Nieuwe Opel Zafira: verbeterde dynamiek en lager verbruik
(11/15/2007)
De nieuwe Opel Zafira zal vanaf februari 2008 bij de Opel-dealer
verkrijgbaar zijn met frisse designaccenten en drie aanvullende
motoren. Het opvallende uiterlijk van de Zafira straalt dynamiek en
zelfvertrouwen uit. Zijn 1,6-liter benzinemotor en twee 1,7-liter
CDTi-krachtbronnen sluiten aan bij de huidige trends: krachtig, zuinig
en betaalbaar.
Met al die elementen is de compacte MPV van Opel nog beter gewapend om
het succesverhaal van de eerste echt veelzijdige zevenzitter voort te
zetten. Begin volgend jaar zal het tweemiljoenste exemplaar van het
model overigens van de band rollen. Na de introductie van de tweede
generatie midden 2005 behoort deze Zafira tot de top van deze
autoklasse, met 450.000 verkochte exemplaren en een marktaandeel van
ongeveer tien procent in Europa. De nieuwe uitgave van de bestseller
gaat in wereldpremière op de autotentoonstelling van Bologna (7 -16
december 2007).
Alain Visser, Chief Marketing Officer van GM Europe, omschrijft de
nieuwe Zafira als âhet juiste aanbod op het juiste moment. Wij weten
dat de klanten uitermate tevreden zijn over zijn kwaliteit,
betrouwbaarheid, functionaliteit en veelzijdigheid. Wij hebben de
Zafira nu nog sportiever gemaakt en hem uitgerust met efficiëntere
motoren. Hierdoor blijft hij de referentie in de Europese klasse van
de compacte MPV's".
Dynamische V-stijl bepaalt gezicht
De nieuwe Zafira wordt gekenmerkt door opvallende designelementen aan
de voor- en achterzijde, die hem een sportieve uitstraling geven. Het
zelfverzekerde chroomprofiel met geïntegreerd Opel-logo verbindt de
wigvorm van de motorkap met de vinnen van de tweedelige grille, die nu
volledig verchroomd zijn. Door de kenmerkende lijnen rond de
uitsparingen van de mistlampen is ook de bumper geïntegreerd in de
dynamische V-stijl; de koplampbehuizingen zijn eveneens met chroom
afgewerkt. Andere nieuwe opvallende kenmerken zijn de twee
transparante 3D-cellen in de rode achterlichten. De verbetering van
het design wordt afgerond met een zilverwitte strip op de
achterlichten, die overgaat in de chroombies aan de achterzijde.
De verdere verfijning van het interieur wordt beklemtoond door
glanzende chroomringen rond airco- en radiobediening en door nieuwe
afwerkingsdetails op het dashboard en de deuren. De Cosmo-versie heeft
een elegante pianolakafwerking op de middenconsole en een sierinleg op
het stuurwiel. De infotainmentsystemen met navigatie-, CD-, DVD- en
MP3-functies zijn voorzien van stereoaansluitingen voor externe
audio-apparaten zoals een iPod.
Het unieke Flex7-stoelsysteem van de Zafira is uiteraard nog altijd
van de partij. Dankzij dit ongeëvenaarde, veelzijdige systeem kan het
interieur snel worden aangepast zonder de stoelen uit de auto te
moeten halen.
Nieuwe motoren
De motoren zijn afgestemd op een lager verbruik en hoger vermogen. Met
een nieuwe 1,6-liter benzine en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels
biedt het gamma voortaan nog meer uiterst efficiënte krachtbronnen.
In de toekomst zullen de Zafira-klanten kunnen kiezen uit in totaal
negen motoren. Deze motoren hebben vermogenswaarden van 94 pk voor de
bijzonder zuinige en milieuvriendelijke Zafira 1.6 CNG (Compressed
Natural Gas, aardgas) tot 240 pk voor het sportieve topmodel, de
Zafira OPC met turbo. Dit zijn twee bijzonder innovatieve versies voor
dit segment: de Zafira op aardgas, die slechts 138 g CO2 uitstoot,
opende de weg voor dit alternatieve aandrijfsysteem, terwijl de OPC
met 240 pk de pioniersrol overneemt voor sportieve MPV's.
De lage gebruikskosten van het Zafira-gamma zijn te danken aan een
aantal factoren, zoals een laag brandstofverbruik, geringe
onderhoudsbehoeften, lange onderhoudsintervallen en bovenal een hoge
restwaarde. Al die elementen bezorgden de MPV van Opel de eerste
plaats in de 'Best Value 2006'-verkiezing van het gespecialiseerde
magazine 'Auto Bild'.
De nieuwe, uiterst lichte 1.6 TWINPORT ECOTEC met continu variabele
kleptiming aan in- en uitlaatzijde ontwikkelt een maximumvermogen van
85 kW/115 pk. Deze krachtbron met vier cilinders en
meerkleppentechnologie vervangt de 1,6-liter van 77/105 pk en
verbruikt slechts 7,0 liter brandstof per 100 km. Dat resulteert in
een besparing van 4,3 procent ten opzichte van haar voorganger.
Tegelijkertijd staat het hogere vermogen borg voor betere
rijprestaties, wat tot uitdrukking komt in een topsnelheid die 9 km/u
hoger ligt en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 13,4 seconden.
De nieuwe 1.7 CDTi-motoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk worden
allebei standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd
en beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per
cilinder, wervelingscontrole en een onderhoudsvrije
dieselpartikelfilter. Zij vervangen de 1.9 CDTi van 74 kW/100 pk en de
versie met handgeschakelde versnellingsbak van de 1,9-liter diesel met
88 kW/120 pk. De 1.7 CDTi-krachtbronnen, die respectievelijk 20 en 40
Nm meer koppel leveren, verenigen een aanzienlijk hoger vermogen met
lagere verbruiks- en emissiewaarden. Hun verbruik ligt tot 5 procent
lager. Beide dieselmotoren verbruiken 5,7 liter brandstof per 100 km
en stoten slechts 152 kg CO2 per kilometer uit.
Technologisch meesterschap
De nieuwe uitgave van de Zafira kan ook schermen met innovatieve
technologische kenmerken die uniek zijn in deze autoklasse.
Voorbeelden zijn het als optie verkrijgbare IDSPlus chassissysteem met
elektronische CDC-functie (Continuous Damping Control), dat rijcomfort
en veiligheid een nieuwe dimensie geeft. In dit geïntegreerde
chassisbesturingssysteem wisselen de stuureenheden en sensoren van
ESPPlus, ABS en CDC ononderbroken informatie uit om de afstelling van
het chassis in real time te optimaliseren. Ook met de betere
stabiliteitsregeling voor aanhangwagens onderscheidt de nieuwe uitgave
zich duidelijk van andere merken. Het geavanceerde systeem controleert
de gierbewegingen in de combinatie auto-aanhangwagen. Deze bewegingen
worden door de regelelektronica gestabiliseerd door op gecontroleerde
wijze remkracht uit te oefenen.
De Opel Zafira is uniek in zijn klasse: Opel introduceerde het AFL
(Adaptive Forward Lighting) bixenonkoplampsysteem met dynamische
bochtverlichting in het segment van de compacte MPV's. Het panoramadak
is een ware topper die de aangename, heldere sfeer voor de passagiers
extra benadrukt. Het elektrisch bediende afschermsysteem biedt wanneer
nodig bescherming tegen sterk zonlicht. Voor een praktische
organisatie in de passagiersruimte is de dakconsole, die over de
gehele lengte van het plafond doorloopt, voorzien van vijf grote
opbergvakken. Deze vernieuwende technologische kenmerken beklemtonen
het moderne algemene ontwerp van de flexibele compacte MPV.
AutoRai