BKWI

Single sign on
dinsdag, 13 november 2007

Single Sign On staat letterlijk voor eenmalige aanmelding. En dat is precies wat het project Single Sign On wil realiseren. Een klant of burger zal in de praktijk zijn overheidsdiensten bij diverse websites afnemen. Bij iedere website zal de klant gevraagd worden opnieuw zijn DigiD gegevens in te voeren. Uiteraard is dat niet zo klantvriendelijk. Het project Single Sign On (ook bekend als het project Acces Management) bewerkstelligt dat de klant maar eenmaal bij DigiD hoeft in te loggen, en vervolgens bij de aangesloten websites zijn diensten kan afnemen.

Wat is de rol van BKWI/Suwinet-Inkijk

De rol van BKWI is gelegen in het enerzijds ontwikkelen van het systeem, en anderzijds in de hosting ervan bij de leverancier van het BKWI. Afhankelijk van hoe het systeem wordt ingezet heeft het veel impact op de interne systemen van partijen. Het CWI heeft daarom gevraagd een zelfde systeem te bouwen voor het CWI, maar dan gebaseerd op de applicatie technologie van het CWI. Omdat het hier gaat om commerciële producten waar hoge licentiekosten aan vast zitten, is er voor de keten besloten een Open Source variant te maken. Dit maakt het systeem breder inzetbaar bij bijv. kleinere gemeenten. BKWI zal slechts de hosting regelen voor deze keten variant. De CWI variant zal door CWI zelf worden gehost en beheerd.

Hoe was het, en hoe moet het worden

De huidige situatie is dat als een klant inlogt bij bijvoorbeeld werk.nl om een bijstandsuitkering aan te vragen en vervolgens zijn werkbriefje bij het UWV wil invullen, hij voor beide zaken apart bij DigiD moet inloggen. Voor de klant is dat onlogisch. In de toekomst zal dat veranderen en zal de klant na inloggen bij werk.nl alle aangesloten diensten zonder opnieuw in te loggen kunnen afnemen.

Wie doen er mee

Het project zal zich in eerste instantie richten op de sites mijnoverheid.nl en werk.nl, maar op zeer korte termijn zullen daar ook uwv.nl en gemeente sites aan toe worden gevoegd.

Wanneer moet het klaar zijn

De bedoeling is dat eind van 2007 in pilotvorm met mijnoverheid.nl zal worden gekoppeld. In het eerste kwartaal moet dat dan ook productioneel worden. Andere sites zoals uwv.nl en gemeentelijke sites zullen in de loop van 2008 aansluiten. Daarna zal ook de functionaliteit van de single sign on verder worden uitgebreid. Het is de bedoeling dat de klant dienstverlening op maat krijgt aangereikt. Zo zal bijvoorbeeld iemand die een uitkering ontvangt de dienst werkbriefje getoond worden. Terwijl iemand die de leeftijd van 65 gepasseerd is geen diensten over werk meer zal zien, maar voornamelijk over pensioen, of andere relevante uitkeringen. Er zal dus een vorm van personalisatie worden ontwikkeld.

Hoe is men bij BKWI gekomen?

Hoewel het project bij BKWI wordt uitgevoerd, is het vooral een ketenproject. Het project valt onder de aansturing van het programma DKD (Digitaal Klant Dossier). Omdat het een ketencomponent betreft die door meerdere ketenpartijen zal worden gebruikt, lag het voor de hand dit bij het BKWI te laten ontwikkelen. Omdat het BKWI zelf de kennis van deze materie nog niet in huis heeft, is contact gezocht met één van de huisleveranciers van het CWI en zij hebben de mensen geleverd om één en ander vorm te geven.

Wat zijn de uitdagingen

De belangrijkste uitdaging is dat access management nog redelijk in de kinderschoenen staat. Er is nog niet op brede schaal mee geëxperimenteerd. Er bestaat daarom een risico dat we voor problemen komen te staan die niet gemakkelijk oplosbaar zijn. Het is daarom zaak goede kennis van zaken op te bouwen, en deze ook vast te houden. Een langdurige relatie met de bouwers van het systeem is daarom een must. Dat vereist wel dat er goede afspraken worden gemaakt, en in de hectiek van het project zal dat niet altijd de hoogste prioriteit krijgen. Maar we zijn ons terdege bewust van de valkuil, en zullen dus afdoende maatregelen treffen.