De begroting van 2008
Ieder jaar maken de burgemeester en wethouders een begroting. Daarin vertellen zij over hun plannen voor het komende jaar en geven ze alvast een doorkijkje naar de toekomst. Op 12 en 13 november 2007 behandelt de gemeenteraad de begroting voor het jaar 2008.
Inkomsten van de gemeente
Om alle plannen en de 'normale' werkzaamheden te kunnen uitvoeren is geld nodig. In totaal ¤ 30 miljoen. De gemeente krijgt geld van bijdragen van de rijksoverheid, gemeentelijke belastingen en heffingen en overige inkomsten, zoals dividenduitkeringen, renteopbrengsten en opbrengsten van het zwembad. De verdeling van deze inkomsten is in de onderstaande grafiek weergegeven. Daar ziet u dat de opbrengst uit belastingen en andere heffingen 26% is van de totale inkomsten. Het gaat daarmee om een bedrag van bijna ¤ 8 miljoen. Een deel van dit bedrag wordt door u als inwoner van de gemeente opgebracht; het andere deel wordt in rekening gebracht bij bedrijven, bijvoorbeeld via de toeristenbelasting en de onroerendezaakbelasting voor niet-woningen.
Uw bijdrage als inwoner
Uw bijdrage als inwoner bestaat uit verschillende onderdelen. Elk jaar krijgt u een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Op het aanslagbiljet staan bedragen voor:
- onroerendezaakbelasting als u een woning in eigendom heeft;
- hondenbelasting (als u in het bezit bent van één of meer honden;
- een bijdrage voor het ophalen en verwerken van afval;
- een bijdrage voor de aansluiting op het gemeentelijke rioolstelsel. Naast het aanslagbiljet worden u bedragen in rekening gebracht als u producten en diensten van de gemeente afneemt. U moet daarbij denken aan de bedragen die u bijvoorbeeld moet betalen voor het aanvragen van een bouwvergunning, een sloopvergunning, een vergunning voor het organiseren van een evenement en de afgifte van een paspoort of een rijbewijs. De tarieven voor deze producten en diensten zijn berekend op basis van de kosten die daarvoor door de gemeente worden gemaakt.
Kwijtschelding van belastingen
Inwoners met een inkomen op minimumniveau kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van sommige gemeentelijke belastingen en heffingen. Kwijtschelding wordt verleend bij een inkomen van 100% of minder van de bijstandsnorm. Daarbij wordt wel gekeken naar eventueel aanwezig vermogen, zoals spaargeld. Voor het aanvragen van kwijtschelding kunt u contact opnemen met de afdeling Financiën van de gemeente Oldebroek, telefoon (0525) 638 200.
Inzien begroting
De komende weken leest u in het gemeentenieuws meer over de plannen in de begroting van 2008.U kunt de begroting ook inzien. Dat kan tijdens kantooruren in het gemeentehuis in Oldebroek en het Dorpskantoor in Wezep. U vindt de begroting ook op onze website www.oldebroek.nl onder ´Snel naar´.
© gemeente Oldebroek - Laatst gewijzigd 14-11-2007