Brussel, 14 november 2007
Consumentenbeleid: EU maakt korte metten met misleiding bij verkoop van
vliegtickets via internet
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva heeft vandaag de
resultaten bekendgemaakt van een in de hele EU gehouden onderzoek - waarbij
15 nationale instanties in de EU plus Noorwegen betrokken waren - tegen
misleidende reclame en oneerlijke praktijken op websites die vliegtickets
verkopen. De maatregel betreft zowel websites van de meest prominente
Europese vliegmaatschappijen en van lagekostenmaatschappijen als andere
websites die vliegtickets verkopen. Uit het onderzoek is gebleken dat meer
dan 50% van alle websites onregelmatigheden vertonen, vooral wat de
prijsaanduidingen, de contractbepalingen en de duidelijkheid van de gestelde
voorwaarden betreft. In de week van 24-28 september hebben nationale
handhavingsautoriteiten in België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland,
Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Litouwen, Malta, Oostenrijk,
Portugal, Spanje, Zweden plus Noorwegen in het kader van de eerste
gezamenlijke handhavingsmaatregel voor consumentenrechten (gecoördineerd
door de Europese Commissie) meer dan 400 websites onderzocht om te zien of
zij aan de Europese consumentenwetgeving voldeden. Deze bezemactie wordt
gevolgd door een handhavingfase, waarin de maatschappijen door de instanties
worden benaderd met het verzoek hun websites in orde te maken of hun
standpunt bekend te maken. Commissaris Kuneva waarschuwde vandaag dat zij de
maatschappijen vier maanden de tijd geeft om te reageren. Maatschappijen die
na het verstrijken van die termijn hun websites niet aan de EU-wetgeving
hebben aangepast, moeten erop rekenen dat zij eventueel gerechtelijke
stappen zal ondernemen, maar ook hun identiteit publiekelijk bekend zal
maken.
"Of je nu in Brussel, in Barcelona, in München of in Manchester bent,
als consument heb je recht op duidelijke en eerlijke
prijsaanduidingen, zonder vervelende verrassingen in de kleine
lettertjes van de contractvoorwaarden", aldus EU-commissaris voor
consumentenbescherming Meglena Kuneva. "We hebben gemerkt dat nu
ongeveer 50% van de websites die vliegtickets verkopen, de Europese
consument misleiden. Uit de vandaag bekendgemaakte cijfers blijkt dat
de bedrijfstak een groot probleem heeft. Dit is een Europese kwestie
die een Europese aanpak vereist. Zij voegde hieraan toe: "Vandaag
dring ik er met klem op aan dat de maatschappijen snel orde op zaken
stellen. Bij het verstrijken van de termijn in januari zal ik een stap
verder gaan en de maatschappijen die de wet nog overtreden
publiekelijk bekendmaken."
De bezemactie
Deze bezemactie van de EU is een nieuw type communautaire
handhavingsmaatregel - een systematische controle die gelijktijdig en
gecoördineerd in verschillende lidstaten wordt uitgevoerd om
overtredingen van de consumentenbeschermingswetgeving te onderzoeken.
Dit onderzoek naar de verkoop van vliegtuigtickets is gestart en
gecoördineerd door de Europese Commissie in het kader van de
verordening betreffende samenwerking inzake consumentenbescherming,
die eind 2006 in werking is getreden.
Hoe functioneert de actie?
In één en dezelfde week eind september gebruikten de deelnemende
nationale instanties een gemeenschappelijke methode en vooraf
vastgestelde zoektermen zoals "vliegtickets, goedkope vlucht, reis,
last minute, airmiles, goedkoop vliegen" voor het zoeken en
controleren van websites die vliegtickets verkopen en zich daarbij op
de consumenten in hun land richten. Honderden sites werden door de
nationale instanties onderzocht om na te gaan welke in strijd leken te
zijn met het EU-recht (Richtlijn 84/450/EEG inzake misleidende reclame
en Richtlijn 93/13/EEG van de Raad betreffende oneerlijke bedingen in
consumentenovereenkomsten).
De bezemactie was geconcentreerd op drie hoofdpunten:
* Duidelijke prijsaanduiding: De totale prijs moet meteen duidelijk
worden aangegeven in de "etalage" van de website. Dit wil zeggen
dat extra kosten zoals belastingen, boekingskosten en kosten voor
het gebruik van een creditcard meteen duidelijk moeten worden
vermeld, en niet in een later stadium van de boeking.
* Beschikbaarheid: Alle voorwaarden van het aanbod - en vooral de
beperkte beschikbaarheid van een aanbieding - moeten duidelijk
worden aangegeven. Prijzen en speciale aanbiedingen worden vaak
gebruikt om de consument ertoe te verleiden de boekingprocedure te
starten - in werkelijkheid zijn er slechts zeer weinig plaatsen
tegen de geadverteerde voorwaarden beschikbaar.
* Eerlijke contractvoorwaarden: De algemene contractvoorwaarden
moeten duidelijk zijn aangegeven, gemakkelijk toegankelijk en
billijk zijn. Oneerlijke praktijken zijn onder meer verplichte
verzekeringen die aan de aanbieding zijn gekoppeld, of
aanbiedingen waarbij de verzekering automatisch is inbegrepen en
de consument expliciet moet vermelden dat hij ervan afziet. De
contractbepalingen en de voorwaarden moeten beschikbaar zijn in de
taal van de consument.
Resultaten bezemactie 2007
Land
Aantal onderzochte websites
Aantal websites met onregelmatigheden
Aantal door het CPC* op te volgen zaken
Aantal op nationaal niveau op te volgen zaken
Zweden
32
16
1
15
Bulgarije
54
18
0
18
Denemarken
62
25
21
4
Griekenland
13
0
0
0
Finland
30
20
9
11
Cyprus
8
0
0
0
Litouwen
40
23
0
23
België
48
46
9
37
Portugal
16
11
0
11
Spanje
11
7
3
4
Italië
11
9
1
8
Oostenrijk
20
0
0
0
Noorwegen
31
22
10
12
Frankrijk
31
13
5
8
Estland
26
14
4
10
Malta
14
2
0
2
Totaal
447
226
63
163
*CPC = Consumer Protection Co-operation Network - een netwerk van
nationale handhavingsinstanties van 27 lidstaten (plus Noorwegen en
IJsland) dat is ingesteld bij Verordening EG/2006/2004 betreffende
samenwerking met betrekking tot consumentenbescherming om
grensoverschrijdende problemen aan te pakken.
Wat gebeurt hierna?
Na de bezemactie worden de maatschappijen door de instanties benaderd
met een verzoek om opheldering of om aanpassing van hun werkwijze.
Tegen maatschappijen die in gebreke blijven, kunnen gerechtelijke
stappen worden ondernomen die tot boetes of tot sluiting van de
website kunnen leiden. In zaken op nationaal niveau zullen in de
praktijk de nationale instanties onderzoek doen en
handhavingsmaatregelen nemen. Voor grensoverschrijdende zaken
(bijvoorbeeld wanneer de maatschappij vanuit een ander land opereert)
zullen zij via het CPC hulp vragen van collega's bij instanties in
andere lidstaten.
European Union