Gemeente Alkmaar
Alkmaar, 15 november 2007
Laat-oost blijft tweerichtingsverkeer na herinrichting
Tweerichtingsverkeer, meer ruimte voor voetgangers en grotendeels parkeren aan de noordzijde op de Laat-oost. Zo moet de winkelstraat er volgens het college uit komen te zien tussen Limmerhoek en Groot Nieuwland, nadat dit in 2008 is heringericht. Een definitief ontwerp ligt vanaf 22 november 2007 ter inzage, de werkzaamheden starten begin februari 2008.
Op dit moment is de kwaliteit van de openbare ruimte op de Laat-oost matig. Als er geen verbeteringen plaatsvinden vrezen winkeliers en gemeente voor verloedering. Het college verwacht met de herinrichting een duidelijke positieve impuls voor winkels. Er komt voldoende ruimte voor voetgangers, waarmee de Laat-oost een aantrekkelijk onderdeel wordt van het winkelgebied van Alkmaar. De komst van de parkeergarage in de Schelphoek versterkt deze impuls zelfs. Wachten met de herinrichting tot de komst van de parkeergarage brengt het risico met zich mee, dat het gebied inderdaad verloedert, met alle nadelige (economische) effecten van dien.
Participatietraject
Het plan voor de Laat-oost is tot stand gekomen in overleg met winkeliers en bewoners van het gebied. Tijdens een inloopbijeenkomst van juni dit jaar presenteerde de gemeente samen met een 'brainstormgroep', een aantal bewoners en winkeliers, een idee voor de herinrichting van de Laat-oost. Naar aanleiding van deze presentatie zijn verschillende, soms heftige reacties binnengekomen, waarna de gemeente besloot het tweerichtingsverkeer te handhaven.
Parkeren
Limmerhoek en Laat worden gelijktijdig aangepakt. Op de Limmerhoek blijven aan beide zijden parkeerplaatsen. Op de Laat is gekozen voor parkeren aan de noordzijde omdat de meeste auto's de Laat in de oost-westrichting binnenrijden. De trottoirs aan de zuidzijde, tussen Keetgracht en Groot Nieuwland, worden verbreed voor een betere aansluiting bij het westelijke deel van de Laat. Deze keuzes hebben tot gevolg dat het huidige aantal parkeerplaatsen van 65 naar 43 gaat. Deze vermindering wordt grotendeels gecompenseerd door het stimuleren van kort parkeren (het tweede uur is duurder). Doordat er in dezelfde tijd meer auto's kunnen parkeren, neemt de parkeercapaciteit tijdens de openingstijden van de winkels feitelijk niet af.
Runshopfunctie
Het kort parkeren is vooral van belang voor de vele winkels met een 'runshopfunctie'. Dit zijn winkels waar men maar kort verblijft en dichtbij wil parkeren om de producten snel in de auto te laden. Dergelijke winkels, zoals computerwinkels en afhaalrestaurants, zijn er relatief veel op dit gedeelte van de Laat.
Wethouder Binnendijk: 'Alkmaar werkt aan de bereikbaarheid om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor bedrijven, bewoners en toeristen. Bij de planning van de herinrichting van de Laat-oost is dus zoveel mogelijk rekening gehouden met andere werkzaamheden in de stad en de start van het toeristenseizoen. Daarnaast kan in deze periode de tijdelijke parkeeroverlast opgevangen worden door het tijdelijke parkeerterrein Schelphoek dat tot 15 augustus 2008 beschikbaar is.'
Met vriendelijke groet,
Chantal Kolleman
Communicatieadviseur
(072) 548 8986