Persbericht consumentencampagne
Obvion stelt heersende conventies in de
hypotheekbranche aan de kaak
Hypotheekbedrijf start online campagne
gericht op consument
Heerlen, 14 november 2007 -Het hypotheekbedrijf
Obvion voert voor het eerst in haar bestaan een campagne gericht op
de consument. De campagne, die zich volledig online afspeelt,
informeert de consument - op onconventionele wijze - over bestaande
misconcepties, ondoorzichtige constructies en dubbele bodems in de
hypothekenmarkt. De campagne die Obvion voert, zet - tegen de trend
in - niet in op aanbiedingen voor de consument, maar stelt die juist
aan de kaak. De keuze van een hypotheek is immers een van de
belangrijkste financiële beslissingen die een consument neemt. En
dan is het van groot belang dat je precies weet waar je aan toe
bent, op korte én lange termijn.
Na een pilot van een aantal maanden is Obvion sinds november
online met haar campagne. Hoewel Obvion - dat dit jaar vijf jaar
bestaat - de op drie na grootste hypotheekverstrekker van Nederland
is, kennen relatief weinig consumenten de naam Obvion. Reden
hiervoor is dat niet rechtstreeks, maar enkel via onafhankelijke
tussenpersonen hypotheken worden aangeboden. Met deze campagne wil
Obvion Nederlanders meer inzicht geven in de 'do's en dont's' bij de
keuze van een hypotheek. En zo maakt de hypotheekverstrekker
consumenten bekend met misconcepties, ondoorzichtige constructies en
dubbele bodems in de hypotheekbranche.
Conventies aan de kaak gesteld
Obvion heeft
er bewust voor gekozen de consument niet te benaderen met acties of
aanbiedingen; die strategie is niet in lijn met de visie van het
hypotheekbedrijf dat de klant recht heeft op open en eerlijke
rentetarieven en voorwaarden zonder dubbele bodems. Obvion stelt
zich op het standpunt dat stunten met actietarieven ten koste gaat
van de consument. Daarom is dit standpunt gekozen als uitgangspunt
voor de campagne, die de consument confronteert met drie kritische
vragen:
* Zet u ook vraagtekens bij al die 'lage'
maandlasten?
* Hoe 'onafhankelijk' is uw
hypotheekadvies?
* Ook benieuwd wie de 'kortingen' op uw
hypotheek gaat betalen?
'Lage' maandlasten
Met de eerste kritische
vraag verwijst Obvion naar de 'kleine lettertjes' die makkelijk over
het hoofd te zien zijn of deskundig verborgen zijn voor de
consument. Obvion doet daar niet aan mee. Obvion biedt haar
producten tegen duidelijke voorwaarden aan en schermt niet met
'lage' maandlasten die later door de consument terugbetaald worden
(bijv. in de vorm van boetes bij verhuizen of 'gedwongen'
koppelverkoop van verzekeringen). Lage maandlasten zeggen namelijk
niet alles: het gaat om de combinatie van maandlasten en de
kwaliteit van een product, en dat verschil zit in het
voorwaardenpakket.
De Obvion hypotheken zijn zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk
en bieden standaard een zeer volledig pakket. De rijkdom aan
faciliteiten, die bij andere verstrekkers als optie worden
aangeboden tegen een opslag, zijn bij Obvion al in het standaard
pakket te vinden. De Basis hypotheek van Obvion is hier een goed
voorbeeld van: een laag en eerlijk rentetarief én kwalitatief goede
faciliteiten.
Voorbeeld: de Basis hypotheek biedt standaard twee
meetmomenten voor het vaststellen van het rentetarief: de rente
van de offerte en de rente op het moment dat de akte bij de notaris
passeert. De laagste rente geldt.
'Onafhankelijk' advies
Obvion werkt
uitsluitend met een geselecteerd aantal tussenpersonen. Deze ± 1.300
intermediairs zijn zorgvuldig op kwaliteit uitgezocht en voldoen aan
strenge Keurmerkeisen. Dankzij deze onafhankelijke expertrol bieden
zij de consument een verantwoord advies, waarbij ze alle opties open
houden. Obvion werkt bovendien met een helder en eerlijk
beloningssysteem voor al haar tussenpersonen.
Voorbeeld: het uitgangspunt van Obvion en de tussenpersonen
is dat wat goed voor de klant is, goed voor zaken is. Voor de klant
staat een onafhankelijk hypotheekadvies voorop. Om dit te waarborgen
hanteert Obvion o.a. een marktconform beloningssysteem richting
tussenpersonen. Daarbij streven Obvion en haar tussenpersonen
onderling naar een duurzame samenwerking, omdat ook dat ten goede
komt van de klant. Dit betekent streven naar een langdurige relatie
tussen Obvion en haar tussenpersonen. En voor de consument het
beste, onafhankelijke advies.
'Kortingen'
Obvion doet bewust niet aan
acties en geeft géén kortingen op rentetarieven, omdat de consument
in de visie van Obvion deze uiteindelijk toch zelf terugbetaalt. Het
hypotheekbedrijf biedt daarom geen actietarieven of
onderhandelingsruimte, maar eerlijke en gunstige tarieven die voor
nieuwe én bestaande klanten gelden. Zo doet Obvion de consument een
helder en overzichtelijk aanbod en weet de consument - ook op de
lange termijn - waar hij aan toe is.
Voorbeeld: Obvion biedt géén kortingen om klanten binnen te
halen; doet niet aan speciale aanbiedingen die alleen in de eerste
rentevastperiode gelden. En Obvion hanteert óók geen opslag op de
rente als een klant de rentevastperiode verlengt.
Online campagne
Vanaf eind oktober is de
campagne op internet verder uitgerold en krijgt de consument de drie
kritische vragen van Obvion over hypotheken voorgeschoteld. De
campagne speelt zich bijna volledig online af, omdat de consument
zich veelal op internet verdiept in hypotheekkwesties. Aanvullend
wordt een drietal persberichten verstuurd waarin de drie vragen
verder uitgediept worden met praktische (reken)voorbeelden. De
campagne loopt in ieder geval door tot het einde van dit jaar.
Visie op MVO
De campagne past naadloos in
Obvions visie dat hypotheken verstrekken, op verantwoorde wijze en
tegen de beste prijs, de basis van het bedrijf vormt.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid op financieel gebied houdt in
dat Obvion kijkt naar voordelen en consequenties op korte én lange
termijn. Voor de consument vertaalt dit zich in drie voordelen die
in deze campagne duidelijk geformuleerd worden: heldere voorwaarden,
de beste rente en onafhankelijk advies.
Over Obvion
Obvion (
www.obvion.nl) is een eigentijds
hypotheekbedrijf dat verantwoorde hypotheken verstrekt, tegen de
beste prijs en samen met de beste tussenpersonen, waarbij het belang
van consument en maatschappij voorop staan. Obvion opereert vanuit
Heerlen en richt zich met 320 enthousiaste medewerkers uitsluitend
op de markt van onafhankelijke intermediairs richt. Dat doet Obvion,
voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP, met
een filosofie die gebaseerd is op zes pijlers: open & eerlijk,
onafhankelijk, snel & flexibel, professioneel, betrouwbaar en
individuele aandacht.