Loriaux wint onderscheiding voor top design van Ford Focus WRC rally auto
(11/13/2007)
Christian Loriaux, technisch directeur van het BP-Ford World Rally
Team, heeft een prestigieuze onderscheiding gewonnen voor zijn
bijdrage aan het ontwerp van de Focus RS World Rally Car, waarmee Ford
vorig jaar het wereldrallykampioenschap bij de merken heeft gewonnen.
De 41-jarige Belg ontving tijdens de âProfessional Motorsport World
Expo Awardsâ in Keulen de onderscheiding âDesign Engineer of the
Yearâ, die werd toegekend door een toonaangevende jury van
internationale autosportexperts.
Loriaux is sinds 2002 de technisch directeur bij M-Sport, het Britse
team dat het autosportprogramma van Ford in het FIA World Rally
Championship uitvoert. Een jaar na zijn aantreden leidden zijn
innovatieve ontwerpmethoden tot de ontwikkeling van de Focus RS WRC 03
â de technisch meest geavanceerde en revolutionaire rallyauto die tot
dan ooit in de rallysport actief was.
Vorig jaar onthulde Loriaux de Focus RS WRC 06 waarmee stormenderhand
het wereldkampioenschap werd veroverd met acht overwinningen in
zestien rallies. Het betekende Fordâs eerste wereldtitel bij de merken
sinds 27 jaar. De zegereeks werd in de eerste helft van 2007
voortgezet met overwinningen in Zweden, Noorwegen, Italië en
Griekenland.
In augustus 2007 introduceerde Loriaux de evolutieversie van die auto
en met de 2007-spec auto behaalde Ford een gedenkwaardige 1-2
overwinning tijdens het debuut in Finland. Sindsdien heeft de Focus RS
WRC 07 ook gezegevierd in Nieuw Zeeland en Japan. Met nog twee ronden
te gaan voert Ford de ranglijst bij de merken aan, en staat
Ford-rijder Marcus Grönholm ook op kop bij de rijders.
Voordat Loriaux in dienst trad bij BP-Ford speelde hij een belangrijke
rol bij het winnen van de titel door Subaru bij rijders en merken in
het WRC.
"Het was een grote eer om met deze onderscheiding gewaardeerd te
worden door experts uit de autosportindustrie," aldus Loriaux. "Maar
al die successen van de Ford Focus RS WRC waren niet mogelijk geweest
zonder de expertise, het enthousiasme en de inzet van het gehele
ontwerp en engineering team van M-Sport. Samen met de steun van de
ingenieurs bij Ford TeamRS hebben we in korte tijd een winnende
rallyauto ontwikkeld, die is opgevolgd door een evo-versie waarmee de
succesreeks is voortgezet.
"Het ontwikkelen van een World Rally Car is een teamprestatie en mijn
dank gaat uit naar iedereen die daaraan heeft bijgedragen. Maar de
echte maatstaf voor het succes van een rallyauto is de prestatie in
wedstrijdverband en met nog twee rallies te gaan is onze doelstelling
om met de Focus RS Fordâs titel bij de merken in het WRC te
prolongeren," voegt Loriaux toe.
AutoRai