Consumentenbond
---
14 november 2007
Websites luchtvaartmaatschappijen voldoen niet aan de wet
Van de boekingssites voor vliegtickets voldoet meer dan de helft niet
aan de Europese consumentenwetgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van
de Europese Commissie in 16 landen. Nederlandse websites zijn niet
onderzocht. Volgens de Consumentenbond is er voldoende aanleiding om
dit ook in Nederland te onderzoeken. De bond vraagt de
Consumentenautoriteit (CA) dan ook om niet alleen te monitoren of
uitspraken van de Reclame Code Commissie worden nageleefd. De CA zou
na moeten gaan of alle relevante Europese consumentenwetgeving wordt
gerespecteerd op Nederlandse websites van luchtvaartmaatschappijen.
Het Europese onderzoek is toegespitst op drie elementen: prijzen
exclusief toeslagen, aanbiedingen die niet te boeken zijn en algemene
voorwaarden die onvindbaar zijn of alleen in het Engels. Commissaris
Kuneva geeft de maatschappijen die hun zaken niet op orde hebben vier
maanden de tijd om hun websites aan te passen, daarna volgen eventueel
juridische stappen en een `zwarte lijst'.
Onderzoek bond
Uit onderzoek van de bond in mei 2007 naar de naleving van de
Nederlandse Code Reisaanbiedingen (die onder andere voorschrijft dat
prijzen inclusief onvermijdbare toeslagen moeten worden gepresenteerd)
bleek dat een aantal reisorganisaties niet voldeed aan de geldende
regels. De Reclame Code Commissie oordeelde na klachten van de bond
dat Ryan Air, Transavia, SkyEurope, Jet2com, Aer Lingus en Wizzair in
overtreding waren. Transavia en Wizzair zijn in hoger beroep gegaan.
---