Gemeente Dordrecht


Minder LPG-treinen door Dordrecht

15-11-2007

Minder LPG-treinen door Dordrecht. Dat is de uitkomst van het overleg dat wethouder Dion van Steensel, samen met bestuurders uit Brabant en Limburg, gisteren heeft gevoerd met ministers Eurlings en Cramer. Het overleg ging over de veiligheidsproblemen van steden langs de zogenaamde Brabantroute. Vanaf volgend jaar zullen meer LPG-treinen de Betuwespoorlijn gaan gebruiken voor het transport naar Duitsland.

"Intensief overleg met ministers Eurlings en Cramer", aldus wethouder Van Steensel, "maar wel met een uitstekend resultaat voor de gemeente Dordrecht en de Brabantsteden". De beide ministers hebben nu erkend dat de steden langs het spoor een probleem hebben op het gebied van veiligheid en dat dit moet worden opgelost.

Betuwelijn

Het probleem in Dordrecht is het vervoer van LPG-treinen door de stad en het vervoer van treinen met zowel LPG als benzine. Het goede nieuws is dat Shell minister Eurlings heeft toegezegd om vanaf januari 2008 geen lpg-treinen over het spoor door Brabant en dus ook Dordrecht te laten rijden, maar uit te wijken naar de Betuwelijn.

Minister Eurlings gaat op korte termijn ook met andere bedrijven praten die LPG vervoeren over het spoor om dezelfde actie als Shell te ondernemen. Als BP de actie van Shell volgt, betekent dit een verdere afname van het transport van LPG door Dordrecht.

In het voorjaar van 2008 is er weer een gesprek met de ministers om te kijken naar het resultaat van de gesprekken met de bedrijven. De afspraken moeten namelijk op basis van vrijwilligheid gemaakt worden en kunnen niet juridisch worden afgedwongen. Verder heeft de minsister toegezegd ATBvv verder uit te rollen op de Brabant route (Kijfhoek-Venlo) zodat het met lage snelheid door rood sein rijden niet meer mogelijk is. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding.

Basisnet

Tot slot is afgesproken om eind 2008 het Basisnet transport gevaarlijke stoffen (een totaal plan met maatregelen) te presenteren om de situatie naast en op het spoor nog veiliger te maken. Maatregelen die in het plan worden opgenomen zijn het actief benutten van het routeren van het transport van gevaarlijke stoffen (waar mag wel en waar mag niet gereden worden op het spoor met gevaarlijke stoffen), het langzaam rijden, het instellen van tijdvensters en op extra plaatsen ATBvv-wissels aanbrengen.

Lees ook het persbericht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hierover.