Kilometerheffing wordt politiek gesaboteerd
15 november 2007
Het kan geen toeval zijn dat de Telegraaf één dag voor de ministerraad
beschikt over een `geheime' notitie waaruit blijkt dat de kilometerheffing
niet vóór 2016 kan worden ingevoerd. Het is onbestaanbaar dat daar waar in
Londen en in Duitsland al functionerende vormen van kilometerbeprijzing
bestaan, dit in Nederland niet vóór 2016 kan worden ingevoerd. GroenLinks
eist vandaag in een interpellatiedebat onmiddellijke opheldering van
minister Eurlings.
Minister Eurlings wist de afspraak uit het regeerakkoord ("het systeem
van kilometerheffing zal in de komende kabinetsperiode - eventueel
gefaseerd - worden ingevoerd") al af te zwakken in het 100-dagen
beleidsprogramma. De nieuwe afspraak werd: "in deze kabinetsperiode
wordt een eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap
genomen op het gebied van een - binnen het eindbeeld passende -
kilometerbeprijzing." Ook deze afspraak staat - als de berichtgeving
klopt - volledig op losse schroeven, omdat de onderzochte opties niet
uitvoerbaar zouden zijn binnen de voorwaarden van het coalitieakkoord.
Wat een gotspe; introductie van een kilometerheffing is geen kwestie
van niet kunnen, maar van niet willen. Het project lijkt om politieke
redenen te worden gesaboteerd.
Eén voorbeeld. Het is (zie London) technisch mogelijk een
congestieheffing in de regio Amsterdam in te voeren. Het is ook
mogelijk om aan de politieke voorwaarde van de coalitie te voldoen
door de opbrengst van de heffing weer terug te sluizen naar de
automobilist. Je kunt de motorrijtuigenbelasting van iedereen verlagen
die bijvoorbeeld meer dan tien keer heffing in Amsterdam betaald
heeft. De heffing zal via fotoregistratie van het nummerbord geïnd
worden en de verrekening van de motorrijtuigenbelasting is al aan het
nummerbord gekoppeld. Bovendien ligt er in de Kamer al een kant en
klare initiatiefwet van GroenLinks gereed voor plenaire behandeling.
Deze wet maakt de introductie van kilometerbeprijzing in regio's
mogelijk. Er is dus geen enkele reden om 9 jaar stil te zitten en de
enorme milieu- & fileproblemen verder op te laten lopen.
GroenLinks stelt aan de vaste Commissie voor Verkeer & waterstaat voor
om op korte termijn en in ieder geval voorafgaand aan de begroting
Verkeer & Waterstaat een hoorzitting te organiseren. Deskundige
betrokkenen moeten de kans krijgen om uit te leggen dat er al veel
sneller betekenisvolle en onomkeerbare stappen kunnen worden gezet in
het introduceren van kilometerbeprijzing.
Wijnand Duyvendak
Femke Halsema
GroenLinks