EU EC Enterprise
Milieu, consumentenzaken, volksgezondheid - Consumentenzaken -
Bescherming en rechten van de consume - 14/11/2007
EU neemt misleidende boekingssites op internet onder vuur
Opstijgend vliegtuig
Misleidende reclame en oneerlijke praktijken op boekingssites wil de
EU voortaan hard aanpakken.
Vindt u die "bodemprijzen" en "buitenkansjes" van vliegmaatschappijen
ook zo verleidelijk? Misschien wel... tot u de kleine lettertjes
leest.
Gratis tickets of goedkope vluchten die niet meer beschikbaar zijn,
luchthavenbelastingen en andere verborgen kosten, verzekeringen die u
moet betalen tenzij u uitdrukkelijk weigert - het zijn maar enkele
voorbeelden van de onwettige praktijken die zijn aangetroffen op meer
dan de helft van alle websites die de EU heeft doorgelicht.
De grote test die 15 EU-landen van 24 tot en met 28 september hebben
gehouden, was niet gewoon bedoeld om een inventaris op te maken. Het
doel is de consument beter te beschermen. "Of je nu in Brussel,
Barcelona, München of Manchester bent, als consument heb je recht op
duidelijke en eerlijke prijsaanduidingen, zonder vervelende
verrassingen in de kleine lettertjes van de contractvoorwaarden",
aldus EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva.
Nationale controleurs hebben 447 websites onder de loep genomen. Het
ging om boekingssites van grote Europese luchtvaartmaatschappijen en
lowcostmaatschappijen en andere websites waarop vliegtickets worden
aangeboden. Daarvan bleken er 226 de consumentenwetgeving aan hun
laars te lappen. Ze hebben nu vier maanden de tijd gekregen om orde op
zaken te stellen. Hun namen blijven nog even geheim, om ze aan te
moedigen snel in actie te komen. Maar Kuneva zegt duidelijk dat ze
niet zal aarzelen om ze aan de schandpaal te nagelen als ze in januari
nog niet de nodige stappen hebben ondernomen. Wie zich dan nóg niet
aan de regels houdt, kan een boete krijgen. Of moet zijn website
sluiten.
In Spanje hebben consumentenorganisaties 12 websites gecontroleerd. Op
7 sites, waaronder die van erg bekende goedkope
luchtvaartmaatschappijen, vonden ze misleidende informatie.
Maatregelen op Europees niveau zijn van vitaal belang. Heel vaak
bevindt de koper van een ticket zich immers in een ander land dan de
verkoper. Bij het onderzoek was dat 63 keer het geval, zowat een derde
van alle geconstateerde fouten.
Consumentenbescherming in de EU Deutsch English français
* Meer veiligheid voor consumenten in de EU
* Kennen consumenten in de EU hun rechten?