'Bedrijven niet klaar voor nieuwe generatie werknemers'
14/11/2007 09:08
Keesie
Werkgevers moeten radicaal het roer omgooien willen ze erin slagen jongere werknemers aan zich te binden. Volgens de makers van de management bestseller 'Generatie Einstein' - winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs - houden teveel werkgevers vast aan ouderwetse hiërarchische structuren. De jongeren van nu pikken dat niet meer volgens de nieuwe - uitgebreide - Generatie Einstein editie die vanaf vandaag in de boekhandels ligt. Ook lokmiddelen als het traditionele carrièreperspectief, geld en 'leasebak' spreken jongere werknemers steeds minder aan. De snellere, media-informatie-slimmere en sociaal vaardigere 'Einstein' generatie voelt zich thuis bij een bedrijf dat ruimte biedt aan persoonlijke ontwikkeling. Zo verwachten jongeren dezelfde openheid en onbeperkte toegankelijkheid die ze op internet gewend zijn: rechtstreeks met de allerhoogste directeur kunnen mailen of msn-en? Moet kunnen! Eerst jarenlang 'vloeren vegen' voordat je serieus wordt genomen? Dat is te saai: dan loopt de jeugd liever weg om een eigen bedrijf te starten want dat is veel makkelijker geworden in het huidige informatietijdperk. Bedrijven moeten zich aanpassen aan jongeren in plaats van andersom, vinden de schrijvers van Generatie Einstein, Jeroen Boschma en Inez Groen, beiden verbonden aan Nederlands grootste jongerencommunicatiebureau Keesie.
Van de vorige editie van Generatie Einstein - een uitgave van Pearson Education Benelux - zijn tienduizenden exemplaren over de toonbank gegaan. Het boek staat - anderhalf jaar na verschijning - op de 6e plaats van best verkochte managementboeken. De vele reacties die de eerste editie losmaakte bij bedrijven, instellingen en overheidsinstanties leidden tot de uitgebreide versie van GE met nieuwe inzichten en aanbevelingen over werken en wonen.
'Generatie Einstein' trekt ook internationale aandacht. Zo zijn de vertaalrechten deze maand verkocht aan de Spaanse uitgeefgroep Planeta.
http://www.keesie.nl