Gemeente Dordrecht
Minder LPG-treinen door Dordrecht
15-11-2007
Minder LPG-treinen door Dordrecht. Dat is de uitkomst van het overleg
dat wethouder Dion van Steensel, samen met bestuurders uit Brabant en
Limburg, gisteren heeft gevoerd met ministers Eurlings en Cramer. Het
overleg ging over de veiligheidsproblemen van steden langs de
zogenaamde Brabantroute. Vanaf volgend jaar zullen meer LPG-treinen de
Betuwespoorlijn gaan gebruiken voor het transport naar Duitsland.
"Intensief overleg met ministers Eurlings en Cramer", aldus wethouder
Van Steensel, "maar wel met een uitstekend resultaat voor de gemeente
Dordrecht en de Brabantsteden". De beide ministers hebben nu erkend
dat de steden langs het spoor een probleem hebben op het gebied van
veiligheid en dat dit moet worden opgelost.
Betuwelijn
Het probleem in Dordrecht is het vervoer van LPG-treinen door de stad
en het vervoer van treinen met zowel LPG als benzine. Het goede nieuws
is dat Shell minister Eurlings heeft toegezegd om vanaf januari 2008
geen lpg-treinen over het spoor door Brabant en dus ook Dordrecht te
laten rijden, maar uit te wijken naar de Betuwelijn.
Minister Eurlings gaat op korte termijn ook met andere bedrijven
praten die LPG vervoeren over het spoor om dezelfde actie als Shell te
ondernemen. Als BP de actie van Shell volgt, betekent dit een verdere
afname van het transport van LPG door Dordrecht.
In het voorjaar van 2008 is er weer een gesprek met de ministers om te
kijken naar het resultaat van de gesprekken met de bedrijven. De
afspraken moeten namelijk op basis van vrijwilligheid gemaakt worden
en kunnen niet juridisch worden afgedwongen. Verder heeft de minsister
toegezegd ATBvv verder uit te rollen op de Brabant route
(Kijfhoek-Venlo) zodat het met lage snelheid door rood sein rijden
niet meer mogelijk is. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding.
Basisnet
Tot slot is afgesproken om eind 2008 het Basisnet transport
gevaarlijke stoffen (een totaal plan met maatregelen) te presenteren
om de situatie naast en op het spoor nog veiliger te maken.
Maatregelen die in het plan worden opgenomen zijn het actief benutten
van het routeren van het transport van gevaarlijke stoffen (waar mag
wel en waar mag niet gereden worden op het spoor met gevaarlijke
stoffen), het langzaam rijden, het instellen van tijdvensters en op
extra plaatsen ATBvv-wissels aanbrengen.
Lees ook het persbericht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
hierover.