GroenLinks

Kilometerheffing wordt politiek gesaboteerd

15 november 2007

Het kan geen toeval zijn dat de Telegraaf één dag voor de ministerraad beschikt over een `geheime' notitie waaruit blijkt dat de kilometerheffing niet vóór 2016 kan worden ingevoerd. Het is onbestaanbaar dat daar waar in Londen en in Duitsland al functionerende vormen van kilometerbeprijzing bestaan, dit in Nederland niet vóór 2016 kan worden ingevoerd. GroenLinks eist vandaag in een interpellatiedebat onmiddellijke opheldering van minister Eurlings.

Minister Eurlings wist de afspraak uit het regeerakkoord ("het systeem van kilometerheffing zal in de komende kabinetsperiode - eventueel gefaseerd - worden ingevoerd") al af te zwakken in het 100-dagen beleidsprogramma. De nieuwe afspraak werd: "in deze kabinetsperiode wordt een eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap genomen op het gebied van een - binnen het eindbeeld passende - kilometerbeprijzing." Ook deze afspraak staat - als de berichtgeving klopt - volledig op losse schroeven, omdat de onderzochte opties niet uitvoerbaar zouden zijn binnen de voorwaarden van het coalitieakkoord. Wat een gotspe; introductie van een kilometerheffing is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen. Het project lijkt om politieke redenen te worden gesaboteerd.

Eén voorbeeld. Het is (zie London) technisch mogelijk een congestieheffing in de regio Amsterdam in te voeren. Het is ook mogelijk om aan de politieke voorwaarde van de coalitie te voldoen door de opbrengst van de heffing weer terug te sluizen naar de automobilist. Je kunt de motorrijtuigenbelasting van iedereen verlagen die bijvoorbeeld meer dan tien keer heffing in Amsterdam betaald heeft. De heffing zal via fotoregistratie van het nummerbord geïnd worden en de verrekening van de motorrijtuigenbelasting is al aan het nummerbord gekoppeld. Bovendien ligt er in de Kamer al een kant en klare initiatiefwet van GroenLinks gereed voor plenaire behandeling. Deze wet maakt de introductie van kilometerbeprijzing in regio's mogelijk. Er is dus geen enkele reden om 9 jaar stil te zitten en de enorme milieu- & fileproblemen verder op te laten lopen.

GroenLinks stelt aan de vaste Commissie voor Verkeer & waterstaat voor om op korte termijn en in ieder geval voorafgaand aan de begroting Verkeer & Waterstaat een hoorzitting te organiseren. Deskundige betrokkenen moeten de kans krijgen om uit te leggen dat er al veel sneller betekenisvolle en onomkeerbare stappen kunnen worden gezet in het introduceren van kilometerbeprijzing.

Wijnand Duyvendak
Femke Halsema