Consumentenautoriteit: Afrekenen met sms-misbruik


HILVERSUM, 20071114 -- Belgische en Nederlandse telecomorganisaties, toezichthouders én mobiele providers gingen afgelopen dinsdag met elkaar in debat over sms en ethiek. Aanleiding van het debat zijn de honderden klachten die jaarlijks bij Nederlandse en Belgische meldpunten binnenkomen over "gratis" ringtones en games. Het debat maakte onderdeel uit van de ClubMessage Dag in Hilversum.

In juni van dit jaar opende de ConsuWijzer een speciaal meldpunt over diverse misleidende sms-diensten. Hierop stroomden het aantal klachten binnen. De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen overtredingen van aanbieders. "Voor telecombedrijven lijkt het probleem wellicht onbeduidend en te verwaarlozen, maar de consument denkt daar toch heel anders over," aldus Geraldine Huijssoon, Senior Medewerker Toezicht van de Consumentenautoriteit. "Maar als iedereen zich gewoon aan de regels houdt, dan hoeft er helemaal geen probleem te zijn."

Met name jongeren bestellen via een website "gratis" content en laten daarbij hun gegevens achter. Vervolgens worden zij bestookt met ongewenste sms'jes waar kosten aan zijn verbonden, soms wel tot ¤3,00 per ontvangen bericht. Op de betreffende advertenties of aanmeldsms'jes staan de voorwaarden weliswaar vermeld, maar meestal zijn deze zo goed weggestopt dat de consument veel moeite moet doen om deze te vinden. Huijssoon pleit daarom voor betere en heldere informatieverstrekking door aanbieders van content op de mobiele telefoon en daaraan gekoppelde commercials.

Ook in België neemt het aantal klachten over misleidende sms-abonnementen toe, vertelt Luc Tuerlinckx, de Belgische Ombudsman voor Telecommunicatie. Tuerlinckx krijgt veel klachten over teasing, waarbij mensen ongevraagd een sms-berichtje krijgen waarop zij moeten reageren. Het is hierbij niet duidelijk dat aan het antwoord een akkoord voor een ongewenst abonnement vastkleeft en is het nog onduidelijker om er vanaf te komen.

Mobiele gebruikers in Nederland en België sms'en massaal; absoluut gezien valt het aantal klachten per jaar daarom aanzienlijk mee, aldus de operatoren KPN en Proximus. Andy Vanderheyden, Group Market Manager bij Proximus, benadrukt wel dat "de aard en niet zozeer de veelvuldigheid van de sms-klacht moet worden beoordeeld."

De huidige Code of Conduct laat ruimte over voor misbruik. De `grijze gebieden' in de gedragscode tussen operatoren en service providers moeten onder de loep worden genomen om `boevengedrag' tegen te gaan, aldus Alexander van Dijk, Manager Wholesale Messaging en Jeroen Schouten, Senior Bedrijfsjurist bij KPN.

Jeroen van Glabbeek, directeur van mobiele technologieprovider ClubMessage, oppert de invoering van een slimme filter voor ongevraagde sms'jes, eigenlijk een soort "NEE/NEE"-sticker voor de mobiele telefoon. Deze techniek is al beschikbaar in de vorm van de SMS Firewall, ontwikkeld door CM Technology.

Legio andere plannen en ideeën passeerden de revue. Duidelijk is dat alle partijen graag willen meewerken aan een betere afstemming onderling. Maar de consument moet altijd goed blijven opletten. Ook SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens onderschrijft dit: "Je hebt als consument de plicht om je goed te informeren over de aankopen die je doet. Maar tegen misleiding en oneerlijke handelspraktijken is geen kruit gewassen." Gerkens vervolgt dat met name jongeren soms sneller handelen dan slim is. "Maar dat de verkoper hiervan gebruik maakt, is geen zaken meer doen, dat is geld uit de zakken van mensen kloppen. Op dat moment heeft de consument bescherming nodig en dat kan de Consumentenautoriteit doen."

Gerkens pleit al langer voor een harde aanpak van malafide praktijken op het gebied van sms-diensten en heeft diverse kamervragen gesteld aan Staatssecretaris Heemskerk. In zijn reactie van 29 oktober 2007 aan Gerkens meldt Heemskerk dat op initiatief van OPTA alle partijen bij elkaar zijn geweest om de problemen te bespreken en te werken aan een oplossing. Naar verwachting zal er begin 2008 een nieuwe Gedragscode beschikbaar zijn.

De ClubMessage Dag, georganiseerd door de ClubMessage Groep (ClubMessage Benelux, CM Technology en CM Telecom), is een zakelijk-informatieve dag op het gebied van mobiele marketing, techniek en media. De eerste ClubMessage Dag vond plaats op 13 november in Beeld en Geluid (Hilversum). Ronnie Overgoor, presentator van PitchTalk op de nieuwe tv-zender Het Gesprek, was de dagvoorzitter.





ClubMessage