Opdrachtgevers niet ontevreden over adviesbureaus

14/11/2007 08:52



AdviseurMakelaar (TM) BV



Overheden en bedrijven zijn niet ontevreden over adviesbureaus. Dit zegt wat over de adviesbureaus en nog meer over de opdrachtgevers zelf. Elke organisatie krijgt namelijk het adviesbureau of de adviseur die het verdient.

's-Hertogenbosch, 14 november 2007 - Bedrijven en overheden (opdrachtgevers) beoordelen de adviesbureaus in Nederland gemiddeld op een 6,75. De indruk bestaat dat de objectieve adviseurtevredenheid zelfs lager ligt. Door de toenemende vraag naar adviesdienstverlening, als gevolg van de groeiende economie en schaarste op de arbeidsmarkt, komt de adviseurtevredenheid naar verwachting onder druk te staan en neemt het belang ervan toe. In de optiek van AdviseurMakelaar(R) is de gemiddelde prijskwaliteit van adviesopdrachten en de adviseurtevredenheid onder de maat. De resultaten zijn gebaseerd op onderzoeken naar de adviseurtevredenheid van opdrachtgevers over dienstverleners op het gebied van financieel, juridisch, IT, HR en management & organisatie advies.

Tevredenheid
De adviseurtevredenheid is de laatste jaren min of meer gelijk gebleven. Opmerkelijk is het vrijwel uitblijven van slechte of goede beoordelingen van adviesbureaus (geringe spreiding). De vakkennis van adviesbureaus wordt door opdrachtgevers relatief het meeste gewaardeerd. De prijskwaliteit van geleverde adviesdiensten het minst. Opdrachtgevers geven aan dat de beoordeling van de kwaliteit van een adviesbureau en/of de prijskwaliteit van een advies vaak lastig is. Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde type adviesbureaus of adviesgebieden beter scoren dan anderen. Zo komen advocatenkantoren als beste naar voren, scoren management & organisatie adviesbureaus gemiddeld en wordt de rij gesloten door adviesbureaus op het gebied van IT.

Selectie & gunning
De selectie van een adviesbureau en gunning van een adviesopdracht blijkt veelal gebaseerd te zijn op de gepercipieerde reputatie van een adviesbureau, reeds bestaande relaties of een goed persoonlijk contact met een adviseur (de klik). Het gunnen van een adviesopdracht aan een adviesbureau op basis van "goede" reputatie leidt in het algemeen tot een lagere tevredenheid dan het gunnen van een adviesopdracht aan een adviesbureau of adviseur waar al een langdurige relatie mee bestaat. Al blijkt dit laatste ook niet zonder risico te zijn. Er schijnt licht tussen de criteria die opdrachtgevers uiteindelijk hanteren voor de selectie en gunning en de criteria die van belang zijn voor een optimale adviseurtevredenheid. Adviesoplossingen op maat blijken in het algemeen beter te scoren qua tevredenheid dan standaard adviezen. Raamcontracten (binnen de overheid) dragen aantoonbaar niet bij aan een hogere adviseurtevredenheid. In de optiek van AdviseurMakelaar(R) kan een opdrachtgever de prijskwaliteit en de adviseurtevredenheid zelf positief beïnvloeden door aan de poort het juiste adviesbureau te selecteren en de adviseur binnen te laten die het verdient.

Betere adviesbureaus
Tenslotte blijkt uit het onderzoek van AdviseurMakelaar(R) dat de betere adviesbureaus zich in de markt kenmerken en onderscheiden door:
1. Een hoge mate van aantoonbare vakkennis en branche kennis;
2. Een hoge professionele servicegraad zoals snelheid van handelen, adequate communicatie, flexibiliteit en het snel oplossen van acute problemen.
3. Het hebben van een heldere visie op de echte adviesbehoefte en een creatieve aanpak.





http://www.adviseurmakelaar.nl