BKWI
Single sign on
dinsdag, 13 november 2007
Single Sign On staat letterlijk voor eenmalige aanmelding. En dat is
precies wat het project Single Sign On wil realiseren. Een klant of
burger zal in de praktijk zijn overheidsdiensten bij diverse websites
afnemen. Bij iedere website zal de klant gevraagd worden opnieuw zijn
DigiD gegevens in te voeren. Uiteraard is dat niet zo
klantvriendelijk. Het project Single Sign On (ook bekend als het
project Acces Management) bewerkstelligt dat de klant maar eenmaal bij
DigiD hoeft in te loggen, en vervolgens bij de aangesloten websites
zijn diensten kan afnemen.
Wat is de rol van BKWI/Suwinet-Inkijk
De rol van BKWI is gelegen in het enerzijds ontwikkelen van het
systeem, en anderzijds in de hosting ervan bij de leverancier van het
BKWI. Afhankelijk van hoe het systeem wordt ingezet heeft het veel
impact op de interne systemen van partijen. Het CWI heeft daarom
gevraagd een zelfde systeem te bouwen voor het CWI, maar dan gebaseerd
op de applicatie technologie van het CWI. Omdat het hier gaat om
commerciële producten waar hoge licentiekosten aan vast zitten, is er
voor de keten besloten een Open Source variant te maken. Dit maakt het
systeem breder inzetbaar bij bijv. kleinere gemeenten. BKWI zal
slechts de hosting regelen voor deze keten variant. De CWI variant zal
door CWI zelf worden gehost en beheerd.
Hoe was het, en hoe moet het worden
De huidige situatie is dat als een klant inlogt bij bijvoorbeeld
werk.nl om een bijstandsuitkering aan te vragen en vervolgens zijn
werkbriefje bij het UWV wil invullen, hij voor beide zaken apart bij
DigiD moet inloggen. Voor de klant is dat onlogisch. In de toekomst
zal dat veranderen en zal de klant na inloggen bij werk.nl alle
aangesloten diensten zonder opnieuw in te loggen kunnen afnemen.
Wie doen er mee
Het project zal zich in eerste instantie richten op de sites
mijnoverheid.nl en werk.nl, maar op zeer korte termijn zullen daar ook
uwv.nl en gemeente sites aan toe worden gevoegd.
Wanneer moet het klaar zijn
De bedoeling is dat eind van 2007 in pilotvorm met mijnoverheid.nl zal
worden gekoppeld. In het eerste kwartaal moet dat dan ook
productioneel worden. Andere sites zoals uwv.nl en gemeentelijke sites
zullen in de loop van 2008 aansluiten. Daarna zal ook de
functionaliteit van de single sign on verder worden uitgebreid. Het is
de bedoeling dat de klant dienstverlening op maat krijgt aangereikt.
Zo zal bijvoorbeeld iemand die een uitkering ontvangt de dienst
werkbriefje getoond worden. Terwijl iemand die de leeftijd van 65
gepasseerd is geen diensten over werk meer zal zien, maar voornamelijk
over pensioen, of andere relevante uitkeringen. Er zal dus een vorm
van personalisatie worden ontwikkeld.
Hoe is men bij BKWI gekomen?
Hoewel het project bij BKWI wordt uitgevoerd, is het vooral een
ketenproject. Het project valt onder de aansturing van het programma
DKD (Digitaal Klant Dossier). Omdat het een ketencomponent betreft die
door meerdere ketenpartijen zal worden gebruikt, lag het voor de hand
dit bij het BKWI te laten ontwikkelen. Omdat het BKWI zelf de kennis
van deze materie nog niet in huis heeft, is contact gezocht met één
van de huisleveranciers van het CWI en zij hebben de mensen geleverd
om één en ander vorm te geven.
Wat zijn de uitdagingen
De belangrijkste uitdaging is dat access management nog redelijk in de
kinderschoenen staat. Er is nog niet op brede schaal mee
geëxperimenteerd. Er bestaat daarom een risico dat we voor problemen
komen te staan die niet gemakkelijk oplosbaar zijn. Het is daarom zaak
goede kennis van zaken op te bouwen, en deze ook vast te houden. Een
langdurige relatie met de bouwers van het systeem is daarom een must.
Dat vereist wel dat er goede afspraken worden gemaakt, en in de
hectiek van het project zal dat niet altijd de hoogste prioriteit
krijgen. Maar we zijn ons terdege bewust van de valkuil, en zullen dus
afdoende maatregelen treffen.