Digitale Gemeente Houten

Landschap gaat achteruit zonder echte oplossing voor de Houtenaar

dinsdag 13 november 2007 - Bron: Natuur en Milieufederatie Utrecht

Vanavond organiseert de Houtense raad een inspraakavond over SALTO/A12. In opdracht van Bestuur Regio Utrecht is een milieueffect rapportage (MER) opgesteld, waarin verschillen mogelijkheden zijn onderzocht voor uitbreiding van de wegencapaciteit rond Houten. De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) is van mening dat dit onderzoek onzorgvuldig is uitgevoerd en teveel stuurt in de richting van de aanleg van een nieuwe weg aan de oostzijde van de Rijsbruggerweg in de polder ten noordoosten van Houten. Deze oplossing veroorzaakt veel schade aan het landschap en zorgt voor te weinig winst voor de ontsluiting van Houten.

De NMU is van mening dat de oplossing gezocht moet worden in het verbeteren van de huidige ontsluitingen, aan de westzijde via de Utrechtseweg/Laaggravenseweg en de oostzijde via N410/N229. Deze verbeteringen zouden gecombineerd moeten worden met alternatief vervoer zoals de fiets of openbaar vervoer en het verkeersluw maken van het gebied tussen Houten en de A12. Juist deze combinatie van oplossingen is onvoldoende onderzocht.
Geen enkele van de onderzochte varianten heeft het vermogen alle problemen op te lossen. Het Houtense verkeerprobleem is dus ook niet op te lossen met de voorgestelde extra weg.

Daarnaast vindt de NMU dat het voorsorteren richting een mogelijke oplossing binnen de MER een kwalijke zaak is. Er is binnen de MER vooral gekeken naar verkeerskundige effectiviteit van de varianten en niet naar alternatieven op basis van milieu- en landschapskwaliteiten. Een integrale afweging van de verschillende belangen in het gebied heeft dus niet plaatsgevonden.
Op deze wijze uitvoeren van de MER leidt tot onvoldoende inzicht in de natuur- en milieueffecten van alle varianten. Op basis van deze MER heeft de stuurgroep, die het proces heeft gecoördineerd, een advies uitgebracht. Dit advies is daarmee niet gebaseerd op een objectieve en integraal oordeel. De NMU is daarom van mening dat het terug verwezen moet worden naar de stuurgroep.

In de komende weken moeten de gemeenteraden van Bunnik en Houten beslissen of ze de MER accepteren. Ze moeten besluiten welk tracé de voorkeur heeft en of er afspraken gemaakt kunnen worden met betrokken gemeenten, het BRU en andere partijen (provincie Utrecht, Rijkswaterstaat).

De NMU is vanavond aanwezig bij een bijeenkomst van de gemeente Houten om ons standpunt nader toe te lichten.