ChristenUnie
Overleg over de OV-chipkaart
Overleg over de OV-chipkaart
dinsdag 13 november 2007 13:46
De heer Cramer (ChristenUnie) is enthousiast over de OV-chipkaart,
maar benadrukt dat te snelle invoering kan leiden tot problemen die de
acceptatie kunnen beïnvloeden. Mede dankzij de inzet van de
staatssecretaris lijkt er voortgang te worden geboekt, volgens de
consumentenorganisaties en de vervoerders. Het besluit van de
NS-directie om reizen op saldo vanaf medio 2009 mogelijk te maken
leidt wel tot enige vertraging, maar het belangrijkste is dat er wordt
doorgepakt. Er is nog reden tot zorg over de planning bij het
distributienetwerk. Hoe wordt duidelijk waar de chipkaart wel of niet
is ingevoerd? De duale periode bij de regio's en bij de NS moet niet
te lang duren. Kan de staatssecretaris de Kamer voor het volgende
overleg informeren over de vraag of een oplossing is gevonden voor de
problemen met het retourtje?
Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de vervoerders en de
decentrale overheden. De NS heeft de staatssecretaris gevraagd om
steun in het overleg over kaartintegratie. De OV-jaarkaart en de
trajectkaart worden waarschijnlijk gehandhaafd, maar er is nog geen
overeenstemming met de andere vervoerders over de jaarkaart en het
voordeelurenabonnement. Er is ook nog geen regeling voor scholieren
die reizen op een grootverbruikerscontract. Kan de staatssecretaris
bevorderen dat een oplossing wordt gezocht voor het probleem dat
sommige scholen te maken hebben met meerdere decentrale overheden?
Een belangrijk aspect bij het reizen in de keten is dat de
kaartautomaten langs het regionale spoor behouden blijven. In- en
uitchecken bij het overstappen tussen lijnen van verschillende
vervoersmaatschappijen, bijvoorbeeld tussen Arnhem en Amersfoort en
Duivendrecht en Amsterdam-Amstel, is hinderlijk voor de klant en moet
worden vermeden. Een technische oplossing hiervoor zou mogelijk zijn
als de vervoersmaatschappijen TransLink daartoe de opdracht geven. Kan
de staatssecretaris zich daarvoor inzetten? De OV-chipkaart schijnt
door de komst van Arriva in de Hoeksche Waard voor een aantal maanden
te worden afgeschaft. Is dit nog te voorkomen?
Nadere gedachtewisseling
De heer Cramer (ChristenUnie) merkt op dat de kans dat de OV-chipkaart
een succes wordt, kan worden vergroot door dit punt te betrekken bij
aanbesteding door de decentrale overheden, maar dat dit bij de
concessiewisseling in de Hoeksche Waard kennelijk niet is gebeurd. Kan
de staatssecretaris dit in het overleg met de decentrale overheden
inbrengen? Het is begrijpelijk dat er verschillende stappenplannen
zijn van de decentrale overheden en de NS. Kan de staatssecretaris de
Kamer informeren, als zich in de periode tot de zomer van 2008
interessante ontwikkelingen voordoen, zodat deze erbij betrokken
blijft? De heer Cramer onderschrijft het streven naar 5% groei van het
regionaal openbaar vervoer, maar constateert dat deze ambitie niet is
vastgelegd in de afspraken, in tegenstelling tot de 5% bij het
spoorwegvervoer.