Persbericht van de Universiteit Utrecht
Faculteit Rechtsgeleerdheid, Economie, Bestuur en Organisatie
15 november 2007
Boek 'De kiezende burger en het nieuwe zorgstelsel':
Consument kiest zorgverzekeraar niet vanwege lage premie
Klanten laten zich bij de keuze voor een zorgverzekeraar vaker leiden door tevredenheid over en loyaliteit aan hun verzekeraar dan door lage premies. Dit staat in het boek De kiezende burger en het nieuwe zorgstelsel van Eugène Loos en Enid Mante-Meijer van de Universiteit Utrecht. Het boek verschijnt 19 november bij Springer Uitgeverij.
Eugène Loos en Enid Mante-Meijer onderzochten in een pilotstudie onder 133 burgers door welke factoren mensen zich bij de keuze van een zorgverzekeraar laten leiden. Zo bekeken de onderzoekers welke informatiebronnen mensen hierbij gebruiken en welke invloed hun leeftijd op dit gebruik heeft.
Loyaliteit en tevredenheid
De meeste mensen handelen als 'tevredenheidsdieren' die geen of slechts een beperkt aantal opties met elkaar vergelijken, zo stelden de onderzoekers vast. Ruim tweederde van de respondenten is niet bereid om, als een rationeel handelende 'homo economicus', eindeloos polissen te vergelijken om tot een optimale keuze te komen. De hoogte van de premie is bij die keuze bovendien vrijwel nooit doorslaggevend. Belangrijker zijn loyaliteit aan, en tevredenheid over de verzekeraar. Bij de introductie van het nieuwe zorgstelsel in 2006 werd er algemeen van uitgegaan dat de consument wél op basis van polis en prijsvergelijkingen een zorgverzekeraar zou kiezen.
Klassieke informatiebronnen
De respondenten lieten zich voor hun keuze vooral informeren door klassieke informatiebronnen zoals folders, telefonische informatie, persoonlijke gesprekken en slechts in beperkte mate door digitale informatie zoals die op vergelijkingssites te vinden is. Dit blijkt voor alle leeftijden te gelden. Van een digitale kloof is dan ook geen sprake. De groep jongeren (24-34 jarigen) maakt minder gebruik van digitale bronnen dan verwacht. Ze hebben doorgaans nog geen al te grote gezondheidsproblemen en dat verklaart waarom ze voor hun keuze niet eerst uitgebreid verschillende vergelijkingssites raadplegen.
Multiple channel
Loos en Mante-Meijer pleiten ervoor dat overheid en zorgverzekeraars er rekening mee houden dat lang niet iedere burger van nieuwe media gebruik maakt. Dit heeft consequenties voor het digitaliseren van overheidsinformatie: zelfs als burgers de informatie weten te vinden, zullen ze die lang niet altijd gebruiken. Klassieke informatiebronnen zijn daarom minstens zo belangrijk. Dit 'multiple channel beleid' moet de voorkeur krijgen boven een eenzijdige stimulering van digitale kanalen.
Focusgebieden
De Universiteit Utrecht heeft haar toponderzoek gebundeld in vijftien focusgebieden. Met deze focusgebieden wil de Universiteit Utrecht hoogwaardig onderzoek stimuleren en bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Het hierboven beschreven onderzoek valt binnen het focusgebied 'Coordinating Societal Change'. Hierin wordt onderzoek gedaan naar de vraag hoe organisaties, families en individuen omgaan met en reageren op maatschappelijke en institutionele veranderingen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan de globalisering van de economie, de vergrijzing, de individualisering en informatisering van de samenleving en de diversiteitsproblematiek. Meer informatie is te vinden op www.uu.nl/focusgebieden.
Recensie-exemplaar
Het boek De kiezende burger en het nieuwe zorgstelsel verschijnt 19 november bij Springer Uitgeverij te Houten (ISBN: 9789031351916). Een gratis recensie-exemplaar is per e-mail aan te vragen bij een van de auteurs: dr. Eugène Loos: e.f.loos@uu.nl
Meer informatie
Patrick Rugebregt, perscommunicatie Universiteit Utrecht, (030) 253 2411, p.f.rugebregt@uu.nl.
Universiteit Utrecht