Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlement wil ook luchtvaart in het emissiehandelssysteem (13/11/07)

Het Europees Parlement heeft beslist om de luchtvaart in het emissiehandelssysteem* op te nemen. Het betreft een controversieel dossier aangezien een delicaat evenwicht moest worden gevonden tussen de bescherming van het klimaat en het behouden van de concurrentiepositie van Europese luchtvaartmaatschappijen.

N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels wijst op het belang van dit rapport: "Het Europees Parlement toont aan dat concrete en haalbare maatregelen in de strijd tegen de klimaatsverandering mogelijk zijn, ook voor de luchtvaart. Momenteel bedraagt de CO2-uitstoot van de luchtvaart 3,5% van de totale Europese CO2-uitstoot, maar indien ook andere broeikasgassen (zoals stikstofoxiden) mee in rekening worden gebracht loopt dit al gauw op tot 7 à 10 %. Door de zeer snelle groei van de luchtvaart verdubbelde de CO2-uitstoot van de sector sinds 1990. Tegen 2012 wordt nog een stijging van 50% verwacht."

In het licht van de VN klimaatsconferentie in Bali (3-14 december), is het belangrijk dat de EU het voortouw neemt en het stilzitten van de ICAO (Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart) doorbreekt. Deze organisatie boekte immers geen resultaat in het treffen van een regeling voor de luchtvaart.

Tussen de politieke groepen is eensgezindheid over de basisprincipes. Zo is iedereen het erover eens dat de richtlijn vanaf 2011 van toepassing wordt en dit zowel voor intra-Europese als intercontinentale vluchten. (De Europese Commissie had een gefaseerde aanpak voorgesteld waardoor in 2011 enkel de intra-Europese vluchten in het systeem werden gebracht. De intercontinentale vluchten zouden volgen in 2012.) Het Parlement zegt ook dat regeringsvluchten geen uitzondering kunnen zijn en dus mee moeten worden opgenomen in het systeem.

Frieda Brepoels: "Regeringsleiders en staatshoofden hebben inderdaad een voorbeeldfunctie. Ik roep hen dan ook op hun engagement na te komen tijdens de Europese Top van december en het nieuwe Hervormingsverdrag in Brussel te ondertekenen. Dit staat de naam "Verdrag van Lissabon" helemaal niet in de weg."

Frieda Brepoels betreurt evenwel dat het meer ambitieuze voorstel van de Milieucommissie op een aantal punten erg wordt afgezwakt: "Zo wordt het Europees plafond voor emissies uit de luchtvaartsector vastgesteld op 90% van de gemiddelde jaarlijkse uitstoot in periode 2004-2006. Daarnaast zal 25% van de emissievergunningen geveild worden. Dit betekent dat de overige 75% gratis wordt toegekend. De opbrengst van de veiling wordt geïnvesteerd in sectorale oplossingen in de strijd tegen klimaatsverandering. Het systeem van veiling beoogt de uitstootvermindering op de meest kosteneffectieve manier te realiseren. Veiling verkleint de kans op oneerlijke concurrentie voor nieuwkomers op de markt en beschermt de consument beter tegen hogere prijzen."


* Het "emissiehandelssysteem" ging van start op 1 januari 2005 en kent uitstootvergunningen (ton kooldioxide per jaar) toe aan de energie-intensieve installaties. Als de eigenlijke uitstoot lager ligt dan toegelaten, kunnen ze het overschot "verkopen" aan derden die hun quotum overschrijden. Men kan uiteraard het overschot ook reserveren voor de toekomst. Dit werd onlangs nog bevestigd in een arrest van het Europese Hof van Justitie in zaak T-374/04 Bondsrepubliek Duitsland/ Commissie van de Europese Gemeenschappen.

Auteur:
Europees Parlementslid
Frieda Brepoels

Meer informatie:
Contactpersoon: secretariaat Frieda Brepoels
Telefoon: 02 284 78 62
Fax: 02 284 78 62
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu
Url: www.friedabrepoels.eu