Het kwaliteitsspook wordt uitgedaagd op 'waarom onderwijs?'


ZEIST, 20071030 -- Op 14 november zal een debat plaatsvinden over de onderliggende aannnames onder onderwijs tijdens het symposium "Waarom Onderwijs?" te Zeist. Professor Marc Chavannes stelt i n zijn artikel 'Kwaliteitsmaoisme en Intensieve Toezichthouderij' "Verbeteractiviteiten en kwaliteitsborging zijn begrippen uit het nieuwe kwaliteitsmaoisme dat de overheid en daarvan afhankelijke instellingen als een algenplaag heeft getroffen". Steeds meer ouders en mensen die beroepsmatig met kinderen omgaan voelen zich door normen als verplichte lesuren, een vast curriculum en de kwalificatieplicht in de greep van het 'kwaliteitsspook' van de overheid.

Op 14 november zal het kwaliteitsspook uitgedaagd worden en de basisaannames van het onderwijs bloot worden gelegd. Als speciale gast zal John Taylor Gatto, viervoudig Leraar van het Jaar van New York, zijn debuut maken in Nederland. Hij spreekt er over zijn nieuwste boek 'Weapons of Mass Instruction'. John Taylor Gatto daagt zijn publiek uit met: "School is een gevangenisstraf van 12 jaar, waarin slechte manieren het enige curriculum is dat echt geleerd wordt" . In een land waar 'waarden en normen' hoog in het vaandel staan kan hier niet aan voorbijgegaan worden. Op "Waarom Onderwijs?" streven vijf lerende organisaties naar een open debat over fundamentele kwaliteit van onderwijs in Nederland. Voor meer informatie zie: www.WaaromOnderwijs.nl





Ingezonden persbericht