Conferentie over het 'waarom' van het onderwijs
woensdag 19 september 2007
Velen zijn het erover eens dat er crisis is in het onderwijs. Discussie over
het 'waarom' van het onderwijs' is er echter nauwelijks.
De Kampanje, school voor persoonlijk ondernemerschap, wil die
discussie op gang brengen tijdens het congres 'Waarom Onderwijs?' dat
14 november wordt gehouden in hotel/theater Figi in Zeist. Opvallende
spreker is John Taylor Gatto, viermaal verkozen tot New Yorkse
Onderwijzer van het Jaar.
Dat het onderwijs in een diepe crisis zit, is gemakkelijk aan te
tonen. Recente cijfers laten zien dat 11% van de leerlingen in het VO
functioneel analfabeet is, 10 tot 12% faalangst heeft en 13% van de
leerkrachten opgebrand is. Daarnaast hebben 100.000 kinderen in
Nederland ADHD en maken 60.000 jongeren hun opleiding niet af. Toch
gaan discussies over aanpassing van het onderwijs vooral over
symptomen. Of de oorzaken ook in de wortels van het systeem kunnen
zitten, blijft onbesproken. Vragen als: 'Wat is het doel van
onderwijs?' en 'Wat is de beste vorm om dat doel te bereiken?' worden
niet aan de orde gesteld. De Amerikaanse onderwijzer John Taylor
Gatto zegt: Onderwijshervorming is niet voldoende. Het begrip
'onderwijs' zelf moet heroverwogen worden.
Gatto begon zijn dertigjarige onderwijscarrière op rijke privéscholen.
Het grootste deel van zijn onderwijsleven heeft hij echter op
gettoscholen in de New Yorkse wijk Harlem lesgegeven. Toen hij voor de
vierde keer werd genomineerd voor de titel 'onderwijzer van het jaar',
nam hij ontslag. Hij publiceerde een legendarische brief in de Wall
Street Journal getiteld: 'I quit - I think'. Gatto ontwikkelde een
heel eigen visie op doel en aanpak van onderwijs. Hij is key
note-spreker op onze dynamische en interactieve conferentie. Zijn
prikkelende uitspraken zullen ongetwijfeld veel discussie losmaken,
waarvoor dan ook alle ruimte is. Naast Gatto laten ook andere
prominenten hun licht schijnen op de vraag 'Waarom Onderwijs', zoals
organisatie-adviseur Jaap Peters, quantumchemicus Jos Verhulst,
rechtsgeleerde Vincent Loosjes en cultuurhistoricus Bram Moerland.
Meer informatie op www.WaaromOnderwijs.nl.