Landschap gaat achteruit zonder echte oplossing voor de Houtenaar
dinsdag 13 november 2007 - Bron: Natuur en Milieufederatie Utrecht
Vanavond organiseert de Houtense raad een inspraakavond over
SALTO/A12. In opdracht van Bestuur Regio Utrecht is een milieueffect
rapportage (MER) opgesteld, waarin verschillen mogelijkheden zijn
onderzocht voor uitbreiding van de wegencapaciteit rond Houten.
De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) is van mening dat dit
onderzoek onzorgvuldig is uitgevoerd en teveel stuurt in de richting
van de aanleg van een nieuwe weg aan de oostzijde van de
Rijsbruggerweg in de polder ten noordoosten van Houten. Deze oplossing
veroorzaakt veel schade aan het landschap en zorgt voor te weinig
winst voor de ontsluiting van Houten.
De NMU is van mening dat de oplossing gezocht moet worden in het
verbeteren van de huidige ontsluitingen, aan de westzijde via de
Utrechtseweg/Laaggravenseweg en de oostzijde via N410/N229. Deze
verbeteringen zouden gecombineerd moeten worden met alternatief
vervoer zoals de fiets of openbaar vervoer en het verkeersluw maken
van het gebied tussen Houten en de A12. Juist deze combinatie van
oplossingen is onvoldoende onderzocht.
Geen enkele van de onderzochte varianten heeft het vermogen alle
problemen op te lossen. Het Houtense verkeerprobleem is dus ook niet
op te lossen met de voorgestelde extra weg.
Daarnaast vindt de NMU dat het voorsorteren richting een mogelijke
oplossing binnen de MER een kwalijke zaak is. Er is binnen de MER
vooral gekeken naar verkeerskundige effectiviteit van de varianten en
niet naar alternatieven op basis van milieu- en landschapskwaliteiten.
Een integrale afweging van de verschillende belangen in het gebied
heeft dus niet plaatsgevonden.
Op deze wijze uitvoeren van de MER leidt tot onvoldoende inzicht in de
natuur- en milieueffecten van alle varianten. Op basis van deze MER
heeft de stuurgroep, die het proces heeft gecoördineerd, een advies
uitgebracht. Dit advies is daarmee niet gebaseerd op een objectieve en
integraal oordeel. De NMU is daarom van mening dat het terug verwezen
moet worden naar de stuurgroep.
In de komende weken moeten de gemeenteraden van Bunnik en Houten
beslissen of ze de MER accepteren. Ze moeten besluiten welk tracé de
voorkeur heeft en of er afspraken gemaakt kunnen worden met betrokken
gemeenten, het BRU en andere partijen (provincie Utrecht,
Rijkswaterstaat).
De NMU is vanavond aanwezig bij een bijeenkomst van de gemeente Houten
om ons standpunt nader toe te lichten.
Digitale Gemeente Houten