Duidelijker fietsparkeerbeleid
13/11/2007
Extra fietsrekken, betere bewegwijzering naar de gratis bewaakte
stallingen, en een proef met `1 uur stallen' in de Ziekerstraat. Deze
en andere maatregelen op het gebied van fietsparkeren moeten de
Nijmeegse binnenstad vanaf volgend jaar aantrekkelijker maken voor
fietsers, maar ook een einde maken aan de overlast van verkeerd
gestalde fietsen.
Het college van burgemeester en wethouders stemt daarom in met een
notitie waarin het fietsparkeerbeleid van Nijmegen wordt herzien. De
belangrijkste maatregelen uit deze notitie zijn:
* extra fietsrekken in en om de binnenstad;
* betere bewegwijzering naar de gratis bewaakte stallingen;
* uitbreiden van het stallingsverbod tot de ringstraten en enkele
andere straten;
* duidelijkere regels binnen het reguleringsgebied: altijd stallen
in de klemmen;
* tijdelijke opslag van verwijderde fietsen in een stalling in het
centrum;
* een zes maanden durende proef met `1 uur stallen' in de
Ziekerstraat tijdens piekuren;
* verhoging van de bestuursdwang van 15 euro naar 25 euro;
* een campagne gericht op fietsparkeren, fietsendiefstal en schone
lucht.
De herziening van het fietsparkeerbeleid is tot stand gekomen na
overleg met vertegenwoordigers van de Fietsersbond, Milieudefensie
Nijmegen, ondernemers in de Ziekerstraat, VBO, Bureau Toezicht, en de
wijkmanager.
Het parkeren van fietsen is in veel stadscentra en op stations een
brandende kwestie, ook in Nijmegen. Veel rijwielen worden buiten de
stallingen en klemmen geplaatst. Dat leidt vaak tot overlast voor
voetgangers, vooral voor ouderen en mensen met een handicap. Soms
wordt ook de entree van winkels versperd. Bovendien wordt de kwaliteit
van de openbare ruimte aangetast door de vele foutgestalde fietsen.
Bureau Toezicht heeft de taak om rijwielen die buiten de rekken of
stallingen zijn geplaatst te verwijderen. Dit leidt vervolgens weer
vaak tot kritiek van fietsers. Daarnaast speelt het probleem dat veel
fietsklemmen in de binnenstad nu worden gebruikt door werkers en
bewoners, terwijl deze rekken vooral bedoeld zijn voor bezoekers van
de binnenstad.
Het is de bedoeling dat het nieuwe beleid per 1 januari 2008 ingaat.
Gemeente Nijmegen