14-11-2007
OV-ambassadeur moet OV chipkaart veilig stellen
Het Kabinet wil beter openbaar vervoer. Maar de dwaling stroomt en de
waarheid sijpelt.
Er is geen extra geld, op de uitkeringen aan lagere overheden wordt
bezuinigd en de ingezette marktwerking is overboord gegooid. Gevolg is
verdeeldheid in OV-land en dreigende jarenlange juridische procedures.
De OV chipkaart dreigt het slachtoffer te worden. Een mooie taak voor
de OV ambassadeur om het tij te keren.
Hieronder treft u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom.
Alleen het gesproken woord geldt.
De invoering van marktwerking in het openbaar vervoer (stads- en
streekvervoer) heeft op een groot aantal plaatsen in Nederland geleid
tot 10% tot 20% lagere kosten, meer inzet van nieuw, milieuvriendelijk
en toegankelijk busmaterieel en een grotere klanttevredenheid. Ondanks
de successen van de marktwerking in het stads- en streekvervoer
schrapte het kabinet onder druk van een linkse kamermeerderheid
plotseling de verplichte aanbesteding voor Rotterdam, Amsterdam en Den
Haag (G3). Zeker 40% van de OV markt is daardoor op slot gegooid. De
vervoerbedrijven in de G3 kunnen tevreden zijn: van enige concurrentie
hebben zij voorlopig niets meer te duchten.
Het kabinet beroept zich bij haar besluit op de Europese verordening
openbaar vervoer. Maar die is op een aantal punten niet duidelijk,
zoals de Staatssecretaris ook zelf erkend . Jarenlange juridische
procedures over interpretatieverschillen in wetgeving liggen in het
verschiet. Het kabinet zag dat ook aankomen en gooide alle
onzekerheden en financiële risico's over de heg: naar de gemeenten en
de stadsregio's.
Door dit staaltje van onbehoorlijk bestuur is onduidelijkheid ontstaan
in het regionaal openbaar vervoer. Alle partijen - zowel de gemeenten
en de stadsregio's als de vervoerbedrijven - verkeren in verwarring en
onzekerheid. Bovendien is de samenwerking in de sector door het
kabinetsbesluit sterk bemoeilijkt. De private openbaar
vervoerbedrijven zijn boos uit de landelijke branche¬organisatie
gestapt. Tel daarbij op de boosheid van lagere overheden over de
bezuinigingen op de Brede Doel Uitkering (-315 miljoen deze
kabinetsperiode) en de afwenteling van de risico's, en alle
ingrediënten voor het mislukken van het OV chipkaart project zijn
aanwezig. Niet door technische problemen . Ik ben ervan overtuigd dat
die worden opgelost . Maar wél door wantrouwen, verdeeldheid en een
gebrek een regie. Terwijl zo'n ingewikkeld project alleen maar kan
slagen als alle neuzen dezelfde kant uit staan. Maar het kabinet heeft
tot nu toe alleen maar verdeeldheid gezaaid. Daardoor loopt het
zoveelste project van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
vertraging op. Het rapport Horvat bevestigt dat. De NS hebben
aangekondigd niet per 1 januari 2009 gereed te zijn voor invoering,
maar een half jaar later. Graag de reactie van de Staatssecretaris op
het artikel in de Telegraaf van vanmorgen. Wat vindt u van de `move'
van de NS? Hoeveel gaat dit uitstel kosten? Mij bereiken signalen dat
elk jaar uitstel 50 mln. kost. Had dit uitstel voorkomen kunnen
worden?
Intussen vraag ik mij af: hoe is het mogelijk dat een ministerie dat
nog niet eens een projectje met een paar simpele taxameters goed kan
laten verlopen, blunder op blunder stapelt bij beveiligingssystemen
bij de HSL en nu weer aan komt zetten bij vertragingen bij de
invoering van de OV chipkaart, nog serieus denkt een heel groot en
complex project als de kilometerheffing te kunnen behappen? Dat
probleem verdient bewondering, maar ik vrees het ergste voor de
oplossing. Het ministerie lijkt op een oude wasmachine. Je gooit er
veel geld in, maar er komen alleen maar projecten uit die te laat
worden opgeleverd.
Nadat de rechten van OV-klanten in de G3 al zijn vertrapt, dreigen
alle OV klanten nu het slachtoffer te worden van dit kabinet. Dat mag
niet gebeuren. De OV chipkaart maakt het reizen gewoon gemakkelijker .
Het project moet absoluut door. Reizigers zijn gebaat bij een soepele
en tijdige invoering van de OV chipkaart. Maar de verzuurde
verhoudingen vereisen meer dan ooit een stevige regierol om het
project niet te laten ontsporen. Omdat het kabinet flink aan
geloofwaardigheid heeft ingeboet ligt het voor de hand een derde
gezaghebbend persoon hiermee te belasten. Een ideale rol voor de OV
ambassadeur in de persoon van mevrouw Jeltje van Nieuwenhoven. In haar
taakopdracht - naast het promoten van het OV - staat: "hij kan in
(potentiële) conflictsituaties desgevraagd bemiddelen, ter voorkoming
van zware en langdurige juridische procedures". De OV ambassadeur is
bovendien al bij het project betrokken. Een mooiere kans om de
toegevoegde waarde van de rol van OV ambassadeur waar te maken, verder
uitstel te voorkomen en het project op de rails te houden is bijna
niet te bedenken.
Woensdag 14 november 2007
VVD