Nacontrole NMa: Ticket Service en TicketBox komen toezeggingen na
14-11-2007
Ticket Service Nederland en Ticketbox hebben mogelijk
concurrentiebeperkende regels uit contracten geschrapt, zo blijkt uit
een nacontrole door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De
voorverkopers van kaartjes voor muziek- sport- en dansevenementen zijn
hiermee de toezeggingen nagekomen die ze eerder deden aan de
toezichthouder. Het merendeel van de contracten bleek in orde. Ticket
Service heeft naar aanleiding van de nacontrole bij 11 van de in
totaal 86 gecontroleerde contracten nog wijzigingen doorgevoerd. Door
de aanpassingen kunnen consumenten op nieuwe manieren, bijvoorbeeld
via e-ticketing, aan kaartjes komen.
Sinds de aanpassing van de contracten een jaar geleden, mogen
organisatoren van evenementen bijvoorbeeld bij verkoop via Ticket
Service en Ticketbox, ook met andere landelijke aanbieders van
kaartjes werken. Voor aanbieders van bijvoorbeeld concertkaartjes
wordt het eenvoudiger zich te onderscheiden op prijzen van kaartjes:
Ticket Service heeft een voorwaarde uit contracten verwijderd die
afnemers verplichtte om bij verkoop via bepaalde distributiekanalen
(bijvoorbeeld een platenzaak) dezelfde servicekosten te rekenen als
Ticket Service.
De toezichthouder doet vaker nacontroles om te verifiëren of partijen
zich houden aan toezeggingen. Het voortzetten van deze praktijk was
een van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer in mei van dit
jaar. Zo wordt voorkomen dat concurrentiebeperkingen zich herhalen of
voortzetten.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)