Ingezonden persbericht
Message
Gemeenten die niet
meedoen aan ANDEZ-3, kunnen met BIG direct elektronische diensten
aanbieden
Snel te implementeren oplossing met
bewezen front- en midofficefunctionaliteit van Brein, Imtech ICT en
GouwIT
Den Haag, 14 november 2007 -
Gemeenten die niet meedoen aan ANDEZ-3 kunnen met BIG nog sneller voldoen aan
overheidsregelgeving voor elektronische dienstverlening. BIG, een
samenwerkingsverband tussen ICT-partijen Brein, Imtech ICT en GouwIT (BIG),
biedt namelijk dé perfecte oplossing om diensten elektronisch aan te bieden aan
burgers. Gemeenten beschikken met BIG over de enige geïntegreerde front- en
midofficesuite voor elektronische dienstverlening, die zich in de praktijk heeft
bewezen. BIG is namelijk succesvol geïmplementeerd bij de gemeente Amstelveen.
Tijdens het project dat Brein,
Imtech ICT en GouwIT uitvoerden bij de gemeente Amstelveen, bleek dat de
leveranciersonafhankelijke totaaloplossing op basis van open standaarden een
werkend alternatief vormt voor de ANDEZ-3-aanbesteding. Bovendien is de
oplossing snel te implementeren doordat ze is samengesteld uit losse,
herbruikbare componenten.
De overheid vereist dat gemeenten
eind 2007 minimaal 65 procent van hun diensten elektronisch moeten aanbieden aan
burgers. Om dit te kunnen realiseren, hebben 70 gemeenten een
aanbestedingsopdracht (ANDEZ-3, ook wel GovUnited-1 genoemd) uitgestuurd. De
deadline voor de aanbesteding is inmiddels verlopen.
Volgens Brein, Imtech ICT en GouwIT
waren er voor wat betreft de aanbesteding te veel onzekerheden op technisch,
organisatorisch, juridisch en bedrijfseconomisch vlak. Om die reden is ervoor
gekozen om niet mee te doen aan de aanbesteding en de BIG-oplossing breed in de
markt te zetten als alternatief voor andere front- en midofficepakketten voor
gemeenten. Met BIG bieden Brein, Imtech ICT en GouwIT gemeenten de mogelijkheid
om snel en efficiënt te voldoen aan de strenge richtlijnen vanuit de
overheid.
BIG onderschrijft wel het
Software-as-a-Service-concept (SaaS) dat ANDEZ-3 voorschrijft en biedt de
oplossing dan ook op deze basis aan. Dit zorgt ervoor dat gemeenten niet voor
hoge startinvesteringen komen te staan en alleen betalen voor de gebruikte
functionaliteit. Bovendien hebben ze met de snel te integreren software geen
omkijken naar het beheer en onderhoud van BIG.
Elektronische dienstverlening voor
gemeenten vereist de opzet van een met de frontoffice naadloos te integreren
klantcontactcentrum, broker en midoffice. BIG biedt al deze elementen. GouwBasis
van GouwIT wordt ingezet voor de basis- en kernregistraties, terwijl Microsoft
BizTalk, geïmplementeerd door Imtech ICT, fungeert als orkestratietool (broker)
tussen de kernapplicaties. InProces van Brein zorgt voor digitalisering van de
werkprocessen (midofficecomponenten). De combinatie van deze technologieën
resulteert in een complete, snel te implementeren mid-office voor gemeenten.
"De invoering van een volledig
elektronische dienstverlening heeft een enorme impact op de processen en
automatisering binnen gemeenten", zegt Monique de Nijs van Imtech ICT.
"Gemeenten zoeken dan ook naar partners die een totaaloplossing voor de
midoffice kunnen leveren. BIG heeft zich bij de belangrijke voorhoedegemeente
Amstelveen voor wat betreft betrouwbaarheid en eenduidigheid van data en
procesgeoriënteerde werkstromen in de praktijk bewezen. Dit biedt een grote
voorsprong op oplossingen van andere partijen met software die zijn sporen nog
niet verdiend heeft. Daarnaast zal het feit dat BIG als SaaS is in te zetten,
naar verwachting veel gemeenten over de streep trekken om voor dit alternatief
te kiezen."
Brein
Brein,
Premier Business Partner van IBM, is sinds 1996 actief in de wereld van ICT. Het
levert softwareproducten inclusief de bijbehorende dienstverlening op het gebied
van o.a. site- en contentmanagement, digitale formulieren, (post)registratie,
document- en recordsmanagement, archivering en workflowmanagement. Voor meer
informatie: www.brein.nl.
Imtech
ICT Business Solutions
Imtech
ICT Business Solutions is onderdeel van Imtech N.V., een Europese technische
dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, ICT en werktuigbouw. Met ruim
17.000 medewerkers realiseert Imtech opbrengsten van drie miljard euro op
jaarbasis. Imtech heeft sterke posities in de markten utiliteit, industrie,
infra en telecom in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Oost-Europa, Spanje
en het Verenigd Koninkrijk en in de mondiale maritieme markt. In totaal bedient
Imtech 12.000 klanten. Imtech biedt toegevoegde waarde in de vorm van integrale
en multidisciplinaire totaaloplossingen die leiden tot betere bedrijfsprocessen
en meer rendement voor opdrachtgevers én van de klanten die zij op hun beurt
bedienen. Imtech biedt ook oplossingen die bijdragen aan een duurzame, leefbare
samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van energie, mobiliteit, veiligheid en
het milieu. De aandelen Imtech zijn genoteerd op de effectenbeurs van Euronext,
waar Imtech is opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX) en de Next
150-index.