AutoRai

Loriaux wint onderscheiding voor top design van Ford Focus WRC rally auto

(11/13/2007)
Christian Loriaux, technisch directeur van het BP-Ford World Rally Team, heeft een prestigieuze onderscheiding gewonnen voor zijn bijdrage aan het ontwerp van de Focus RS World Rally Car, waarmee Ford vorig jaar het wereldrallykampioenschap bij de merken heeft gewonnen.

De 41-jarige Belg ontving tijdens de âProfessional Motorsport World Expo Awardsâ in Keulen de onderscheiding âDesign Engineer of the Yearâ, die werd toegekend door een toonaangevende jury van internationale autosportexperts.

Loriaux is sinds 2002 de technisch directeur bij M-Sport, het Britse team dat het autosportprogramma van Ford in het FIA World Rally Championship uitvoert. Een jaar na zijn aantreden leidden zijn innovatieve ontwerpmethoden tot de ontwikkeling van de Focus RS WRC 03 â de technisch meest geavanceerde en revolutionaire rallyauto die tot dan ooit in de rallysport actief was.

Vorig jaar onthulde Loriaux de Focus RS WRC 06 waarmee stormenderhand het wereldkampioenschap werd veroverd met acht overwinningen in zestien rallies. Het betekende Fordâs eerste wereldtitel bij de merken sinds 27 jaar. De zegereeks werd in de eerste helft van 2007 voortgezet met overwinningen in Zweden, Noorwegen, Italië en Griekenland.

In augustus 2007 introduceerde Loriaux de evolutieversie van die auto en met de 2007-spec auto behaalde Ford een gedenkwaardige 1-2 overwinning tijdens het debuut in Finland. Sindsdien heeft de Focus RS WRC 07 ook gezegevierd in Nieuw Zeeland en Japan. Met nog twee ronden te gaan voert Ford de ranglijst bij de merken aan, en staat Ford-rijder Marcus Grönholm ook op kop bij de rijders.

Voordat Loriaux in dienst trad bij BP-Ford speelde hij een belangrijke rol bij het winnen van de titel door Subaru bij rijders en merken in het WRC.

"Het was een grote eer om met deze onderscheiding gewaardeerd te worden door experts uit de autosportindustrie," aldus Loriaux. "Maar al die successen van de Ford Focus RS WRC waren niet mogelijk geweest zonder de expertise, het enthousiasme en de inzet van het gehele ontwerp en engineering team van M-Sport. Samen met de steun van de ingenieurs bij Ford TeamRS hebben we in korte tijd een winnende rallyauto ontwikkeld, die is opgevolgd door een evo-versie waarmee de succesreeks is voortgezet.

"Het ontwikkelen van een World Rally Car is een teamprestatie en mijn dank gaat uit naar iedereen die daaraan heeft bijgedragen. Maar de echte maatstaf voor het succes van een rallyauto is de prestatie in wedstrijdverband en met nog twee rallies te gaan is onze doelstelling om met de Focus RS Fordâs titel bij de merken in het WRC te prolongeren," voegt Loriaux toe.