SGP


14 - 11 - 07 | Begroting Justitie

De SGP wil dat porno verdwijnt uit de schappen van benzinestations en andere voor jeugdigen makkelijk toegankelijke winkels. Kamerlid Van der Staaij heeft dat voorgesteld bij de behandeling van de begroting van Justitie. De SGP wil dat de bepaling in het wetboek van Strafrecht dat kinderen moet beschermen tegen confrontatie met porno (240a) moet worden opgepoetst. Die bepaling staat er niet voor niks. Ander punt van de SGP: net als in Engeland moet het buitengewoon sadistische en gewelddadige computerspel Manhunt-2 worden verboden. Een kabinet dat zich sterk zegt te willen maken door jeugd en gezin en voor een betere 'samen-leving' moet niet bang zijn dergelijke 'spelletjes' aan te pakken.
Een apart punt van aandacht is de traag werkende rechterlijke macht. Waarom duurt het altijd zo lang voordat er een uitspraak kan worden gedaan? Burgers worden zelf dikwijls strak gehouden aan allerlei termijnen, zoals voor het indienen van bezwaren. Dan mag van de rechterlijke macht toch wel hetzelfde worden verwacht. Andere punten uit de SGP-inbreng bij Justitie zijn ondermeer het afstammingsrecht, adoptie, de nazorg voor ex-gedetineerden, smalende godslastering en de mislukking van het prostitutiebeleid. Nadere informatie: Kees van der Staaij, 06 1830 5908


---

----------

Begroting Justitie 2008
14 november 2007
C.G. van der Staaij

Mijnheer de Voorzitter! Recht en gerechtigheid najagen. Deze bijbelse verwoording is voluit van kracht als doelstelling voor Justitie. Dat vraagt een krachtig optreden tegen criminaliteit en terrorisme. Dat blijft hard nodig. Dat raakt de kerntaak van de overheid. Een passende vergelding voor wie onrecht begaat. Daarin mag niet worden verslapt. Maar gerechtigheid is meer. Ten onrechte wordt barmhartigheid soms als tegenstelling voor gerechtigheid gezien. Het is evengoed een eis van gerechtigheid om op te komen voor de kwetsbaren. Een goede, eerlijke rechtsgang, toereikende rechtshulp. In dit licht beziet en beoordeelt de SGP-fractie ook de beleidsvoornemens van Justitie voor de komende tijd.

In de inleidende beschouwingen op de begroting merkt de minister van Justitie terecht op dat de rechtsorde een stabiele rechtsorde moet zijn. Voorspelbaarheid zonder verstarring. Noodzakelijke aanpassingen vanuit vaste grondbeginselen, een samenhangend beleid. Dat herkennen wij. En dat waarderen wij ook in de kabinetsinzet in bijvoorbeeld de terrorismebestrijding.

Kritisch zijn wij echter over ontwikkelingen op het terrein van het personen- en familierecht, van huwelijk en gezin. Het tegengaan van verstarring heeft hier vooral verwarring gebracht. Ik herinner aan het debat over de adoptie door homoparen. Het lijkt er op, dat welk kabinet er ook zit, het resultaat op het gebied van samenlevingsvormen uiteindelijk paars van kleur is, ook al gaat dat aanvankelijk sputterend en pruttelend. Jammer vond ik te vernemen, dat het kabinet niet voornemens is het geregistreerde partnerschap af te schaffen. Daarmee laat het kabinet een vereenvoudigingskans liggen in de verwarrende veelheid aan samenlevingsvormen die ons recht erkent.

Is uiteindelijk alleen de vraag of er ergens âvraagâ naar is, of heeft het kabinet ook eigen richtinggevende principes op het terrein van de juridische ordening van familie en gezin? Die vraag klemt ook tegen de achtergrond van nieuwe vragen die zich aandienen rond het afstammingsrecht, bijv het meemoederschap.

De hoogleraar mr. A.J.M. Nuytinck stelde terecht in WPNR aan de orde dat er een tendens is het afstammingsrecht op zijn kop te zetten door zaken gelijk te willen stellen die wezenlijk verschillend zijn. Er is maar één relatie waaruit een kind geboren kan worden: die tussen een man en een vrouw.

Laat het jeugd- en gezinsbeleid van dit kabinet hier ook een drijvende kracht zijn. Naar onze diepe overtuiging is het kind het beste af als het geboren wordt uit, en opgevoed binnen, een liefdevolle relatie tussen een vader en moeder die elkaar trouw zijn. Het huwelijk is bij uitstek de rechtsvorm die past bij de versterking van jeugd en gezin. De twintigste eeuw was de eeuw van de afbraak, laat de eenentwintigste eeuw de eeuw van eerherstel voor huwelijk en gezin zijn!

In welke omstandigheden een kind ook opgroeit, een fundamenteel uitgangspunt is wat ons betreft dat een kind ook zijn biologische afkomst te weten moet kunnen komen. Is dit, in het licht van allerlei actuele ontwikkelingen, zoals embryo-adoptie, goed geregeld? Is de wet donorgegevens kunstmatige bevruchting toereikend?

Bescherming jongeren
Zoals recent bleek tijdens het debat over de zedelijkheidswetgeving is nog veel te winnen op het gebied van de bescherming van jongeren. Wij vragen aandacht voor de bescherming van jeugdigen tegen confrontatie met pornografisch materiaal.

Laat die wetsbepaling geen slapende bepaling zijn. Hoe kan het toch dat er niets gedaan wordt aan de opdringerige aanwezigheid van porno in bijvoorbeeld de schappen van benzinestations?

Actie is ook geboden in het tegengaan van de beschikbaarheid van gewelddadige games. Over een spel als Manhunt 2 is in Engeland het oordeel uitgesproken dat het een âaaneenschakeling vormt van sadistische praktijken, onophoudelijk aanzet tot het plegen van geweld en op geen enkel moment ruimte biedt voor enige distantie ten opzichte van de massale slachtpartijenâ. Waarom kunnen we zoiets niet gewoon verbieden?

Tot slot van mijn opmerkingen op het terrein van jeugd en gezin nog iets over interlandelijke adoptie. De minister heeft evenwichtig en voortvarend gereageerd op berichten over vermeende misstanden. Misstanden moeten grondig worden uitgezocht en aangepakt. Maar er is geen enkele reden adoptie als zodanig negatief te bejegenen, integendeel. Iedereen is er mee gebaat als de waarborgen van het Haags Adoptieverdrag strikt worden nageleefd. Zou het niet goed zijn als er ook een internationale autoriteit zou komen die hierop toeziet?

Benieuwd zijn wij naar de reactie van het kabinet op het rapport blauwdruk adoptie Nazorg. Hoe gaat dit verder?

Afwijzend staat onze fractie tegenover het schrappen van de fiscale aftrekbaarheid van adoptiekosten. Zonder alternatieve subsidieregeling gaat dit toch zeker voor minder daadkrachtigen de adoptiemogelijkheid ernstig aantasten?

MdV, ik wil vervolgen met enkele opmerkingen op het terrein van de rechtspleging en de rechtshandhaving.

Allereerst iets over de bestuursrechtelijke rechtsbescherming. Ziet de minister van Justitie erop toe dat het systeem van de Algemene wet bestuursrecht niet door âvakministersâ wordt ondermijnd? Ik verwijs naar het kritische advies van de Raad van State bij een wetsvoorstel over de Luchtvaartwet en naar de discussie bij de VROM-begroting over de âbestuurlijke lusâ. De ministers van VROM en Verkeer en Waterstaat willen in sectorale wetgeving vooruitlopen op een Awb-herziening, die nog lang zou gaan duren. Dat is toch een rare route? Kan die bestuurlijke lus niet sneller in de Awb worden geregeld?

Zorgen hebben wij ook over de lange duur van rechterlijke procedures, of het nu civiel, straf- of bestuursrechtelijk is. Het vreet aan het rechtsgevoel van burgers, die zelf wel zich strikt aan allerlei termijnen gebonden weten. Traag recht is geen recht. Wat kan nog worden gedaan om de doorlooptijd van procedures te versnellen? Kan niet op zijn minst een fatsoenlijke motivering tegenover de burger worden verwacht als vertragingen optreden?

Ex-gedetineerden
Vast refrein bij de Justitiebegroting is de laatste jaren dat er onvoldoende geld is uitgetrokken voor de nazorg aan ex-gedetineerden via particuliere reintegratietrajecten, de zogenaamde DEMO-instellingen. Daar is gelukkig nu wel een slag gemaak. Wel wachten wij nog op een definitieve regeling, een structurele en sluitende oplossing, en het breed gedragen beleidskader waarnaar we in een motie gevraagd hebben. Wanneer kunnen we dat verwachten?

Vorig jaar is nog een amendement van mijn hand aangenomen om het budget voor vrijwilligerswerk in en buiten penitentiaire inrichtingen te verhogen. Is deze verhoging structureel gemaakt?

Godslastering
De SGP is blij met het regeringsstandpunt over de handhaving van het verbod op godslastering. Maar laat handhaving dan ook echt handhaving zijn. Dan moet er ook daadwerkelijk actie ondernomen worden tegen provocerende kruisigingscènes!

Tot slot nog iets over het thema prostitutie. Burgemeester Cohen vroeg onlangs terecht aandacht voor de mislukking van het prostitutiebeleid. In antwoord op onze schriftelijke vragen hierover blijft het kabinet erg op de vlakte. Wanneer kunnen wij hierover nadere berichten verwachten? Het evaluatierapport over de opheffing van het bordeelverbod blijkt dat slechts 6% van de gemeenten in het beleid aandacht geef aan uitstapmogelijkheden voor prostituees, waarover enkele jaren geleden een SGP-motie is aangenomen. Wat gaat er nu concreet gebeuren om de uitstapprogrammaâs verder te stimuleren en te faciliteren?

Begroting Justitie