Sterk half jaar voor Vodafone Nederland

13/11/2007 08:12



Vodafone Libertel NV



Maastricht, 13 november 2007 -Vodafone Nederland sluit het eerste half jaar per 30 september 2007 af met uitstekende financiële resultaten. Met o.a. een forse groei in EBITDA versterkt Vodafone Nederland haar no. 2 positie in de Nederlandse markt verder. De belangrijkste kerncijfers op een rij:
- Operationele omzet van EUR 896 miljoen (YoY groei van 6%, gelijk aan een onderliggende groei van 11%)
- Operationele winst (EBITDA) van EUR 315 miljoen (YoY groei van 23%)
- Gemiddelde opbrengst per klant (ARPU) van EUR 38,40 per maand, met een postpaid ARPU van EUR 59,70 en prepaid ARPU van EUR 10,70
- Het totaal aantal klanten bedroeg 3.892.000 waarvan 2.225.000 abonnees (een stijging in het percentage abonnees van 7%punten)
- Het aantal belminuten in de eerste 6 maanden bedroeg 3.905 miljoen (YoY groei van 11%)

Guy Laurence, CEO van Vodafone Nederland: "Onze voortdurende klantgerichte focus vanuit het gehele bedrijf en onze ambitie om zorgeloze producten en diensten te leveren, hebben tot dit uitstekende financiële resultaat geleid met een flinke groei op bijna elk gebied. We groeien sneller dan de markt en bewijzen duidelijk dat wij de tweede speler zijn in deze hoogst concurrerende markt. Als onderdeel van een wereldwijd bedrijf als Vodafone kunnen wij voortdurend het voortouw nemen op gebieden als buitenland bellen en data. Onze klanten profiteren daardoor van de beste deals die er in Nederland te krijgen zijn." Enkele voorbeelden:

- Het succesvolle Vodafone Passport aanbod werd verder uitgebreid. Turkije werd toegevoegd waardoor het totaal aantal landen inmiddels 42 bedraagt. Diensten zoals gratis tariefinformatie op reis en het gratis ontvangen van voicemails in het buitenland maken het leven van onze klanten een stuk gemakkelijker. Het eenmalige opstartbedrag per gesprek werd verlaagd naar 79 eurocent.
- Het gebruik van mobiel internet op de telefoon in het buitenland werd 75% goedkoper en een data calculator werd geïntroduceerd om een en ander inzichtelijk te maken voor de klant.
- Het Eurotarief voor bellen in het buitenland voor consumenten was voor Vodafone Nederland klanten al vanaf 29 augustus beschikbaar, een maand eerder dan wettelijk verplicht.
- Een 'flat fee' van EUR 7,50 per maand werd geïntroduceerd voor TV kijken op je mobiel. De publieke omroepen Nederland 1, 2 en 3 zijn toegevoegd alsook RTL4 en SBS6, waarmee het totaal aantal zenders op ruim 20 komt, een ongeëvenaard pakket. Het aanbod bestaat uit zowel live kanalen als TV 'on demand'.
- De BloX formule, waarmee consumenten naar behoefte voordelige extra diensten tijdelijk kunnen toevoegen, is bijzonder succesvol en een nieuwe BloX voor Internet op je mobiel werd toegevoegd voor EUR 9,50 per maand. Vodafone is de enige aanbieder in de Nederlandse markt die haar klanten altijd de hoogst mogelijke snelheid biedt tegen dezelfde prijs. Google(TM) Search en Startpagina maken het onze klanten bijzonder gemakkelijk om mobiel te surfen.
- Vodafone introduceerde Vast Bellen en Internetten als een pilot voor de zomer, en een uitgebreide lancering volgde in September. Vast internet voor zakelijke klanten werd ook in september geïntroduceerd via dochterbedrijf TNF.
- Voor de zakelijke markt breidde Vodafone het portfolio aanzienlijk uit met o.a. toestellen van alle grote merken, bijvoorbeeld voorzien van Windows Mobile Email, pakketten zoals BlackBerry Express en hulpmiddelen voor bedrijven om zelf hun mobiele uitrusting te beheren.
- Door wereldwijde partnerships met merken zoals Google, Microsoft en YouTube konden onze klanten op hun mobiel gebruik maken van Google Search, Windows Live Messenger en YouTube filmpjes bekijken.
- Verkoop en zelfservice via de website Vodafone.nl groeide hard. De site telt inmiddels 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand, een stijging van meer dan 50% vergeleken met vorig jaar. / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

Over Vodafone Libertel B.V.:
Vodafone is een van de grootste mobiele communicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van Vodafone Group, het meest toonaangevende communicatiebedrijf ter wereld met proportioneel 241 miljoen klanten in vijf continenten. De Vodafone Group heeft deelnemingen in het aandelenkapitaal van mobiele operators in 25 landen. Daarnaast heeft zij een samenwerkingsverband met netwerken in 39 landen.