Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlement wil ook luchtvaart in het emissiehandelssysteem
(13/11/07)
Het Europees Parlement heeft beslist om de luchtvaart in het
emissiehandelssysteem* op te nemen. Het betreft een controversieel
dossier aangezien een delicaat evenwicht moest worden gevonden tussen
de bescherming van het klimaat en het behouden van de
concurrentiepositie van Europese luchtvaartmaatschappijen.
N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels wijst op het belang van dit
rapport: "Het Europees Parlement toont aan dat concrete en haalbare
maatregelen in de strijd tegen de klimaatsverandering mogelijk zijn,
ook voor de luchtvaart. Momenteel bedraagt de CO2-uitstoot van de
luchtvaart 3,5% van de totale Europese CO2-uitstoot, maar indien ook
andere broeikasgassen (zoals stikstofoxiden) mee in rekening worden
gebracht loopt dit al gauw op tot 7 à 10 %. Door de zeer snelle groei
van de luchtvaart verdubbelde de CO2-uitstoot van de sector sinds
1990. Tegen 2012 wordt nog een stijging van 50% verwacht."
In het licht van de VN klimaatsconferentie in Bali (3-14 december), is
het belangrijk dat de EU het voortouw neemt en het stilzitten van de
ICAO (Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart) doorbreekt.
Deze organisatie boekte immers geen resultaat in het treffen van een
regeling voor de luchtvaart.
Tussen de politieke groepen is eensgezindheid over de basisprincipes.
Zo is iedereen het erover eens dat de richtlijn vanaf 2011 van
toepassing wordt en dit zowel voor intra-Europese als
intercontinentale vluchten. (De Europese Commissie had een gefaseerde
aanpak voorgesteld waardoor in 2011 enkel de intra-Europese vluchten
in het systeem werden gebracht. De intercontinentale vluchten zouden
volgen in 2012.) Het Parlement zegt ook dat regeringsvluchten geen
uitzondering kunnen zijn en dus mee moeten worden opgenomen in het
systeem.
Frieda Brepoels: "Regeringsleiders en staatshoofden hebben inderdaad
een voorbeeldfunctie. Ik roep hen dan ook op hun engagement na te
komen tijdens de Europese Top van december en het nieuwe
Hervormingsverdrag in Brussel te ondertekenen. Dit staat de naam
"Verdrag van Lissabon" helemaal niet in de weg."
Frieda Brepoels betreurt evenwel dat het meer ambitieuze voorstel van
de Milieucommissie op een aantal punten erg wordt afgezwakt: "Zo wordt
het Europees plafond voor emissies uit de luchtvaartsector vastgesteld
op 90% van de gemiddelde jaarlijkse uitstoot in periode 2004-2006.
Daarnaast zal 25% van de emissievergunningen geveild worden. Dit
betekent dat de overige 75% gratis wordt toegekend. De opbrengst van
de veiling wordt geïnvesteerd in sectorale oplossingen in de strijd
tegen klimaatsverandering. Het systeem van veiling beoogt de
uitstootvermindering op de meest kosteneffectieve manier te
realiseren. Veiling verkleint de kans op oneerlijke concurrentie voor
nieuwkomers op de markt en beschermt de consument beter tegen hogere
prijzen."
* Het "emissiehandelssysteem" ging van start op 1 januari 2005 en kent
uitstootvergunningen (ton kooldioxide per jaar) toe aan de
energie-intensieve installaties. Als de eigenlijke uitstoot lager ligt
dan toegelaten, kunnen ze het overschot "verkopen" aan derden die hun
quotum overschrijden. Men kan uiteraard het overschot ook reserveren
voor de toekomst. Dit werd onlangs nog bevestigd in een arrest van het
Europese Hof van Justitie in zaak T-374/04 Bondsrepubliek Duitsland/
Commissie van de Europese Gemeenschappen.
Auteur:
Europees Parlementslid
Frieda Brepoels
Meer informatie:
Contactpersoon: secretariaat Frieda Brepoels
Telefoon: 02 284 78 62
Fax: 02 284 78 62
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu
Url: www.friedabrepoels.eu