SGP
14 - 11 - 07 | Begroting Justitie
De SGP wil dat porno verdwijnt uit de schappen van benzinestations en
andere voor jeugdigen makkelijk toegankelijke winkels. Kamerlid Van
der Staaij heeft dat voorgesteld bij de behandeling van de begroting
van Justitie. De SGP wil dat de bepaling in het wetboek van Strafrecht
dat kinderen moet beschermen tegen confrontatie met porno (240a) moet
worden opgepoetst. Die bepaling staat er niet voor niks.
Ander punt van de SGP: net als in Engeland moet het buitengewoon
sadistische en gewelddadige computerspel Manhunt-2 worden verboden.
Een kabinet dat zich sterk zegt te willen maken door jeugd en gezin en
voor een betere 'samen-leving' moet niet bang zijn dergelijke
'spelletjes' aan te pakken.
Een apart punt van aandacht is de traag werkende rechterlijke macht.
Waarom duurt het altijd zo lang voordat er een uitspraak kan worden
gedaan? Burgers worden zelf dikwijls strak gehouden aan allerlei
termijnen, zoals voor het indienen van bezwaren. Dan mag van de
rechterlijke macht toch wel hetzelfde worden verwacht.
Andere punten uit de SGP-inbreng bij Justitie zijn ondermeer het
afstammingsrecht, adoptie, de nazorg voor ex-gedetineerden, smalende
godslastering en de mislukking van het prostitutiebeleid.
Nadere informatie: Kees van der Staaij, 06 1830 5908
---
----------
Begroting Justitie 2008
14 november 2007
C.G. van der Staaij
Mijnheer de Voorzitter! Recht en gerechtigheid najagen. Deze bijbelse
verwoording is voluit van kracht als doelstelling voor Justitie. Dat
vraagt een krachtig optreden tegen criminaliteit en terrorisme. Dat
blijft hard nodig. Dat raakt de kerntaak van de overheid. Een passende
vergelding voor wie onrecht begaat. Daarin mag niet worden verslapt.
Maar gerechtigheid is meer. Ten onrechte wordt barmhartigheid soms als
tegenstelling voor gerechtigheid gezien. Het is evengoed een eis van
gerechtigheid om op te komen voor de kwetsbaren. Een goede, eerlijke
rechtsgang, toereikende rechtshulp. In dit licht beziet en beoordeelt
de SGP-fractie ook de beleidsvoornemens van Justitie voor de komende
tijd.
In de inleidende beschouwingen op de begroting merkt de minister van
Justitie terecht op dat de rechtsorde een stabiele rechtsorde moet
zijn. Voorspelbaarheid zonder verstarring. Noodzakelijke aanpassingen
vanuit vaste grondbeginselen, een samenhangend beleid. Dat herkennen
wij. En dat waarderen wij ook in de kabinetsinzet in bijvoorbeeld de
terrorismebestrijding.
Kritisch zijn wij echter over ontwikkelingen op het terrein van het
personen- en familierecht, van huwelijk en gezin. Het tegengaan van
verstarring heeft hier vooral verwarring gebracht. Ik herinner aan het
debat over de adoptie door homoparen. Het lijkt er op, dat welk
kabinet er ook zit, het resultaat op het gebied van samenlevingsvormen
uiteindelijk paars van kleur is, ook al gaat dat aanvankelijk
sputterend en pruttelend. Jammer vond ik te vernemen, dat het kabinet
niet voornemens is het geregistreerde partnerschap af te schaffen.
Daarmee laat het kabinet een vereenvoudigingskans liggen in de
verwarrende veelheid aan samenlevingsvormen die ons recht erkent.
Is uiteindelijk alleen de vraag of er ergens âvraagâ naar is, of heeft
het kabinet ook eigen richtinggevende principes op het terrein van de
juridische ordening van familie en gezin? Die vraag klemt ook tegen de
achtergrond van nieuwe vragen die zich aandienen rond het
afstammingsrecht, bijv het meemoederschap.
De hoogleraar mr. A.J.M. Nuytinck stelde terecht in WPNR aan de orde
dat er een tendens is het afstammingsrecht op zijn kop te zetten door
zaken gelijk te willen stellen die wezenlijk verschillend zijn. Er is
maar één relatie waaruit een kind geboren kan worden: die tussen een
man en een vrouw.
Laat het jeugd- en gezinsbeleid van dit kabinet hier ook een drijvende
kracht zijn. Naar onze diepe overtuiging is het kind het beste af als
het geboren wordt uit, en opgevoed binnen, een liefdevolle relatie
tussen een vader en moeder die elkaar trouw zijn. Het huwelijk is bij
uitstek de rechtsvorm die past bij de versterking van jeugd en gezin.
De twintigste eeuw was de eeuw van de afbraak, laat de eenentwintigste
eeuw de eeuw van eerherstel voor huwelijk en gezin zijn!
In welke omstandigheden een kind ook opgroeit, een fundamenteel
uitgangspunt is wat ons betreft dat een kind ook zijn biologische
afkomst te weten moet kunnen komen. Is dit, in het licht van allerlei
actuele ontwikkelingen, zoals embryo-adoptie, goed geregeld? Is de wet
donorgegevens kunstmatige bevruchting toereikend?
Bescherming jongeren
Zoals recent bleek tijdens het debat over de zedelijkheidswetgeving is
nog veel te winnen op het gebied van de bescherming van jongeren. Wij
vragen aandacht voor de bescherming van jeugdigen tegen confrontatie
met pornografisch materiaal.
Laat die wetsbepaling geen slapende bepaling zijn. Hoe kan het toch
dat er niets gedaan wordt aan de opdringerige aanwezigheid van porno
in bijvoorbeeld de schappen van benzinestations?
Actie is ook geboden in het tegengaan van de beschikbaarheid van
gewelddadige games. Over een spel als Manhunt 2 is in Engeland het
oordeel uitgesproken dat het een âaaneenschakeling vormt van
sadistische praktijken, onophoudelijk aanzet tot het plegen van geweld
en op geen enkel moment ruimte biedt voor enige distantie ten opzichte
van de massale slachtpartijenâ. Waarom kunnen we zoiets niet gewoon
verbieden?
Tot slot van mijn opmerkingen op het terrein van jeugd en gezin nog
iets over interlandelijke adoptie. De minister heeft evenwichtig en
voortvarend gereageerd op berichten over vermeende misstanden.
Misstanden moeten grondig worden uitgezocht en aangepakt. Maar er is
geen enkele reden adoptie als zodanig negatief te bejegenen,
integendeel. Iedereen is er mee gebaat als de waarborgen van het Haags
Adoptieverdrag strikt worden nageleefd. Zou het niet goed zijn als er
ook een internationale autoriteit zou komen die hierop toeziet?
Benieuwd zijn wij naar de reactie van het kabinet op het rapport
blauwdruk adoptie Nazorg. Hoe gaat dit verder?
Afwijzend staat onze fractie tegenover het schrappen van de fiscale
aftrekbaarheid van adoptiekosten. Zonder alternatieve subsidieregeling
gaat dit toch zeker voor minder daadkrachtigen de adoptiemogelijkheid
ernstig aantasten?
MdV, ik wil vervolgen met enkele opmerkingen op het terrein van de
rechtspleging en de rechtshandhaving.
Allereerst iets over de bestuursrechtelijke rechtsbescherming. Ziet de
minister van Justitie erop toe dat het systeem van de Algemene wet
bestuursrecht niet door âvakministersâ wordt ondermijnd? Ik verwijs
naar het kritische advies van de Raad van State bij een wetsvoorstel
over de Luchtvaartwet en naar de discussie bij de VROM-begroting over
de âbestuurlijke lusâ. De ministers van VROM en Verkeer en Waterstaat
willen in sectorale wetgeving vooruitlopen op een Awb-herziening, die
nog lang zou gaan duren. Dat is toch een rare route? Kan die
bestuurlijke lus niet sneller in de Awb worden geregeld?
Zorgen hebben wij ook over de lange duur van rechterlijke procedures,
of het nu civiel, straf- of bestuursrechtelijk is. Het vreet aan het
rechtsgevoel van burgers, die zelf wel zich strikt aan allerlei
termijnen gebonden weten. Traag recht is geen recht. Wat kan nog
worden gedaan om de doorlooptijd van procedures te versnellen? Kan
niet op zijn minst een fatsoenlijke motivering tegenover de burger
worden verwacht als vertragingen optreden?
Ex-gedetineerden
Vast refrein bij de Justitiebegroting is de laatste jaren dat er
onvoldoende geld is uitgetrokken voor de nazorg aan ex-gedetineerden
via particuliere reintegratietrajecten, de zogenaamde
DEMO-instellingen. Daar is gelukkig nu wel een slag gemaak. Wel
wachten wij nog op een definitieve regeling, een structurele en
sluitende oplossing, en het breed gedragen beleidskader waarnaar we in
een motie gevraagd hebben. Wanneer kunnen we dat verwachten?
Vorig jaar is nog een amendement van mijn hand aangenomen om het
budget voor vrijwilligerswerk in en buiten penitentiaire inrichtingen
te verhogen. Is deze verhoging structureel gemaakt?
Godslastering
De SGP is blij met het regeringsstandpunt over de handhaving van het
verbod op godslastering. Maar laat handhaving dan ook echt handhaving
zijn. Dan moet er ook daadwerkelijk actie ondernomen worden tegen
provocerende kruisigingscènes!
Tot slot nog iets over het thema prostitutie. Burgemeester Cohen vroeg
onlangs terecht aandacht voor de mislukking van het prostitutiebeleid.
In antwoord op onze schriftelijke vragen hierover blijft het kabinet
erg op de vlakte. Wanneer kunnen wij hierover nadere berichten
verwachten? Het evaluatierapport over de opheffing van het
bordeelverbod blijkt dat slechts 6% van de gemeenten in het beleid
aandacht geef aan uitstapmogelijkheden voor prostituees, waarover
enkele jaren geleden een SGP-motie is aangenomen. Wat gaat er nu
concreet gebeuren om de uitstapprogrammaâs verder te stimuleren en te
faciliteren?
Begroting Justitie