BKWI
Start landelijke uitrol Digitaal Klantdossier
dinsdag, 13 november 2007
Werk en uitkering online regelen in heel Nederland
CWI, UWV en de gemeenten gebruiken gegevens over het arbeidsverleden
en eventuele uitkeringen van hun klanten. In het najaar van 2007 wordt
het voor steeds meer klanten mogelijk om hun eigen gegevens te
bekijken via internet (e-klantbeeld). De landelijke uitrol van het
digitaal klantdossier (DKD) maakt dit mogelijk. Klanten kunnen zich
vanaf dat moment elektronisch inschrijven voor werk (e-werk). Ook
kunnen klanten dan via internet bijstand (e-WWB) en WW (e-WW)
aanvragen en hun werkbriefje WW indienen. Bij deze diensten worden
gegevens over de klant die al bekend zijn vooringevuld op de aanvraag.
Hierdoor hoeven klanten slechts de ontbrekende gegevens in te vullen.
In Skarsterlân en Heerenveen is dit in het voorjaar uitgeprobeerd en
op 9 juli is de gemeente Den Haag hiermee gaan werken. Nog dit jaar
kunnen in steeds meer gemeenten klanten gebruik maken van deze online
diensten. De uitrol zal op 3 januari worden afgerond met openstelling
in de resterende gemeenten
Wat kunnen klanten straks online?
Als CWI, UWV en een gemeente de digitale klantdiensten openstellen kan
een werkzoekende en uitkeringsgerechtigde:
* Onder de knop uw gegevens inzien het eigen klantdossier
raadplegen. Hierin staan persoonsgegevens uit het GBA, de gevolgde
opleidingen, informatie over uitkeringen (voorzover beschikbaar),
en gegevens over reïntegratie en betalingen.
* Per onderdeel wordt aangegeven wat de klant kan doen als het
gegeven onjuist is. Voor sommige gegevens kan online een
correctieverzoek worden ingediend, voor andere gegevens zal de
klant schriftelijk of via de balie een correctieverzoek moeten
doen.
* Inschrijven voor werk waarbij gegevens, die al bij de overheid
bekend zijn, in het e-formulier vooringevuld worden. De klant
hoeft dan alleen de ontbrekende gegevens aan te vullen.
* ·WW of bijstand aanvragen waarbij ook gegevens vooringevuld worden
in het e-formulier. De klant hoeft dan alleen de ontbrekende
gegevens aan te vullen.
* ·Het werkbriefje WW kan online ingevuld worden.
Waar zijn deze diensten te vinden?
Deze diensten worden aangeboden via de sites van UWV (www.uwv.nl), CWI
(www.werk.nl) en de gemeenten. Als gemeenten deze diensten nog niet
via hun eigen site kunnen aanbieden, kunnen ze hun burgers daarvoor
verwijzen naar www.werk.nl. www.dkd.nl.
Hoe verloopt de uitrol?
Dit najaar zullen de klantdiensten van het DKD per gemeente worden
opengezet door CWI, UWV en gemeenten. Voor toegang tot deze diensten
dient de klant over een DigiD te beschikken. In regios die nog niet
openstaan krijgt de klant de mededeling dat in dit postcodegebied van
deze diensten nog geen gebruik gemaakt kan worden.
Afgesproken is dat de openstelling per gemeente of groep van gemeenten
plaatsvindt. (Groepen van) gemeenten maken afspraken met CWI en UWV in
hun regio over het in gebruik nemen van klantdiensten en zaken als
hergebruik van elkaars gegevens en terugmelden van mogelijk incorrecte
gegevens aan elkaar. Ook over het ontvangen van elektronische
correctieverzoeken van de klant worden gezamenlijk afspraken gemaakt.
CWI heeft besloten om elektronische correctie per 1 januari 2008
landelijk in gebruik te nemen. Ook de gemeentelijke sociale diensten
kunnen klanten de mogelijkheid bieden om elektronisch
correctieverzoeken in te dienen op de gegevens die getoond worden in
het Digitaal Klantdossier. UWV biedt klanten vooralsnog geen
mogelijkheid tot het elektronisch indienen van correctieverzoeken voor
UWV-gegevens. Op korte termijn worden gemeenten via het BKWI en de
regiocoaches voorgelicht over de mogelijke ingebruikname van
elektronische correctie.
Omdat naar verwachting op 1 januari 2008 de Wet eenmalige
gegevensuitvraag werk en inkomen van kracht wordt, worden op donderdag
3 januari 2008 in de laatste gemeenten de online klantdiensten (het
klantbeeld én de voorinvulling van bekende gegevens in online
inschrijven voor werk of aanvragen van een uitkering), opengezet.
Welke stappen worden regionaal doorlopen?
De ervaringen in Heerenveen, Skarsterlân en Den Haag zijn omgezet in
een stappenplan voor de ketenvoorbereiding van het DKD. Het gaat hier
o.a. om het opstellen van het gezamenlijk klantbeeld en hergebruik van
elkaars gegevens. Voor de ondersteuning van deze stappen is een
handleiding DKD-klantdiensten in gebruik nemen in uw regio
beschikbaar. Kijk voor meer informatie over DKD en de implemantatie
van DKD op
Stap 1 Oriëntatie regionale aanpak DKD
In deze eerste stap staan de volgende vragen centraal: Wat is de
regio? Wie aan tafel vanuit CWI, UWV en gemeenten om zaken te doen?
Waarover moeten we zaken doen? Hoe pakken we dit gezamenlijk aan?
Stap 2 Regionale ambitie bepalen & afspraken over DKD maken
Deze lokale of regionale afspraken hebben onder andere betrekking
op:
* het al dan niet openstellen van de e-WWB
* hergebruik van elkaars gegevens en hoe ketenpartijen fouten daarin
aan elkaar terugmelden
* hoe er met correctieverzoeken van klanten wordt omgegaan
* de (gezamenlijke) communicatie naar klanten en professionals
Stap 3 Randvoorwaarden regelen en finale check
Als de inhoudelijke keuzen zijn gemaakt kunnen de randvoorwaarden
daarvoor geregeld worden. Gestart kan worden als:
* de klanten geïnformeerd zijn
* de medewerkers geïnformeerd / opgeleid zijn
* maatregelen zijn genomen voor de routering en het oplossen van
klantvragen / helpdesk
Stap 4 Openstellen klantdiensten DKD (uiterlijk 3 januari 2008)
Het klantbeeld, correctie, de e-WW, e-WWB (indien van toepassing)
en e-werk worden opengesteld in deze regio op internet. Daarnaast
vindt aanlevering van gegevens plaats en is hergebruik geregeld.
Korte doorlooptijd
Ervaring in verschillende regios leeft dat het doorlopen van deze
stappen zeker zon 2 maanden vraagt. Een en ander betekent dat de
ketenvoorbereidingen uiterlijk 1 november opgestart zouden moeten
zijn.
De doorlooptijd voor de voorbereidingen is kort. Partijen kunnen er
voor kiezen om een deel van de maatregelen te nemen na de datum van
openstellen. Zo kan de communicatie naar klanten over deze diensten
worden uitgesteld totdat de noodzakelijke maatregelen zijn genomen.
Het is wel zaak dat de medewerkers op de hoogte zijn van de gegevens
die op internet worden getoond. Dit klantbeeld is voor medewerkers
beschikbaar in Suwinet-Inkijk. Zij kunnen dus meekijken met de klant.
Gebruik door medewerkers en de vulling van het DKD
Het DKD is beschikbaar voor de 35.000 medewerkers in de sociale
zekerheid. Door het op veilige wijze elektronisch delen van bekende
informatie is het mogelijk om beter en sneller samen te werken aan
reïntegratie en uitkeringsverstrekking. Bovendien kan met het DKD
dubbele uitvraag van gegevens bij klanten voorkomen worden.
De medewerkers van CWI, UWV en de gemeenten die over de juiste
autorisatie beschikken kunnen het DKD raadplegen via Suwinet-Inkijk.
In het kader van de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
moeten gegevens die via DKD beschikbaar zijn worden hergebruikt. Ze
mogen niet opnieuw aan de klant worden gevraagd. Omdat het DKD nog
niet compleet is, gaat de wet uit van een groeimodel. Op dit moment is
het beeld dat vanaf 1 januari 2008 het verbod op dubbele uitvraag
geldt voor de GBA-gegevens en de gegevens die CWI verzamelt bij de
intake WW of WWB.
Klanten en medewerkers kunnen alleen over gegevens uit het DKD
beschikken als de betrokken partijen de gegevens ook daadwerkelijk
elektronisch beschikbaar stellen. Inzet is dat de gegevens aan het
einde van 2007 beschikbaar zijn. Zowel bij veel gemeenten als door het
UWV wordt de afgesproken gegevensset op dit moment nog niet volledig
geleverd.
Overigens is het DKD geen aparte database met gegevens. Gegevens
worden elektronisch bij partijen opgehaald en getoond op het moment
dat de burger (via internet) of de medewerker (via Suwinet-Inkijk)
daar om vraagt.
www.uwv.nl), CWI (www.werk.nl) en de gemeenten. Als gemeenten deze
diensten nog niet via hun eigen site kunnen aanbieden, kunnen ze hun
burgers daarvoor verwijzen naar www.werk.nl. www.dkd.nl.