Stimuleringsfonds voor de Pers
Subsidie voor onderzoek naar journalistieke gedragscodes
Datum besluit: 07-11-2007
Het onderzoek heeft tot onderwerp de wenselijkheid en effectiviteit
van journalistieke gedragscodes in Nederland. Dit onderzoek wordt
geleid door dr Richard van der Wurff van de Amsterdam School of
Communications Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam. Het
betreft een promotieonderzoek, waarvan de resultaten van de
deelprojecten tussentijds beschikbaar zullen komen. Centraal staan in
dit onderzoek drie vragen: a) wat is de effectiviteit van bestaande
journalistieke codes in Nederland, b) is er (bij en volgens
journalisten) voldoende draagvlak voor nieuwe journalistieke codes, en
c) zijn (volgens journalisten) nieuwe journalistieke codes in ons land
wenselijk.De totale onderzoeks- en projectkosten worden geraamd op EUR
269.832,-. Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een
subsidie in de vorm van een uitkering van maximaal EUR 133.729,-
beschikbaar te stellen voor het onderzoek. ASCoR neemt een bedrag van
EUR 89.403,- de resterdende onderzoekskosten voor zijn rekening. De
projectkosten worden gedragen door de Stichting Media Ombudsman
Nederland.
Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op artikel
54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit dat het
Stimuleringsfonds de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan
onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover
dat onderzoek past in de doelstellingen van het Stimuleringsfonds. In
ons land wordt regelmatig gediscussieerd over de wenselijkheid en
noodzakelijkheid van journalistieke gedragscodes, maar er is tevens
relatief weinig empirisch onderzoek hiernaar gedaan. Over de
effectiviteit van journalistieke codes alsmede over de wenselijkheid
en wenselijke inhoud van dergelijke codes is daardoor weinig bekend.
Doel van dit promotieproject is derhalve om op basis van
wetenschappelijk onderzoek kennis en inzicht te verwerven in de
effectiviteit van journalistieke codes - waar en wanneer c.q. onder
welke omstandigheden codes wel en niet werken - en in de wenselijkheid
en haalbaarheid van journalistieke codes - welk soort c.q. welke
elementen van codes volgens Nederlandse journalisten wenselijk zijn en
op voldoende draagvlak kunnen rekenen. Naar de mening van het
Stimuleringsfonds zal dit onderzoek de bedrijfstak als geheel ten
goede komen en past dit ook binnen de doelstellingen van het
Stimuleringsfonds voor de Pers.