Kamer en kabinet negeren milieuwinst BOVAG-RAI plannen

13/11/2007 15:36



BOVAG-RAI



Het debat over het Belastingplan 2008 is wat BOVAG en RAI Vereniging betreft zeer teleurstellend verlopen. Alternatieve voorstellen van de branche, waarmee nota bene meer milieuwinst is te boeken dan met de voorstellen van het kabinet, werden volkomen genegeerd.

Meest in het oog springend alternatief van de autobranche is de sloopregeling voor de oudste dieselauto's, in combinatie met het aanbod om nagenoeg alle nieuwe auto's versneld van een roetfilter te voorzien. Dit plan is een alternatief voor de geplande fijnstoftax, een maatregel die extreme gevolgen heeft in de showroom: volkomen legale modellen, die aan alle Europese uitstootnormen voor fijnstof (euro IV) voldoen, worden door extreme oprijsstijgingen zo goed als onverkoopbaar. Met ernstige gevolgen voor automerken en -dealers. De facto stelt het kabinet hiermee het roetfilter sneller verplicht dan elders in Europa. Eerder heeft de Europese Commissie dat aan Nederland verboden.

Die marktverstoring is volstrekt onnodig wanneer de overheid de sloopregeling omarmt en het aanbod van de branche accepteert om een jaar eerder dan Europees is vereist (dus september 2008 i.p.v 2009!) nagenoeg alle nieuwe auto's (95%) van een roetfilter te voorzien. Alleen al de sloopregeling levert minimaal zo veel milieuwinst (lees vermindering van de fijnstof uitstoot) op als met de fijnstoftax maximaal kan worden bereikt. Daar komt de winst van de versnelde invoering van het roetfilter nog eens bij.

BOVAG-directeur Koos Burgman: 'Onbegrijpelijk dat regering en Kamer deze appels laten hangen. Reken er op dat er een brief op poten naar Kamer en kabinet gaat. Het is echt een gemiste milieukans als de overheid het genereuze aanbod van de branche naast zich neerlegt. Minder fijnstofuitstoot en geen verstoring van de markt. Wie kan daar nou tegen zijn?'

Peter Janssen, directeur RAI Vereniging: 'Het lijkt erop dat het Kabinet niet geleerd heeft van eerdere pogingen. Staatssecretaris Van Geel is ook al eens in Europees verband onderuit gegaan toen hij voor Nederland de verplichte invoering van het roetfilter naar voren wilde trekken. In dit fijnstoftax dossier achten wij juridische procedures tegen de kabinetsplannen zeer kansrijk. Wij zullen deze in gang zetten als de staatssecretaris zijn fijnstof differentiatieplannen niet van tafel haalt.'

EINDE BERICHT





http://www.bovag.nl




BOVAG