Persbericht
Utrecht, 5 november 2007
Kunstfactor lobbyt voor opleiding Docent Creatief Schrijven
Op 14 november aanstaande presenteert Tom de Rooij, directeur Kunstfactor, in de Centrale Bibliotheek in Den Haag het pleidooi 'Educatie met kwaliteit voor de schrijfwereld' aan de Raad voor Cultuur. Frans-Willem Korsten, voorzitter van de commissie Letteren, neemt het pleidooi in ontvangst. Het pleidooi behandelt het ontbreken van een opleiding tot docent Creatief Schrijven in Nederland. Kunstfactor, sectorinstituut voor de amateurkunst, wil de opzet daarvan stimuleren.
Talentontwikkeling
Creatief schrijven is populair in Nederland. Honderdduizenden houden zich ermee bezig, van absolute beginner via ambitieuze amateur tot debutant... en verder. Lessen creatief schrijven zijn onontbeerlijk voor de ontwikkeling van jong literair talent, net als dansles voor de jonge danser of les in saxofoonspelen voor de musicus. Nederland zorgt echter niet of nauwelijks voor een toestroom van opgeleide, gecertificeerde vakdocenten creatief literair schrijven. Kunstfactor wil daarin verandering aanbrengen. Het sectorinstituut voor de amateurkunst pleit voor het starten van docentenopleidingen aan universiteiten, hogescholen, en in particuliere initiatieven. Schrijven kun je leren, maar er moeten wel voldoende vakdocenten zijn! En hoe word je nu precies docent Creatief Schrijven?
Te weinig schrijfdocenten
Eerste doel van het Pleidooi is het belang van een docentenopleiding creatief schrijven onder de aandacht te brengen. Zelfs in de schrijfwereld is het niet overal bekend dat de spoeling onder schrijfdocenten dunner wordt. Sinds enkele jaren bestaat er geen officiële opleiding tot docent creatief schrijven meer, zoals die in het verleden door LOKV en de opleiding Dramaschrijven van de HKU werd geboden. Docenten schrijven trainen zichzelf noodgedwongen in de lespraktijk, gelukkig veelal met succes. Veel docenten zijn zelf publicerend schrijver, neerlandicus of docent in een ander kunstvak. Willen ze hun schrijverschap én hun didactiek ontwikkelen? Die combinatie is niet te vinden.
Gevolgen voor de schrijfwereld
Schrijfdocenten die willen professionaliseren, vinden daarvoor geen plek. Voor hun ontwikkeling op didactisch gebied is geen bij- of nascholing voorhanden. De 'oude garde' schrijfdocenten, nog officieel opgeleid door LOKV en de opleiding Dramaschrijven van de HKU vraagt om toestroom van fris bloed. Centra voor de Kunsten weten niet hoe de nieuwe docenten Creatief Schrijven zijn opgeleid, want kwalificatie ontbreekt. En de cursisten kunnen niet goed kiezen bij welke schrijfdocent ze les willen krijgen, want er is geen duidelijk onderscheid aan te geven.
Pleidooi Kunstfactor
Daarom roept Kunstfactor met dit Pleidooi onderwijsinstellingen op om zich te beraden op het opleiden van vakdocenten schrijven. Kunstfactor ondersteunt concrete initiatieven. Zo zal in nauw overleg de inhoudelijke kwaliteit van nieuwe opleidingen gestalte krijgen. Er bestaan eerste prille aanzetten tot nieuwe opleidingen; Kunstfactor kan de diverse initiatieven met elkaar verbinden en de continuïteit verstevigen. Met het ontstaan van duidelijke verschillen kan de schrijfwereld op langere termijn het voordeel van keuze uit diversiteit krijgen.
Programma 14 november 2007
* Bijeenkomst in de Openbare Bibliotheek, Centrale Bibliotheek, Spui 68, Den Haag (Culturele ruimte), 13.30 (inloop) - 14 uur (start programma) tot ca. 16 uur
* Opening door Wies Rosenboom, Kunstfactor, Hoofd Dans en Schrijven
* Het programma wordt ingeleid door Lidewijde Paris, literair journalist, schrijfcoach, en uitgever, met de lezing: 'Les in Creatief Schrijven, waar is dat nu goed voor?'
* Haagse stadsdichter en schrijfdocentHarry Zevenbergen 'spreekt in column' onder de titel 'Als schrijver geboren'
* Drie jongeren uit de schrijflessen van Harry Zevenbergen presenteren hun oogst uit een korte schrijfcursus
* Tom de Rooij, directeur Kunstfactor, biedt Frans-Willem Korsten, voorzitter commissie Letteren van de Raad voor Cultuur, het Pleidooi aan;
* reactie Frans-Willem Korsten
* Gelegenheid tot napraten.
+ + + websites:
---
Ingezonden persbericht