Provincie Flevoland



Extra strepen voor veiliger fietspad Zeewolderdijk

Extra strepen op het fietspad en geen uitbreiding van het hekwerk tussen fietspad en rijbaan. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de proef rond een veiliger fietspad Zeewolderdijk. Provincie Flevoland hield die begin dit jaar. Uit reacties van gebruikers en organisaties bleek dat extra strepen zorgen voor betere geleiding, maar dat het hekwerk verblinding van fietsers onvoldoende wegneemt. De extra strepen komen dit jaar op het hele fietspad langs de Zeewolderdijk. Provincie Flevoland brengt de komende jaren op meer provinciale fietspaden extra markering aan.

Aanleiding voor de proef was het ernstige ongeval in 2004 waarbij drie jonge mensen om het leven kwamen.

In het kader van de proef werd een hekwerk langs het fietspad geplaatst en zijn extra strepen op het fietspad aangebracht. Het hekwerk moest er voor zorgen dat (brom)fietsverkeer niet wordt verblind door de lichten van auto's. De extra strepen op het fietspad moesten zorgen voor meer geleiding waardoor een (brom)fietser meer rechts rijdt.

De gebruikers van het fietspad en organisaties is gevraagd naar hun mening over deze proef. De belangrijkste conclusies waren dat men tevreden was over de extra strepen op het fietspad. Die zorgen voor een betere geleiding bij duisternis en (brom)fietsers blijven meer op de eigen helft van het fietspad. Aan de andere kant draagt een hekwerk tussen het fietspad en de rijbaan voor het autoverkeer maar beperkt bij aan een veiliger situatie. De verblinding is wel iets minder maar wordt niet voldoende weggenomen. Daarnaast heeft het hekwerk nadeel zoals, storend in het landschap, gevaarlijk voor auto's, extra kosten onderhoud. De provincie heeft daarom besloten het hekwerk langs fietspaden niet uit te breiden.

Op veel provinciale fietspaden is tweerichtingsverkeer. De (brom)fietsers moeten dus zoveel mogelijk rechts rijden om te voorkomen dat men een tegenligger raakt. Vooral op smalle fietspaden en bij duisternis zal een (brom)fietser vaak in het midden van het fietspad rijden. Met de extra strepen hoopt de provincie dat het aantal frontale ongevallen tussen (brom)fietsers minder wordt en dat minder (brom)fietsers van het fietspad af raken.

Dit jaar zal het gehele fietspad langs de Zeewolderdijk alvast de extra strepen krijgen.