Gemeente Breda

Retailplatform en gemeente presenteren economische visie binnenstad Breda

Dit is een gezamenlijk persbericht van de Gemeente Breda en Retailplatform Breda.

Onder de titel Het stadshart moet kloppen presenteert het Retailplatform Breda een economische visie op de binnenstad, die in nauwe samenwerking met de Gemeente Breda tot stand is gekomen. Deze visionaire bouwsteen kan dienen als belangrijke input voor een nieuwe integrale visie op de binnenstad en bijbehorend bestemmingsplan. In dit toekomstgerichte document is een economische strategie voor de binnenstad vastgelegd. Aanleiding voor deze gezamenlijke visie was onvrede bij binnenstadsondernemers in detailhandel en horeca over het ontbreken van samenhang in verschillende gemeentelijke visies en plannen. Het is voor het eerst dat gemeente en binnenstadsondernemers gezamenlijk zon visie formuleren.

Niet méér van hetzelfde

Breda is een levendige stad en de dynamiek in de binnenstad moet daarbij passen. Het is hèt visitekaartje van de stad. Een stad die goed in balans is. Vandaar dat ontwikkelingen elders in de stad goed afgestemd moeten worden op hetgeen de binnenstad biedt.

Wel meer maar niet meer van hetzelfde is het devies van ondernemers en gemeente.

Ambities

Om het centrum ook in de toekomst kloppend te houden zijn de volgende ambities geformuleerd:

de Bredase binnenstad behoort voor de recreatieve bezoeker tot de top drie van Nederland;

Breda wil haar nationale en internationale positie versterken;

Breda is op verschillende tijden aantrekkelijk voor diverse doelgroepen (bezoekers, uitgaanspubliek, bewoners);

Breda is een bereikbare binnenstad voor alle doelgroepen;

Breda heeft een veilige binnenstad.

HSL-kansen optimaal benutten

Vast staat dat ondernemers en gemeente de kansen die de komst van de HSL-shuttle biedt optimaal willen benutten. Het recreatieve aanbod in de binnenstad moet zó aantrekkelijk en bekend zijn dat reizigers graag een tussenstop maken in Breda of via een (meerdaags)arrangement een bezoek brengen aan de stad. Gastvrijheid, veiligheid en bereikbaarheid zijn speerpunten in het beleid om van die kansen ook daadwerkelijk successen te maken.

Uitwerking

Begin 2008 wordt een actieplan opgesteld. Ondernemers en gemeente werken samen aan het verder ontwikkelen van visie, plannen en activiteiten. Het goede overleg tussen gemeente en Retailplatform wordt voortgezet. In een sfeer van vertrouwen gebruikt men elkaars deskundigheid en expertise. Samenhang in beleid en vroegtijdige communicatie zijn hierbij randvoorwaardelijk.

Breda, 15 november 2007

Te downloaden:

* Het stadshart moet kloppen 21-09-2007 met kaart (2).pdf