Gemeente Goirle


Begroting Gemeente Goirle 2008 in kort bestek

Inleiding

Bij de aanbieding van de Voorjaarsnota ten behoeve van de gemeentebegroting 2008 is geconstateerd dat het goed is om reeds vroeg in het jaar stil te staan bij de speerpunten voor het nieuwe begrotingsjaar. De Voorjaarsnota is dan ook het vertrekpunt voor de samenstelling van de begroting.

In de Nota van aanbieding bij de begroting 2007 maakten wij nog melding van een duidelijk teken van herstel van de economie en spraken wij daarbij de verwachting uit dat de algemene uitkering uit het gemeentefonds een positieve ontwikkeling zou doormaken. Thans constateren wij dat weliswaar sprake is van groei van de algemene uitkering, maar deze is voor een belangrijk deel het gevolg van de WMO accressen, waar weer hogere gemeentelijke uitgaven tegenover staan.

Wij bieden u hierbij een begroting aan die sluit onder aanwending van middelen uit de Algemene Weerstandsreserve. Het meerjarenperspectief is positief.

Speerpunten van beleid

De begroting is een instrument om middelen ter beschikking te stellen voor de uitvoering van beleid.

In toekomstig perspectief zullen speerpunten en beleidsintensiveringen zowel als -extensiveringen een nadrukkelijke relatie hebben met de integrale toekomstvisie. De gemeente Goirle heeft de Toekomstvisie Goirle 2015 vastgesteld. Op het moment van het opmaken van deze begroting was dat nog niet het geval, daarom is bij de samenstelling van deze begroting dan ook zoveel als mogelijk aansluiting gezocht bij het door de raad geformuleerde bestuursprogramma Gemeente Goirle 2006-2010. Daarnaast is nadrukkelijk gekeken naar de speerpunten van beleid, zoals deze zijn geëtaleerd en besproken bij de behandeling van de Voorjaarsnota.

De navolgende speerpunten van beleid zijn na vaststelling van de Voorjaarsnota als voornaamste geduid:


1. Integraal jeugdbeleid

2. Vrijwilligers en sociale samenhang

3. Fysieke ontwikkeling van Goirle (volkshuisvesting)
4. Kloosterplein

Binnen het bestek van de begroting 2008 worden de volgende beleidsintensiveringen op de hierboven genoemde speerpunten voorgesteld:


1. Integraal jeugdbeleid:
Uitbreiding van de formatie van het jongerenwerk (E 49.000,00), uitbreiding van de formatie voor het beheer van het gebouw (E 25.000,00) en uitbreiding van het activiteitenbudget (E 8.000,00).
2. Vrijwilligers en sociale samenhang:
Collectieve vrijwilligersverzekering: E 7.900,00 en een jaarlijks bijdrage in de huur van een ruimte voor het opslaan van materialen door verenigingen: E 10.000,00.


3. Fysieke ontwikkeling Goirle:
Ten laste van de grondexploitatie wordt E 200.000,00 ingezet voor planvoorbereiding en onderzoek naar de ontwikkeling en realisering van woningbouwlocaties.
4. Kloosterplein:
Voor voorbereidingskosten in 2008: E 70.000,00 en in 2009: E 50.000,00. Voorts zal vanaf 2008 jaarlijks een bijdrage worden geleverd aan het Kloosterplein door aanwending van de post bovenwijkse voorzieningen binnen de grondexploitatie (thans E 1 miljoen groot).

De hoofdlijnen van het financiële beeld

Om de gemeentebegroting 2008 en de meerjarenbegroting 2008-2011 sluitend te doen zijn en toch te kunnen beschikken over ruimte voor nieuw beleid en voldoende middelen voor de noodzakelijke vervangingsinvesteringen is een aantal maatregelen, waaronder het inzetten van incidentele geldmiddelen, noodzakelijk gebleken.

De ontwerp primaire Programmabegroting 2008 sloot met een tekort van E 171.000,00.

Bij de voorbereiding van de begroting 2008 is met name de hogere last voor de aanbesteding van het gehandicaptenvervoer (deeltaxi) een forse tegenvaller gebleken: E 182.000,00. Daarnaast moesten middelen worden vrijgemaakt voor het inzetten van beleid op de speerpunten en de realisatie van andere noodzakelijke zaken op basis van het activiteitenplan (lijst A en B). Zo is ook de noodzakelijke hogere subsidie aan de stichting SCAG van E 122.000,00 een significante extra last.

Teneinde de tekorten terug te dringen is een groot aantal maatregelen genomen, dan wel voorstellen geformuleerd. Er is sprake van "oud beleid" waarmee wordt gebroken, hieronder vallen:

. Het vervallen van de bijdrage aan de schooladviesdienst bespaart in 2008 een bedrag van

E 45.000,00 en de jaren daarna E 93.987,00;
. De toelating voor WMO-geïndiceerden voor het gesubsidieerde tarief van collectief vervoer gaan binden aan een inkomensgrens:E 70.000,00 in 2008 oplopend tot E 100.000,00 in de jaren daarna; . Het afschaffen van de keuzevrijheid voor een autokostenvergoeding voor WMO-geïndiceerden : E 30.000,00 in 2008 en E 60.000,00 in de jaren daarna; . Taakstellende bezuiniging van E 20.000,00 op het budget voor woningaanpassingen;

Daarnaast zijn de volgende maatregelen genomen, dan wel voorstellen geformuleerd:

. Taakstellende bezuiniging op de ambtelijke organisatie: E 40.000,00; . Gewijzigd parkeerbeheer: E 45.000,00
. Uit de algemene reserve grondexploitatie wordt structureel jaarlijks E 175.000,00 extra onttrokken ten bate van de algemene dienst. De stand van deze reserve rechtvaardigt deze uitname; . De 2% ozb verhoging vanwege overheveling van de btw component uit afvalstoffenheffing en rioolrecht die vorig jaar niet kon worden doorgevoerd door wettelijke beperkingen, wordt thans alsnog gerealiseerd: meeropbrengst E 50.000,00; . Het invoeren van hondenbelasting zal jaarlijks E 81.000,00 aan structurele geldmiddelen genereren; . Verhoging van de bouwleges van 1,9 naar 2,05%: E 30.000,00.

Bovenstaande opsomming betreft een totaalbedrag aan E 586.000,00. Daarnaast is nog voor een totaalbedrag aan E 147.000,00 aan kleinere bezuinigingen doorgevoerd. In zijn totaliteit bedraagt het pakket aan bezuinigingen en inkomstenverhogende maatregelen een bedrag van E 733.000,00.

Deze maatregelen zijn noodzakelijk gelet op de in het kader van deze begroting opgenomen extra uitgaven: . Lasten vervangingsinvesteringen: E 63.078,00 . Lasten voor toekenningen op basis van activiteitenplan Lijst A (investeringen): E 47.124,00 . Lasten voor budgetverhogende maatregelen Lijst B: E 573.904,00

In zijn totaliteit betekent dit een bedrag aan extra lasten van: E 684.000,00 (afgerond).

De thans voorliggende begroting sluit uiteindelijk met een nadelig saldo van E 121.732,00. Dit bedrag kan worden gedekt door een onttrekking uit de Algemene Weerstandsreserve.

De meerjarenbegroting 2008-2011 was in de ontwerpfase iets minder negatief, hoofdzakelijk vanwege een oplopende algemene uitkering voor de jaren ná 2007 en vanwege de vrijval van lasten van voormalige investeringen. De meerjarenbegroting sluit uiteindelijk met een positief saldo van E 67.630,00 in het jaar 2011. Zoals bekend is een belangrijk gegeven voor de beoordeling van de Meerjarenbegroting door de Provincie als financieel toezichthoudend orgaan, het feit dat de laatste jaarschijf (2011) op structurele wijze sluitend dient te zijn. De inzet van incidentele middelen (geld uit reserves en éénmalige baten) is niet toegestaan bij het sluitend maken van de laatste jaarschijf.

Behandeling van de begroting

De begroting wordt behandeld in de commissies in week 42. De raadsbehandeling vindt plaats op 6 november 2007.

Waar komt het geld in 2008 vandaan:

exclusief grondexploitatie
|                            |2007    |2007   |2008     |2008    |
|                            |Bedrag  |Per    |Bedrag   |Per     |
|                            |totaal  |inwoner|totaal   |inwoner |
|Bedrag x                    |E       |E 1,00 |E        |E 1,00  |
|                            |1.000,00|       |1.000,00 |        |
|Rijk: algemene en           |19.303  |861,74 |20.567   |921,87  |
|doeluitkeringen             |        |       |         |        |
|Gemeente: belastingen en    |6.768   |302,15 |7.368    |330,26  |
|heffingen                   |        |       |         |        |
|Gemeente: rente en          |198     |8,84   |546      |24,47   |
|dividenden                  |        |       |         |        |
|Gemeente: overige inkomsten |6.966   |310,98 |5.557    |249,08  |
|                            |33.235  |1.483,7|34.038   |1.525,68|
|                            |        |1      |         |        |
Waar wordt het geld aan besteed?

De gemeentelijke dienstverlening is onderverdeeld in een 52 tal producten, waarvan er een aantal een puur intern karakter hebben. De gemeentelijke producten kunnen ook gezien worden als werkterreinen of taakvelden. Wanneer deze enigszins grofmazig gerubriceerd worden kan de volgende indeling worden gemaakt.

|                           |Bedr|Bed|Per  |Per  |
|                           |ag  |rag|inwon|inwon|
|                           |    |   |.    |.    |
|                           |2007|200|2007 |2008 |
|                           |    |8  |     |     |
|Algemeen bestuur           |2.42|2.0|108,2|92,47|
|                           |5   |63 |6    |     |
|Openbare orde en veiligheid|973 |984|43,44|44,11|
|Verkeer en vervoer         |2.28|2.2|102,1|99,73|
|                           |8   |25 |4    |     |
|Economische zaken          |167 |139|7,45 |6,23 |
|Onderwijs                  |2.11|2.2|94,20|101,7|
|                           |0   |70 |     |5    |
|Cultuur                    |1.59|1.4|71,03|63,96|
|                           |1   |27 |     |     |
|Sport                      |1.43|1.3|64,24|58,67|
|                           |9   |09 |     |     |
|Jeugdzaken                 |918 |1.0|40,98|46,30|
|                           |    |33 |     |     |
|Muziekschool               |363 |370|16,21|16,58|
|Groen en landschap         |1.50|1.4|67,10|63,92|
|                           |3   |26 |     |     |
|Sociale voorzieningen en   |10.2|10.|456,7|482,3|
|maatschappelijke           |31  |761|4    |4    |
|dienstverlening            |    |   |     |     |
|Volksgezondheid            |4.99|5.1|222,8|230,7|
|                           |1   |48 |1    |5    |
|Ruimtelijke ordening en    |1.70|1.6|76,03|73,20|
|volkshuisvesting           |3   |33 |     |     |
|Financiering en algemene   |2.53|3.2|113,0|145,6|
|dekkingsmiddelen           |3   |50 |8    |7    |
|Totaal                     |33.2|34.|1.483|1.525|
|                           |35  |038|,71  |,68  |
Waar geven wij in 2008 extra geld aan uit (nieuwe investeringen)?

|                                        |Investerin|Lasten       |
|                                        |g         |             |
|                                        |          |             |
|Vervanging uniformen brandweer          |9.000     |787          |
|Vervanging hydraulisch redgereedschap   |26.500    |1.766        |
|post Goirle                             |          |             |
|Uitbreiding website                     |50.000    |6.250        |
|Samenwerking Goirle en Tilburg (ict)    |100.000   |7.500        |
|Groot onderhoud gemeentegebouwen        |348.228   |Voorziening  |
|Infrastructuurplan Riolering            |908.000   |Rioolrechten |
|Opstellen van het nieuwe GRP            |50.000    |Voorziening  |
|Infrastructuurplan wegen                |1.345.000 |60.525       |
|Impuls openbare ruimte, deel I          |100.000   |AWR          |
|Parkeergarage (materiaal)               |10.000    |750          |
|Peuterspeelzaal de Kleine Akkers        |167.000   |6.262        |
|Vervangen vier handbaldoelen            |2.500     |187          |
|Vervangen verwijderbare grote doelen    |4.750     |356          |
|sportpark                               |          |             |
|Aanpassing gebouw kleedlokalen MHC      |65.000    |4.875        |
|Hekwerk velden nr. 2 VOAB en GSBW       |7.125     |534          |
|Vervanging verwijderbare grote doelen de|1.500     |112          |
|Krim                                    |          |             |
|Ontwikkeling herhuisvesting BS de Kleine|1.218.485 |Reserve      |
|Akkers                                  |          |onderwijs    |
|Ontwikkeling herhuisvesting BS de Kleine|457.955   |17.173       |
|Akkers                                  |          |             |
|Eerste inrichting groepen 17 t/m 20 't  |48.659    |Reserve      |
|Schrijverke                             |          |onderwijs    |
|Noodlokaal 't Schrijverke               |136.432   |Reserve      |
|                                        |          |onderwijs    |
|Luchtfoto's                             |25.000    |3.125        |
|                                        |          |             |
|Totaal investeringen                    |5.081.134 |110.202      |
|en de daarbij behorende lasten          |          |             |

* Deze bedragen komen niet ten laste van de exploitatie omdat ter zake wordt beschikt over de daarvoor gevormde voorziening dan wel komen deze ten laste van de algemene weerstandsreserve of de reserve huisvesting onderwijs (kapitaallasten).

Extra structurele lasten in de begroting 2008 als gevolg van uitgaven in de exploitatie

|Verordening rechtspositie leden        |          |16.500    |
|gemeenteraad, wethouders en            |          |          |
|commissieleden                         |          |          |
|Vergoeding aan de leden van de         |          |5.000     |
|commissies uitbreiding taken commissie |          |          |
|van bezwaar                            |          |          |
|Budget bestrijding huiselijk geweld    |          |11.020    |
|Uitbreiding formatie facilitaire zaken |          |11.000    |
|Uitbreiding bestuursondersteuning      |          |14.500    |
|i.v.m. taak commissie bezwaar          |          |          |
|Uitbreiding formatie voorlichting      |          |30.000    |
|Hoger budget vorming en opleiding      |          |70.000    |
|Softwarelicenties                      |          |50.000    |
|Plan reconstructie                     |          |10.000    |
|Beheer parkeergarage                   |          |100.000   |
|Beheer parkeergarage bijdrage VVE      |          |19.000    |
|Hoger subsidie de Twern                |          |13.050    |
|Coördinator peuterspeelzalen           |          |5.100     |
|Hoger subsidie SCAG*                   |          |122.000   |
|Uitbreiding formatie beheer jeugd- en  |          |25.000    |
|jongerenwerk                           |          |          |
|Uitbreiding formatie jongerenwerk      |          |49.000    |
|Uitbreiding van de activiteiten        |          |8.000     |
|mainframe                              |          |          |
|Hogere energielasten gebouw mainframe  |          |26.834    |
|Collectieve vrijwilligersverzekering   |          |7.900     |
|Budget facilitering vrijwilligers      |          |10.000    |
|Coördinatie brede schoolontwikkeling   |          |10.000    |
|                                       |          |          |
|Totaal structurele uitgaven in         |          |613.904   |
|exploitatie                            |          |          |

* Hiervan wordt een gedeelte gedekt door de lagere kapitaallasten kredieten Cultureel centrum 40.000
Netto structurele uitgaven in exploitatie 573.904

Extra incidentele exploitatielasten in de begroting 2008 (incidentele dekking)

|Advertenties personeel                  |          |50.000    |
|Plan buitengebied                       |          |20.000    |
|Planvoorbereiding en onderzoek          |200.000   |Alg. res. |
|woningbouwlocaties                      |          |grond     |
|Planvoorbereiding Kloosterplein         |70.000    |Alg. res. |
|                                        |          |Grond     |
|Onderzoek Turnhoutsebaan                |          |15.000    |
|Uitvoeringskosten WMO                   |20.000    |Reserve   |
|                                        |          |WMO       |
|Evaluatie IHP 2004-2011                 |          |20.000    |
|Budgethulpverlening                     |          |47.000    |
|                                        |          |          |
|Totaal incidentele exploitatielasten    |          |152.000   |
Gemeentelijke belastingen en heffingen

Rekening is gehouden met een verhoging van de onroerend zaakbelastingen in 2008 met in totaal 8%. Dit betreft het percentage van de inflatiecorrectie van 1,8% (periode 1 mei 2006-1 mei 2007) en voorts 2% vanwege overheveling van de btw component uit afvalstoffenheffing en rioolrecht die vorig jaar niet kon worden doorgevoerd door wettelijke beperkingen. Daarnaast is de ozb verhoogd met 4,2% omdat een kwart van de btw in de tarieven rioolrecht en de afvalstoffenheffing conform het Bestuursakkoord wordt overgeheveld naar de opbrengst onroerend zaak belasting. De tarieven voor afvalstoffenheffing blijven nagenoeg gelijk c.q. dalen iets, het rioolrecht stijgt met bruto 5% conform het GRP en de leges moeten worden verhoogd teneinde het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid te kunnen handhaven.

Voor 2008 zijn de volgende opbrengsten geraamd:

Onroerende zaakbelastingen E 2.728.900
Afvalstoffenheffing E 2.172.470
Rioolrecht E 1.576.507
Hondenbelasting E 117.000 Totaal E 6.594.877

Overzicht stijging ozb tarieven in Goirle:

|2001  |:|9,50% |                                 |
|2002  |:|9,00% |(met inbegrip van 4,25% vanwege  |
|      | |      |Cultureel Centrum)               |
|2003  |:|10,35%|(met inbegrip van 4,25% vanwege  |
|      | |      |Cultureel Centrum)               |
|2004  |:|4,75% |(met inbegrip van 2,25% vanwege  |
|      | |      |Cultureel Centrum)               |
|2005  |:|2,50% |                                 |
|2006  |:|5,30% |                                 |
|2007  |:|7,70% |( met inbegrip van 4,4% btw afval|
|      | |      |en riolering )                   |
|      | |      |( 2% niet doorgevoerd als gevolg |
|      | |      |van wettelijke bepalingen)       |
|2008  |:|8,00% |(met inbegrip van 4,2% btw afval |
|      | |      |en riolering)                    |
Overzicht gemeentelijke belastingdruk

De belastingdruk is berekend door de totale belastingopbrengsten van de onroerende zaakbelastingen, riool- en reinigingsrechten te corrigeren voor de niet-woonruimten en vervolgens te delen door het aantal woonruimten van de desbetreffende gemeenten.

|Gemeentenaam             |Belastingdru|Belastingdru|
|                         |k 2007      |k 2007      |
|                         |meerpersoons|eenpersoonsh|
|                         |huish.      |uish.       |
|Haaren                   |924         |746         |
|Hilvarenbeek             |778         |480         |
|Oisterwijk               |776         |598         |
|Alphen-Chaam             |736         |602         |
|Reusel-De Mierden        |696         |505         |
|Boxtel                   |688         |633         |
|Loon op Zand             |680         |560         |
|Oirschot                 |645         |459         |
|Dongen                   |644         |534         |
|Goirle                   |624         |513         |
|Best                     |583         |583         |
|Baarle-Nassau            |564         |399         |
|Gilze-Rijen              |519         |450         |
|                         |            |            |
|Breda                    |604         |553         |
|Eindhoven                |594         |470         |
|ÂŽs-Hertogenbosch         |571         |513         |
|Tilburg                  |483         |483         |
Ondanks het feit dat de grote gemeenten relatief hoge ozb-tarieven hebben is de gemiddelde belastingdruk in die gemeenten laag. Dat komt omdat deze gemeenten relatief véél goedkope woningen hebben. Overzicht belastingdruk Goirle

|WOZ-   |OZB            |RIO-           |Afvalstoffen-  |RIO-           |
|waarde |eigenaar       |eigenaar       |heffing        |gebruik        |
|       |       |geschat|       |       |meerpers.huish.|       |       |
|       |2007   |2008   |2007   |2008   |2007   |2008   |2007   |2008   |
|150.000|112,20 |121,18 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|200.000|149,60 |161,57 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|250.000|187,00 |201,96 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|300.000|224,40 |242,35 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|350.000|261,80 |282,74 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|400.000|299,20 |323,14 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|450.000|336,60 |363,53 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|500.000|374,00 |403,92 |126,40 |129,09 |267,12 |260,28 |25,56  |26,16  |
|       |       |       |       |       |       |       |       |       |
|WOZ-   |Belastingdruk  |Verschi|       |       |       |       |       |
|       |               |l      |       |       |       |       |       |
|waarde |eigenaar én    |       |       |       |       |       |       |
|       |gebruiker      |       |       |       |       |       |       |
|       |       |       |       |       |       |       |       |       |
|       |2007   |2008   |2008   |       |       |       |       |       |
|150.000|531,28 |536,71 |5,43   |       |       |       |       |       |
|200.000|568,68 |577,10 |8,42   |       |       |       |       |       |
|250.000|606,08 |617,49 |       |       |       |       |       |       |
|       |       |       |11,41  |       |       |       |       |       |
|300.000|643,48 |657,88 |14,40  |       |       |       |       |       |
|350.000|680,88 |698,27 |17,39  |       |       |       |       |       |
|400.000|718,28 |738,67 |20,39  |       |       |       |       |       |
|450.000|755,68 |779,06 |23,38  |       |       |       |       |       |
|500.000|793,08 |819,45 |26,37  |       |       |       |       |       |
|       |       |       |       |       |       |       |       |       |
|WOZ-   |Belastingdruk  |Verschi|       |       |       |       |       |
|       |               |l      |       |       |       |       |       |
|waarde |gebruiker      |       |       |       |       |       |       |
|       |(huurder)      |       |       |       |       |       |       |
|       |2007   |2008   |2008   |       |       |       |       |       |
|niet   |292,68 |286,44 |-6,24  |       |       |       |       |       |
|relevan|       |       |       |       |       |       |       |       |
|t      |       |       |       |       |       |       |       |       |
|       |       |       |       |       |       |       |       |       |
|       |       |       |       |       |       |       |       |       |
|In gemeente Goirle zijn er circa 2.250 |       |       |       |       |
|huurwoningen.                          |       |       |       |       |

-----------------------


---- --