BKWI

Project Fraude Interventieteams
dinsdag, 13 november 2007

Het Project Fraude Interventieteamst is een project van het Ministerie van Sociale Zaken. In het land zijn er diverse regionale fraude interventieteams die fraude opsporen en bestrijden. Deze teams doen dat door middel van een vooronderzoek om te kijken welke locaties in aanmerking komen voor een bezoek, dit omdat ze een hoge kans op fraude hebben. Na afloop van dit vooronderzoek gaat zon team er daadwerkelijk op uit om ter plaatse interviews af te nemen, en te bepalen of er fraude plaatsvindt. Tijdens een dergelijke Waarneming ter plaatse worden er allerlei formulieren ingevuld. Deze formulieren worden na afloop overgenomen in een informatiesysteem. En dat is waar het project een rol in speelt. Het is namelijk de bedoeling dit informatie systeem vorm te geven.

Hoe is men bij BKWI gekomen?

In het verleden is er al een aantal pogingen gedaan om te komen tot een gezamenlijk systeem, helaas is dit steeds niet gelukt. Het ministerie heeft toen aan het BKWI gevraagd of de applicatie Suwinet-Inkijk ingezet zou kunnen worden om deze ondersteuning te bieden. Het BKWI heeft immers al een netwerk waar alle partijen (op de Belastingdienst na) op zijn aangesloten, evenals een systeem wat binnen de diverse organisaties al wordt gebruikt. Daarom lag het voor de hand om aan het BKWI deze vraag te stellen. Het BKWI vult deze rol graag in.

Wat is de rol van BKWI/Suwinet-Inkijk

BKWI is bij dit project de systeem- en netwerkleverancier. Daarvoor heeft het BKWI een fulltime programmeur ingehuurd die is toegevoegd aan het bouwteam van Suwinet-Inkijk. De applicatie zal namelijk volledig worden gebouwd binnen de Suwinet-Inkijk applicatie. De gebruikers zullen dan ook op Suwinet-Inkijk moeten inloggen om de applicatie te gebruiken. Het bijzondere aan deze applicatie zal zijn dat de gebruikers zelf invloed kunnen uitoefenen op de velden die ze in de schermen te zien krijgen. De diverse teams hebben namelijk verschillende informatiebehoeften. Een interventieteam in een haven zal bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de vertrektijden van een schip, terwijl een interventieteam in de horeca, juist weer meer aan sluitings- en openingstijden zal hebben. Om die reden zullen de diverse teams in staat zijn een deel van hun schermen zelf te bepalen. Dat is voor Suwinet-Inkijk een nieuwe functionaliteit, maar zal het draagvlak voor het systeem vermoedelijk zeker ten goede komen.

Hoe was het, en hoe moet het worden

De huidige situatie is dat ieder Interventie team zijn eigen systeem heeft, of in sommige gevallen helemaal geen systeem. De systemen die er zijn, zijn vaak gebaseerd op een database in Microsoft Access, of een Excelsheet. Uitwisseling met partners over deze gegevens is bewerkelijk, evenals het vervolgens rapporteren over de resultaten van een onderzoek. Het nieuwe systeem moet daar verandering in brengen. Dit systeem stelt de teams in staat om gezamenlijk een zelfde methode van vastlegging te hanteren, waarbij ook uitwisseling van mogelijke fraude gevallen eenvoudiger wordt.

Wie doen er mee

De partijen die meedoen zijn de Belastingdienst, de SIOD, de Arbeidsinspectie, het UWV en de gemeenten.

Wanneer moet het klaar zijn

Het is de bedoeling dat het systeem begin januari in de vorm van een pilot bij een viertal teams wordt ingezet om te beproeven. Die proef zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2008. Daarna vindt een evaluatie plaats, om vervolgens het systeem verder aan te passen aan de wensen die tijdens de Pilot naar boven zijn gekomen. In de loop van 2008 zullen alle teams er dan gebruik van gaan maken.

Wat zijn de uitdagingen

Een van de belangrijkste uitdagingen is de flexibiliteit van het systeem. Het is niet de bedoeling dat gebruikers tot in het oneindige schermen en velden gaan definiëren. Ze zullen ze immers vervolgens zelf moeten gaan invullen. Er zal dan ook goede begeleiding moeten zijn vanuit het project team, om alleen de noodzakelijke velden op te nemen in de schermen.