BKWI

Start landelijke uitrol Digitaal Klantdossier
dinsdag, 13 november 2007

Werk en uitkering online regelen in heel Nederland

CWI, UWV en de gemeenten gebruiken gegevens over het arbeidsverleden en eventuele uitkeringen van hun klanten. In het najaar van 2007 wordt het voor steeds meer klanten mogelijk om hun eigen gegevens te bekijken via internet (e-klantbeeld). De landelijke uitrol van het digitaal klantdossier (DKD) maakt dit mogelijk. Klanten kunnen zich vanaf dat moment elektronisch inschrijven voor werk (e-werk). Ook kunnen klanten dan via internet bijstand (e-WWB) en WW (e-WW) aanvragen en hun werkbriefje WW indienen. Bij deze diensten worden gegevens over de klant die al bekend zijn vooringevuld op de aanvraag. Hierdoor hoeven klanten slechts de ontbrekende gegevens in te vullen.

In Skarsterlân en Heerenveen is dit in het voorjaar uitgeprobeerd en op 9 juli is de gemeente Den Haag hiermee gaan werken. Nog dit jaar kunnen in steeds meer gemeenten klanten gebruik maken van deze online diensten. De uitrol zal op 3 januari worden afgerond met openstelling in de resterende gemeenten

Wat kunnen klanten straks online?

Als CWI, UWV en een gemeente de digitale klantdiensten openstellen kan een werkzoekende en uitkeringsgerechtigde:

* Onder de knop uw gegevens inzien het eigen klantdossier raadplegen. Hierin staan persoonsgegevens uit het GBA, de gevolgde opleidingen, informatie over uitkeringen (voorzover beschikbaar), en gegevens over reïntegratie en betalingen.
* Per onderdeel wordt aangegeven wat de klant kan doen als het gegeven onjuist is. Voor sommige gegevens kan online een correctieverzoek worden ingediend, voor andere gegevens zal de klant schriftelijk of via de balie een correctieverzoek moeten doen.

* Inschrijven voor werk waarbij gegevens, die al bij de overheid bekend zijn, in het e-formulier vooringevuld worden. De klant hoeft dan alleen de ontbrekende gegevens aan te vullen.
* ·WW of bijstand aanvragen waarbij ook gegevens vooringevuld worden in het e-formulier. De klant hoeft dan alleen de ontbrekende gegevens aan te vullen.

* ·Het werkbriefje WW kan online ingevuld worden.

Waar zijn deze diensten te vinden?

Deze diensten worden aangeboden via de sites van UWV (www.uwv.nl), CWI (www.werk.nl) en de gemeenten. Als gemeenten deze diensten nog niet via hun eigen site kunnen aanbieden, kunnen ze hun burgers daarvoor verwijzen naar www.werk.nl. www.dkd.nl.

Hoe verloopt de uitrol?

Dit najaar zullen de klantdiensten van het DKD per gemeente worden opengezet door CWI, UWV en gemeenten. Voor toegang tot deze diensten dient de klant over een DigiD te beschikken. In regios die nog niet openstaan krijgt de klant de mededeling dat in dit postcodegebied van deze diensten nog geen gebruik gemaakt kan worden.

Afgesproken is dat de openstelling per gemeente of groep van gemeenten plaatsvindt. (Groepen van) gemeenten maken afspraken met CWI en UWV in hun regio over het in gebruik nemen van klantdiensten en zaken als hergebruik van elkaars gegevens en terugmelden van mogelijk incorrecte gegevens aan elkaar. Ook over het ontvangen van elektronische correctieverzoeken van de klant worden gezamenlijk afspraken gemaakt. CWI heeft besloten om elektronische correctie per 1 januari 2008 landelijk in gebruik te nemen. Ook de gemeentelijke sociale diensten kunnen klanten de mogelijkheid bieden om elektronisch correctieverzoeken in te dienen op de gegevens die getoond worden in het Digitaal Klantdossier. UWV biedt klanten vooralsnog geen mogelijkheid tot het elektronisch indienen van correctieverzoeken voor UWV-gegevens. Op korte termijn worden gemeenten via het BKWI en de regiocoaches voorgelicht over de mogelijke ingebruikname van elektronische correctie.

Omdat naar verwachting op 1 januari 2008 de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen van kracht wordt, worden op donderdag 3 januari 2008 in de laatste gemeenten de online klantdiensten (het klantbeeld én de voorinvulling van bekende gegevens in online inschrijven voor werk of aanvragen van een uitkering), opengezet.

Welke stappen worden regionaal doorlopen?

De ervaringen in Heerenveen, Skarsterlân en Den Haag zijn omgezet in een stappenplan voor de ketenvoorbereiding van het DKD. Het gaat hier o.a. om het opstellen van het gezamenlijk klantbeeld en hergebruik van elkaars gegevens. Voor de ondersteuning van deze stappen is een handleiding DKD-klantdiensten in gebruik nemen in uw regio beschikbaar. Kijk voor meer informatie over DKD en de implemantatie van DKD op

Stap 1 Oriëntatie regionale aanpak DKD

In deze eerste stap staan de volgende vragen centraal: Wat is de regio? Wie aan tafel vanuit CWI, UWV en gemeenten om zaken te doen? Waarover moeten we zaken doen? Hoe pakken we dit gezamenlijk aan?

Stap 2 Regionale ambitie bepalen & afspraken over DKD maken

Deze lokale of regionale afspraken hebben onder andere betrekking op:

* het al dan niet openstellen van de e-WWB
* hergebruik van elkaars gegevens en hoe ketenpartijen fouten daarin aan elkaar terugmelden

* hoe er met correctieverzoeken van klanten wordt omgegaan
* de (gezamenlijke) communicatie naar klanten en professionals

Stap 3 Randvoorwaarden regelen en finale check

Als de inhoudelijke keuzen zijn gemaakt kunnen de randvoorwaarden daarvoor geregeld worden. Gestart kan worden als:
* de klanten geïnformeerd zijn

* de medewerkers geïnformeerd / opgeleid zijn
* maatregelen zijn genomen voor de routering en het oplossen van klantvragen / helpdesk

Stap 4 Openstellen klantdiensten DKD (uiterlijk 3 januari 2008)

Het klantbeeld, correctie, de e-WW, e-WWB (indien van toepassing) en e-werk worden opengesteld in deze regio op internet. Daarnaast vindt aanlevering van gegevens plaats en is hergebruik geregeld.

Korte doorlooptijd

Ervaring in verschillende regios leeft dat het doorlopen van deze stappen zeker zon 2 maanden vraagt. Een en ander betekent dat de ketenvoorbereidingen uiterlijk 1 november opgestart zouden moeten zijn.

De doorlooptijd voor de voorbereidingen is kort. Partijen kunnen er voor kiezen om een deel van de maatregelen te nemen na de datum van openstellen. Zo kan de communicatie naar klanten over deze diensten worden uitgesteld totdat de noodzakelijke maatregelen zijn genomen. Het is wel zaak dat de medewerkers op de hoogte zijn van de gegevens die op internet worden getoond. Dit klantbeeld is voor medewerkers beschikbaar in Suwinet-Inkijk. Zij kunnen dus meekijken met de klant.

Gebruik door medewerkers en de vulling van het DKD

Het DKD is beschikbaar voor de 35.000 medewerkers in de sociale zekerheid. Door het op veilige wijze elektronisch delen van bekende informatie is het mogelijk om beter en sneller samen te werken aan reïntegratie en uitkeringsverstrekking. Bovendien kan met het DKD dubbele uitvraag van gegevens bij klanten voorkomen worden.

De medewerkers van CWI, UWV en de gemeenten die over de juiste autorisatie beschikken kunnen het DKD raadplegen via Suwinet-Inkijk. In het kader van de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen moeten gegevens die via DKD beschikbaar zijn worden hergebruikt. Ze mogen niet opnieuw aan de klant worden gevraagd. Omdat het DKD nog niet compleet is, gaat de wet uit van een groeimodel. Op dit moment is het beeld dat vanaf 1 januari 2008 het verbod op dubbele uitvraag geldt voor de GBA-gegevens en de gegevens die CWI verzamelt bij de intake WW of WWB.

Klanten en medewerkers kunnen alleen over gegevens uit het DKD beschikken als de betrokken partijen de gegevens ook daadwerkelijk elektronisch beschikbaar stellen. Inzet is dat de gegevens aan het einde van 2007 beschikbaar zijn. Zowel bij veel gemeenten als door het UWV wordt de afgesproken gegevensset op dit moment nog niet volledig geleverd.

Overigens is het DKD geen aparte database met gegevens. Gegevens worden elektronisch bij partijen opgehaald en getoond op het moment dat de burger (via internet) of de medewerker (via Suwinet-Inkijk) daar om vraagt.

www.uwv.nl), CWI (www.werk.nl) en de gemeenten. Als gemeenten deze diensten nog niet via hun eigen site kunnen aanbieden, kunnen ze hun burgers daarvoor verwijzen naar www.werk.nl. www.dkd.nl.