Slim aan de slag met milieu rond de A28
Datum uitgave persbericht: 11/13/2007
Het gebied rond de A28 zit vol potentie. Ook voor het realiseren van
milieudoelstellingen. Door bos aan te leggen om CO2 af te vangen en de
lucht te filteren. Door trolleybusbanen te maken om de drempel te
verlagen voor het gebruik van de auto, of door het opwekken van schone
energie, waar mogelijk in combinatie met het schoon maken van de bodem
en grondwater. In de nieuwe, concept, Milieugebiedsvisie A28-zone
staat beschreven hoe dit alles op een slimme manier bewerkstelligd kan
worden. Wethouder Van Dooremolen van Milieu: `Ik ben trots op deze
visie. Door per deelgebied te kijken, ontdek je de mogelijkheden van
een drukke verkeersweg als de A28. Daarmee rekenen we af met de
gedachte dat de A28 alleen maar een lelijke hindernis is voor de
ontwikkeling van onze mooie stad.'
De Milieugebiedsvisie bestaat uit twee delen: een visiedeel een
beleidsdeel. Het beleidsdeel geeft aan met welke milieukwaliteit in
een bepaald gebiedstype rekening moet worden gehouden. In het
visiedeel staat een aantal concrete voorstellen voor ontwikkelingen
die bijdragen aan de milieukwaliteit. Om te kijken of deze voorstellen
haalbaar zijn gaat de gemeente in gesprek met verschillende partijen.
De voorstellen gaan onder andere over het verbeteren van de
natuurkwaliteit. Bijvoorbeeld het voorstel om de ecologische
verbinding tussen de Middelwegzone en Westervelde Aa te herstellen en
te verbeteren. Dit is goed voor de dier- en plantenrijkdom
(biodiversiteit) in Zwolle. Ook het verbreden en optimaliseren van de
rivieroeverzone Zwarte Water is goed voor de biodiversiteit. De
verwachting is dat het aantal dier- en plantensoorten in het
stadscentrum zal toenemen. Bovendien kan het gebied voor recreatie
gebruikt worden.
Luchtkwaliteit
Daarnaast zijn er voorstellen voor het verbeteren van de
luchtkwaliteit. Zoals het verlagen van de snelheid op de A28 tot 80 km
p/u en de snelheid op de Zwartewaterallee en Ceintuurbaan niet te
verhogen naar 70 km p/u. Of door het aanleggen van een regionaal
OV-netwerk met bijvoorbeeld trolleybusbanen direct langs de A28, goede
en veilige fietsverbindingen en bushaltes. Hierdoor wordt het
autoverkeer naar de binnenstad teruggedrongen. Het gevolg is dat de
luchtkwaliteit verbetert, de geluidsoverlast vermindert en het CO2
gehalte in de atmosfeer omlaag gaat. Ook een treinstation met goed
voor- en natransport zal aan al deze zaken bijdragen.
CO2 omlaag
Tenslotte zijn er meer voorstellen die vooral het gehalte CO2
verlagen. Dit is belangrijk in het kader van de klimaatverandering.
Bijvoorbeeld het toepassen van Koude-Warmte opslag (KWO), waar
mogelijk in combinatie met bodem- en grondwatersanering.
Bedrijventerrein of woonwijken kunnen hiermee verwarmd of juist
gekoeld worden, waardoor de uitstoot van CO2 afneemt. Of het voorstel
om het gebied langs de A28 in te richten als productiebos. Het bos
draagt bovendien bij aan schonere lucht en dempt het verkeersgeluid.
De Milieugebiedsvisie A28-zone is nog concept. Dat betekent dat er nog
een inspraakronde volgt. De gemeenteraad is gevraagd in te stemmen met
de ambities in de gebiedsvisie en die te betrekken in de bestuurlijke
afweging die gemaakt gaan worden bij toekomstige ontwikkelingen van de
A28-zone. De visie is het eerste product waarin gewerkt wordt volgens
het principe van gebiedsgericht beleid: per stukje A28 wordt gekeken
wat er mogelijk is. Kortom: niet overal gelden dezelfde criteria,
normen en eventuele restricties.
Bron: Afdeling Communicatie
Datum van 13-11-2007 tot 12-12-2007
Gemeente Zwolle