Zeventig procent van Nederland vindt zichzelf creatief
14/11/2007 12:42
Het PR Bureau
- Persbericht -
Vandaag 'live': digimedo.com, online platform voor digitaal design
Zeventig procent van Nederland vindt zichzelf creatief
Internet stimuleert creativiteit Nederlanders
Amsterdam, 14 november 2007 - Zeventig procent van Nederland vindt zichzelf creatief. Een belangrijke ontwikkeling hierin is de komst van internet. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat internet en de nieuwe digitale technieken zijn of haar eigen creativiteit stimuleert. Dit blijkt uit representatief onderzoek van digimedo.com onder 500 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau B? PanelWizard. Hiermee signaleert digimedo.com een nieuwe creativiteit; één die verweven in het dagelijkse leven, laagdrempelig en voornamelijk digitaal is. Met de bekendmaking van het onderzoek wordt het online platform voor digitaal design vandaag gelanceerd.
Digitaal doe-het-zelf design
Vandaag opent digimedo.com haar digitale deuren. digimedo.com is een online platform voor digitaal design, waar uiteenlopende dragers vormgegeven kunnen worden met eigen digitaal beeld of tekst. Het bedrukken van voorwerpen met eigen ontwerp is niet nieuw. digimedo.com is wel vernieuwend, omdat het een plek is waar je niet alleen kunt maken, maar ook kunt kopen en verkopen. Handig wanneer je het design van je tegelwand zelf wilt bepalen, persoonlijk wanneer je een eigengemaakte button wilt dragen, bijzonder wanneer je een theeservies van een Nederlands talent cadeau wilt doen dat nergens anders te koop is. De bezoeker kan kiezen uit verschillende productcategorieën: textiel, keramiek, tegels, buttons, linnen schilderijen en papierwaren.
Iedereen die wil verdienen aan zijn eigen digitaal design kan gratis een winkel openen en een collectie samenstellen. Op die manier kan er gewinkeld worden in de shops van kunstenaars, grafisch ontwerpers en ander creatief talent. "We bieden een podium voor creatievelingen, want we willen Nederlands talent naar voren brengen," aldus Odette van Zijdveld, directeur van digimedo.com. Hiervoor gaat digimedo.com samenwerken met kunst- en designacademies. Van Zijdveld: "We gaan talentwedstrijden houden om potentieel naar voren te brengen en zullen ook tastbare tentoonstellingen organiseren".
Omdat digimedo.com in een betere wereld gelooft, biedt het platform shopeigenaren de mogelijkheid om goede doelen te steunen. De shopeigenaar bepaalt welk percentage van de omzet er naar welk(e) goed(e) doel(en) gaat. Ook kopers dragen indirect hun steentje bij: één procent van de totale omzet van digimedo.com gaat naar de vier goede doelen die geselecteerd zijn. Dit zijn de Nierstichting, OneMen, NO KIDDING en Net4kids. "Consumenten worden zich steeds bewuster van hun consumptieve gedrag en willen daar graag meer betekenis aan geven," aldus Tom van Otterloo, hoofd Marketing en Fondsenwerving van de Nierstichting. "Daarom werken we graag samen met digimedo.com; een initiatief dat creatieve en commerciële activiteiten koppelt aan goede doelen." Ten slotte is het platform genomineerd voor de innovatieprijs 'Gouden Kans 2007' van Syntens en de Provincie Noord Holland.
Nieuwe creativiteit
digimedo.com speelt in op de groter wordende behoefte van mensen om zich creatief te uiten en te onderscheiden; een nieuwe digitale creativiteit. Dat zit hem in de kleine dingen. Zo past 54 procent van Nederland de achtergrond van zijn of haar mobiele telefoon aan naar eigen smaak. En een kwart van Nederland plaatst digitale foto's of filmpjes op websites als Flickr, Hyves of YouTube. Odette van Zijdveld: "We willen ons tegenwoordig meer uiten en aan onze vrienden en omgeving laten zien wie we zijn. Je losmaken uit de massa, behoefte aan uniciteit. Er zijn simpelweg meer mensen, meer keuzes en meer technologische mogelijkheden. Met digimedo.com willen we deze behoefte ondersteunen en versterken, empoweren dus."
Technologie breekt met traditionele creativiteit
Creativiteit is veranderd door de technologie. 45 procent van de Nederlanders vindt dat creativiteit gestimuleerd wordt door de komst van internet en nieuwe digitale technieken. Vooral de mannen zijn het hier mee eens: 53 procent tegenover 38 procent van de vrouwen. Van Zijdveld: "Technologie is nu zo geavanceerd en toegankelijk geworden, dat alles tegenwoordig wel kan. Stond vroeger de technologie iets niet toe, nu is alles mogelijk. De techniek heeft creativiteit echt opengebroken en is voor iedereen: van jong tot oud, van rijk tot arm."
Top vijf digitaal creatieve activiteiten
Traditionele vormen van creativiteit blijven natuurlijk bestaan, maar om tegenwoordig creatief te zijn hoef je niet per se handig te zijn. "De nieuwe creativiteit is laagdrempelig en gemakkelijk; niet iedereen kan nu eenmaal schilderen! Steeds meer mensen blijken bijvoorbeeld handig te zijn in het bewerken van foto's," aldus Van Zijdveld. De top vijf nieuwe digitaal creatieve activiteiten voor Nederland is:
1. Achtergrond van mobiele telefoon instellen 54 %
2. Van digitale foto's een (online) fotoalbum maken en die laten afdrukken 51 %
3. Digitale foto's of filmpjes op Flickr, Hyves of YouTube zetten 27 %
4. Zelf de opdruk maken op digitale wenskaarten 26 %
5. Achtergrond van Hyves een kleurtje geven of aanpassen naar eigen smaak 23 %
Mini-ondernemerschap
Verkoop via internet neemt enorm toe. In 2006 kochten 6,6 miljoen mensen iets op een website, 3 miljoen meer dan in 2002. Daarbij neemt ook het online ondernemerschap een vlucht. Waren er in 2004 slechts 2000 Nederlanders actief met een eigen webwinkel, in 2006 telde dit medium 7200 shops. De groei van internetwinkels is ten opzichte van 2005 (5100) met 43 procent zeer explosief te noemen. Ook verkopen steeds meer mensen hun spullen op E-Bay en Marktplaats. Van Zijdveld: "Dit mini-ondernemerschap blijft een trend, want Nederlanders houden nu eenmaal van handelen. En met digimedo.com spelen we hier op in. Mensen openen ook bij ons een winkel om hun talent te laten zien en wellicht ontdekt te worden."
Over het onderzoek
Het onderzoek geeft informatie over hoe Nederlanders tegenover creativiteit staan en hoe creatief zij zijn. Het onderzoek is online uitgevoerd door onderzoeksbureau B? PanelWizard in opdracht van digimedo.com. In totaal werkten 510 Nederlanders mee aan dit onderzoek in de leeftijd van 16 en ouder. Om uitspraken te kunnen doen over de verschillen tussen Nederlanders zijn de respondenten verdeeld naar leeftijd, geslacht, arbeidsparticipatie en de gezinssamenstelling. De resultaten zijn representatief voor Nederland en generaliseerbaar naar een groter geheel.
- Einde bericht -
http://www.digimedo.nl