Retailplatform en gemeente presenteren economische visie binnenstad
Breda
Dit is een gezamenlijk persbericht van de Gemeente Breda en
Retailplatform Breda.
Onder de titel Het stadshart moet kloppen presenteert het
Retailplatform Breda een economische visie op de binnenstad, die in
nauwe samenwerking met de Gemeente Breda tot stand is gekomen. Deze
visionaire bouwsteen kan dienen als belangrijke input voor een nieuwe
integrale visie op de binnenstad en bijbehorend bestemmingsplan. In
dit toekomstgerichte document is een economische strategie voor de
binnenstad vastgelegd. Aanleiding voor deze gezamenlijke visie was
onvrede bij binnenstadsondernemers in detailhandel en horeca over het
ontbreken van samenhang in verschillende gemeentelijke visies en
plannen. Het is voor het eerst dat gemeente en binnenstadsondernemers
gezamenlijk zon visie formuleren.
Niet méér van hetzelfde
Breda is een levendige stad en de dynamiek in de binnenstad moet
daarbij passen. Het is hèt visitekaartje van de stad. Een stad die
goed in balans is. Vandaar dat ontwikkelingen elders in de stad goed
afgestemd moeten worden op hetgeen de binnenstad biedt.
Wel meer maar niet meer van hetzelfde is het devies van ondernemers en
gemeente.
Ambities
Om het centrum ook in de toekomst kloppend te houden zijn de volgende
ambities geformuleerd:
de Bredase binnenstad behoort voor de recreatieve bezoeker tot de top
drie van Nederland;
Breda wil haar nationale en internationale positie versterken;
Breda is op verschillende tijden aantrekkelijk voor diverse
doelgroepen (bezoekers, uitgaanspubliek, bewoners);
Breda is een bereikbare binnenstad voor alle doelgroepen;
Breda heeft een veilige binnenstad.
HSL-kansen optimaal benutten
Vast staat dat ondernemers en gemeente de kansen die de komst van de
HSL-shuttle biedt optimaal willen benutten. Het recreatieve aanbod in
de binnenstad moet zó aantrekkelijk en bekend zijn dat reizigers graag
een tussenstop maken in Breda of via een (meerdaags)arrangement een
bezoek brengen aan de stad. Gastvrijheid, veiligheid en bereikbaarheid
zijn speerpunten in het beleid om van die kansen ook daadwerkelijk
successen te maken.
Uitwerking
Begin 2008 wordt een actieplan opgesteld. Ondernemers en gemeente
werken samen aan het verder ontwikkelen van visie, plannen en
activiteiten. Het goede overleg tussen gemeente en Retailplatform
wordt voortgezet. In een sfeer van vertrouwen gebruikt men elkaars
deskundigheid en expertise. Samenhang in beleid en vroegtijdige
communicatie zijn hierbij randvoorwaardelijk.
Breda, 15 november 2007
Te downloaden:
* Het stadshart moet kloppen 21-09-2007 met kaart (2).pdf
Gemeente Breda