PERSBERICHT
Utrecht, 13 november 2007
Capgemini lanceert negende editie van European Energy Markets Observatory (EEMO) Report
Zekerheid van energievoorziening, milieudoelstellingen en de toename van retailkosten zijn enkele van de vele vraagstukken waaraan de Europese elektriciteits- en gasmarkt volgens het nieuwe Capgeminirapport het hoofd zal moeten bieden.
Capgemini, een van de toonaangevende leveranciers van consultancy-, technology- en outsourcingdiensten wereldwijd, maakt de resultaten bekend van haar negende European Energy Markets Observatory (EEMO) report. Zal, na de volledige implementatie van de eerste twee Europese Richtlijnen, een derde de problemen oplossen?
De resultaten benadrukken aanzienlijke problemen op het gebied van verzekering van de toekomstige energievoorziening in relatie tot de Europese CO2-emissiedoelstellingen en de bedreiging van de Europese gasvoorziening door conflicterende strategieën in Rusland en de EU en de trage voortgang in het bereiken van volledige soepele en concurrerende markten.
Zal het nieuwe splitsingspakket van de EU effectiever zijn dan de vorige Europese Richtlijn?
Door de resultaten van de eerste twee Richtlijnen te onderzoeken, analyseert het rapport of het nieuwe splitsingspakket van de Europese Commissie wel effectief zal zijn in de creatie van soepele en concurrerende Europese energiemarkten. De conclusie van het rapport is dat op enkele uitzonderingen na, alle EU-lidstaten die hun elektriciteitsmarkt langer dan drie jaar hebben opengesteld voor concurrentie, te maken hebben met elektriciteitsprijzen die boven het Europese gemiddelde liggen. De vraag rijst dan ook of de derde Richtlijn de concurrentie in Europa zal verbeteren, aangezien er geen zichtbare prijsverlagingen zijn vastgesteld na de vorige twee Richtlijnen. De aanbeveling van Capgemini is dat er aanvullende maatregelen genomen moeten worden om concrete resultaten op te kunnen leveren, zoals de vereenvoudiging van administratieve processen, het bieden van financiële stimulansen (door goede tarieven) voor investeringen in de infrastructuur voor elektriciteit en pijpleidingen en er dient een verbeterde uitwisseling tussen de verschillende netwerken gerealiseerd te worden.
Colette Lewiner, Hoofd Energy, Utilities and Chemicals Global Sector van Capgemini, is van mening dat wetsvoorstellen zekerheid moeten bieden voor de levering van elektriciteit en gas en dat splitsen alleen niet genoeg is om een volledig soepele Europese markt te creëren.
Is verbetering van de zekerheid van de levering van elektriciteit verenigbaar met de CO2-emissiedoelstellingen van de EU?
Het rapport toont een toename aan in de zekerheid van de levering van elektriciteit in Europa, maar dat deze niet te rijmen is met de CO2-emissiedoelstellingen van de EU. Positief gezien zijn in 2006 nutsbedrijven doorgegaan met investeren in nieuwe elektriciteitscentrales om tegemoet te kunnen komen aan de toegenomen elektriciteitsconsumptie en om de leveringszekerheid van elektriciteit te stabiliseren, maar in het licht van de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2020 ziet de toekomst van de leveringszekerheid er minder rooskleurig uit. 81% Van de nieuwe elektriciteitscentrales zullen namelijk fossiele brandstoffen gebruiken, waardoor de CO2-emissie zal toenemen. Capgemini raadt de EU en de nationale regeringen aan hun beleid op elkaar af te stemmen om toekomstige investeringen in elektriciteitscentrales te laten voldoen aan de klimaatdoelstellingen van Europa.
Staat de zekerheid van levering van gas onder druk?
Ten slotte waarschuwt het EEMO-rapport van Capgemini dat de zekerheid van gaslevering bedreigd wordt door conflicterend beleid in Rusland en de EU. De EU heeft in de splitsingsmaatregelen van september 2007 een wederkerigheidsclausule opgenomen. Hierdoor wordt voorkomen dat buitenlandse investeerders, waaronder Russische bedrijven, aandelen van Europese gas- en elektriciteitstransportbedrijven overnemen, uit angst dat Gazprom de Europese netwerken gaat beheersen, omdat Gazprom steeds meer controle heeft over gaspijpleidingen die de EU binnenkomen. Aangezien de splitsingsmaatregelen er echter op gericht zijn om het voor retailbedrijven makkelijker te maken de markt te betreden, zal het ook voor Gazprom makkelijker worden om zijn overnamestrategie uit te voeren, die gericht is op dominantie van de volledige gaswaardeketen. Gezien deze verschillende strategieën, is het eenvoudig te voorspellen dat de strijd tussen de EU en Rusland om de gaslevering en het beheer van de value chain nog maar net is begonnen.
Splitsing: De Nederlandse energiemarkt zit klem
Vanuit het gezichtspunt van de klant en van de politiek is splitsing dé manier om de prijzen naar beneden te drijven, de dienstverlening naar de klant te verbeteren en de ontwikkeling van nieuwe producten en energieconcepten te stimuleren, zo meldt de Nederlandse paragraaf van het rapport.
De minister van Economische Zaken kondigde volledige splitsing af voor de energiebedrijven. Het effect van deze splitsing kan aanzienlijk zijn voor de Nederlandse nutsbedrijven. Zo worden de kosten- en inkomstenstromen in de gesplitste bedrijven transparant. Voor alle reguliere netwerkbedrijven zou dit kunnen leiden tot een aantal strenger gereguleerde periodes, omdat het duidelijk wordt dat inkomsten uit netwerkdiensten de geconsolideerde resultaten opdrijven.
Daartegenover ziet het nieuwe commerciële gedeelte van het bedrijf de productie en de handel van energie geïntegreerd worden met de winstdrukkende retailhandel. In een gesplitste markt is dan ook een grondige herstructurering nodig om resultaten te kunnen presenteren die voldoen aan de verwachtingen van de aandeelhouders en van de markt.
Colette Lewiner zegt over het rapport: Uit het rapport komt duidelijk naar voren dat in 2006 en 2007 de zekerheid van energietoevoer een zorg blijft en dat investeringen in infrastructuur ondersteund moeten worden in samenhang met de nieuwe milieudoelstellingen van de EU. Dit laatste zal moeilijk te behalen zijn zonder een sterke politieke ondersteuning, een strikt Nationaal Allocatie Plan en een lange termijn plan voor de CO2-emissierechten. Ze concludeert dat: Veel van de voornaamste spelers in de sector zich zullen moeten aanpassen aan de huidige gespannen olietoevoersituatie en de nieuwe wetgeving en concurrerende omgeving, door optimalisatie van hun asset portfolio, aanpassing van de relaties met hun klanten en de volledige implementatie van nieuwe energie- en informatietechnologieën.
Een samenvatting van het rapport alsmede het Engelstalige persbericht met aanvullende informatie is te vinden via
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
Voor meer informatie
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email:
Stassen Communicatie
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Cap Gemini Nederland