, een aanpak die nu wordt voorbereid in
het Platform Zakelijk Toerisme Utrecht. Dit platform bestaat uit
marktpartijen als de Koninklijke Jaarbeurs, evenementenorganisaties,
diverse conferentieoorden en verschillende Utrechtse gemeenten. Ook
Utrecht Meeting & Events, Universiteit Utrecht en de Kamer van
Koophandel Utrecht zijn lid. Het platform staat open voor partners uit
zowel de commerciële markt als de semi-publieke sector. Alle
gezamenlijke acties worden door werkgroepen voorbereid. Twee keer per
jaar nemen de leden een besluit over de uitvoering en financiering van
deze projecten. Het platform speelt ook een belangrijke voorbereidende
rol bij de realisatie in 2008 van een provinciaal actieplan zakelijk
toerisme.
De centrale ligging van Utrecht als vergadercentrum en de rijke
variatie in het aanbod voor zakelijke toeristen zijn belangrijke
thema's in de gezamenlijke promotie. Het platform werkt daarom aan een
imagocampagne, waarmee deze boodschap wordt verspreid. Hiervoor wordt
in januari 2008 een nieuwe huisstijl geïntroduceerd met in het
verlengde daarvan een interactieve promotie- en boekingssite. De
bedoeling is dat begin 2008 een gezamenlijk actieplan zakelijk
toerisme gereed is voor de looptijd van vier jaar. In dit plan
financieren en presenteren verschillende overheden samen met het
bedrijfsleven de marketingacties voor de promotie van Utrecht als
zakelijke bestemming.
Meer weten?
Wie zich wil aanmelden bij het platform en de hoogte wil blijven van
de meest actuele ontwikkelingen kan terecht bij het digitale platform
op Platform Zakelijk Toerisme Utrecht
(www.pztutrecht.nl)www.pztutrecht.nl
Via deze internet community wisselen de leden van het platform
informatie met elkaar uit. Op dit adres staan ook alle besluiten en
verslagen van de diverse werkgroepen.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon (030) 258 31 96
Provincie Utrecht