AutoRai

Nieuwe Opel Zafira: verbeterde dynamiek en lager verbruik

(11/15/2007)
De nieuwe Opel Zafira zal vanaf februari 2008 bij de Opel-dealer verkrijgbaar zijn met frisse designaccenten en drie aanvullende motoren. Het opvallende uiterlijk van de Zafira straalt dynamiek en zelfvertrouwen uit. Zijn 1,6-liter benzinemotor en twee 1,7-liter CDTi-krachtbronnen sluiten aan bij de huidige trends: krachtig, zuinig en betaalbaar.

Met al die elementen is de compacte MPV van Opel nog beter gewapend om het succesverhaal van de eerste echt veelzijdige zevenzitter voort te zetten. Begin volgend jaar zal het tweemiljoenste exemplaar van het model overigens van de band rollen. Na de introductie van de tweede generatie midden 2005 behoort deze Zafira tot de top van deze autoklasse, met 450.000 verkochte exemplaren en een marktaandeel van ongeveer tien procent in Europa. De nieuwe uitgave van de bestseller gaat in wereldpremière op de autotentoonstelling van Bologna (7 -16 december 2007).

Alain Visser, Chief Marketing Officer van GM Europe, omschrijft de nieuwe Zafira als âhet juiste aanbod op het juiste moment. Wij weten dat de klanten uitermate tevreden zijn over zijn kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit en veelzijdigheid. Wij hebben de Zafira nu nog sportiever gemaakt en hem uitgerust met efficiëntere motoren. Hierdoor blijft hij de referentie in de Europese klasse van de compacte MPV's".

Dynamische V-stijl bepaalt gezicht
De nieuwe Zafira wordt gekenmerkt door opvallende designelementen aan de voor- en achterzijde, die hem een sportieve uitstraling geven. Het zelfverzekerde chroomprofiel met geïntegreerd Opel-logo verbindt de wigvorm van de motorkap met de vinnen van de tweedelige grille, die nu volledig verchroomd zijn. Door de kenmerkende lijnen rond de uitsparingen van de mistlampen is ook de bumper geïntegreerd in de dynamische V-stijl; de koplampbehuizingen zijn eveneens met chroom afgewerkt. Andere nieuwe opvallende kenmerken zijn de twee transparante 3D-cellen in de rode achterlichten. De verbetering van het design wordt afgerond met een zilverwitte strip op de achterlichten, die overgaat in de chroombies aan de achterzijde.

De verdere verfijning van het interieur wordt beklemtoond door glanzende chroomringen rond airco- en radiobediening en door nieuwe afwerkingsdetails op het dashboard en de deuren. De Cosmo-versie heeft een elegante pianolakafwerking op de middenconsole en een sierinleg op het stuurwiel. De infotainmentsystemen met navigatie-, CD-, DVD- en MP3-functies zijn voorzien van stereoaansluitingen voor externe audio-apparaten zoals een iPod.

Het unieke Flex7-stoelsysteem van de Zafira is uiteraard nog altijd van de partij. Dankzij dit ongeëvenaarde, veelzijdige systeem kan het interieur snel worden aangepast zonder de stoelen uit de auto te moeten halen.

Nieuwe motoren
De motoren zijn afgestemd op een lager verbruik en hoger vermogen. Met een nieuwe 1,6-liter benzine en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels biedt het gamma voortaan nog meer uiterst efficiënte krachtbronnen. In de toekomst zullen de Zafira-klanten kunnen kiezen uit in totaal negen motoren. Deze motoren hebben vermogenswaarden van 94 pk voor de bijzonder zuinige en milieuvriendelijke Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas, aardgas) tot 240 pk voor het sportieve topmodel, de Zafira OPC met turbo. Dit zijn twee bijzonder innovatieve versies voor dit segment: de Zafira op aardgas, die slechts 138 g CO2 uitstoot, opende de weg voor dit alternatieve aandrijfsysteem, terwijl de OPC met 240 pk de pioniersrol overneemt voor sportieve MPV's.

De lage gebruikskosten van het Zafira-gamma zijn te danken aan een aantal factoren, zoals een laag brandstofverbruik, geringe onderhoudsbehoeften, lange onderhoudsintervallen en bovenal een hoge restwaarde. Al die elementen bezorgden de MPV van Opel de eerste plaats in de 'Best Value 2006'-verkiezing van het gespecialiseerde magazine 'Auto Bild'.

De nieuwe, uiterst lichte 1.6 TWINPORT ECOTEC met continu variabele kleptiming aan in- en uitlaatzijde ontwikkelt een maximumvermogen van 85 kW/115 pk. Deze krachtbron met vier cilinders en meerkleppentechnologie vervangt de 1,6-liter van 77/105 pk en verbruikt slechts 7,0 liter brandstof per 100 km. Dat resulteert in een besparing van 4,3 procent ten opzichte van haar voorganger. Tegelijkertijd staat het hogere vermogen borg voor betere rijprestaties, wat tot uitdrukking komt in een topsnelheid die 9 km/u hoger ligt en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 13,4 seconden.

De nieuwe 1.7 CDTi-motoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk worden allebei standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd en beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per cilinder, wervelingscontrole en een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter. Zij vervangen de 1.9 CDTi van 74 kW/100 pk en de versie met handgeschakelde versnellingsbak van de 1,9-liter diesel met 88 kW/120 pk. De 1.7 CDTi-krachtbronnen, die respectievelijk 20 en 40 Nm meer koppel leveren, verenigen een aanzienlijk hoger vermogen met lagere verbruiks- en emissiewaarden. Hun verbruik ligt tot 5 procent lager. Beide dieselmotoren verbruiken 5,7 liter brandstof per 100 km en stoten slechts 152 kg CO2 per kilometer uit.

Technologisch meesterschap
De nieuwe uitgave van de Zafira kan ook schermen met innovatieve technologische kenmerken die uniek zijn in deze autoklasse. Voorbeelden zijn het als optie verkrijgbare IDSPlus chassissysteem met elektronische CDC-functie (Continuous Damping Control), dat rijcomfort en veiligheid een nieuwe dimensie geeft. In dit geïntegreerde chassisbesturingssysteem wisselen de stuureenheden en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC ononderbroken informatie uit om de afstelling van het chassis in real time te optimaliseren. Ook met de betere stabiliteitsregeling voor aanhangwagens onderscheidt de nieuwe uitgave zich duidelijk van andere merken. Het geavanceerde systeem controleert de gierbewegingen in de combinatie auto-aanhangwagen. Deze bewegingen worden door de regelelektronica gestabiliseerd door op gecontroleerde wijze remkracht uit te oefenen.

De Opel Zafira is uniek in zijn klasse: Opel introduceerde het AFL (Adaptive Forward Lighting) bixenonkoplampsysteem met dynamische bochtverlichting in het segment van de compacte MPV's. Het panoramadak is een ware topper die de aangename, heldere sfeer voor de passagiers extra benadrukt. Het elektrisch bediende afschermsysteem biedt wanneer nodig bescherming tegen sterk zonlicht. Voor een praktische organisatie in de passagiersruimte is de dakconsole, die over de gehele lengte van het plafond doorloopt, voorzien van vijf grote opbergvakken. Deze vernieuwende technologische kenmerken beklemtonen het moderne algemene ontwerp van de flexibele compacte MPV.