Simac Techniek NV

7-11-2007
Trends in outsourcing

Onlangs publiceerde Giarte voor de vijfde keer de studie Outsourcing Performance onder directies van Nederlandse organisaties met uitbestedingscontracten. Een onderzoek (waarin ook Simac heeft geparticipeerd) dat uiteraard interessante informatie oplevert. Onder andere over huidige trends op het gebied van outsourcing. Â
Verdeling in segmenten
In het onderzoek onderscheidt Giarte drie segmenten:
* Infrastructure Management (externe netwerken, hosten bedrijfsapplicaties, technisch applicatiebeheer, securitymanagement)

* Application Management (applicatieontwikkeling, systeemintegratie, functioneel applicatiebeheer, testmanagement)
* End User Management (werkplekautomatisering, help- en servicedesks, break/fix dienstverlening, voice/data)

Elk segment kent haar eigen ontwikkelingen. Deze worden hieronder kort besproken.

Infrastructure Management
Infrastructure Management wordt het meest uitbesteed. Enerzijds omdat het relatief makkelijk is om de infrastructuur te laten beheren door een externe partij. Diepgaande kennis van bedrijfspecifieke aspecten is immers niet noodzakelijk. Anderzijds speelt het drukken van de kosten middels uitbesteding een rol. Een uitzondering hierop zijn de missiekritische infrastructuren (naast de âgewoneâ infrastructuur). Denk hierbij aan e-business-omgevingen voor een webshop, online selfservice diensten van banken of de ticketing-omgeving van luchtvaartmaatschappijen. Klanten zijn in toenemende mate bereid meer te betalen voor hoge kwaliteit van deze missiekritische infrastructuur.
Hieraan gekoppeld is de trend naar het verdelen van de infrastructuur in âkavelsâ. Waarbij voor specifieke kavels specialistische partners worden gezocht.

Application Management
Veel organisaties besteden eerst hun infrastructuur en werkplekbeheer uit. Daarna volgen eventueel pas de applicaties. Op zich is dat logisch. Het ontwikkelen en functioneel onderhouden van applicaties is gekoppeld aan veel bedrijfspecifieke kennis. Kennis die in het bezit is van de eigen werknemers. Toch is er een trend waarneembaar waarbij organisaties het applicatiemanagement meer uit gaan besteden. Belangrijkste redenen: kostenvoordelen door global sourcing (IT-diensten kunnen locatieonafhankelijk worden uitgevoed), de toegenomen schaarste van professionals in Nederland en het overstappen op standaard softwareoplossingen.
Â
End User Management
End User Management is geen gemakkelijke tak van sport binnen outsourcing, maar heeft nog wel dat imago. Dat komt vooral door de zo laag mogelijke prijs per werkplek waar veel organisaties lang om hebben gevraagd. Inmiddels ligt het ambitieniveau hoger maar wordt werkplekondersteuning nog steeds ingekocht alsof het een commodity is. Sturen op lagere kosten gaat later ten koste van de kwaliteit van dienstverlening. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van deze spagaat.
Â
Traditioneel stond de âone-size-fits-allâ werkplek centraal. Het idee hierachter was dat standaardisering leidt tot makkelijkere ondersteuning. Steeds meer bedrijven zetten vraagtekens bij deze benadering. Verschillende typen gebruikers vragen om andere IT-profielen. Bovendien neemt het aantal mobiele apparaten toe (notebooks, PDAâs, smart phones) en willen/moeten medewerkers thuis of onderweg kunnen werken. Iedereen in hetzelfde keurslijf proberen te stoppen leidt tot ontevreden gebruikers. Bijna de helft van de bedrijven die nu End User Management uitbesteedt geeft aan na te denken over het introduceren van een ârolebased workspaceâ. Â
Een andere belangrijke ontwikkeling is het creëren van één enkele helpdesk waar eindgebruikers terecht kunnen voor alle ondersteuning. Het is een gebruiker namelijk niet uit te leggen dat hij/zij voor gelijkwaardige problemen verschillende helpdesks moet bellen. En dat is het geval bij organisaties die met meer leveranciers samenwerken. Eén centraal aanspreekpunt zorgt voor het aannemen van de call en het doorzetten naar de juiste leverancier.
Â
Meer informatie
Uit de studie Outsourcing Performance is uiteraard veel meer informatie naar voren gekomen. Als u hierin interesse heeft kunt u altijd contact opnemen met uw account manager. Of stuur een email. Â
Bron: studie Outsourcing Performance 2008 door Giarte/DigitalBoardroom