abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
13 november 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/9304 -
Onderwerp
A59
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg d.d. 21 juni 2007 over fileproblematiek heeft u mij gevraagd
om na te gaan in hoeverre harmonisatie van snelheden op de A59 de overlast kan
verminderen die omwonenden van de weg ter hoogte van Waalwijk en Heusden
ervaren.
Actiegroep "Hoor de A59"
De actiegroep "Hoor de A59" heeft begin dit jaar per brief aandacht gevraagd voor
deze overlast. De actiegroep wees op een gebrek aan veiligheid, te hoge
geluidsbelasting en te slechte luchtkwaliteit. Met de actiegroep heeft overleg
plaatsgehad over de door hen ervaren problematiek.
Geluid en lucht
Wat betreft geluid en luchtkwaliteit wordt voldaan aan de Wet Geluidhinder en het
Besluit Luchtkwaliteit. Ik zie derhalve, met alle begrip voor de overlast, ook gelet op
de precedentwerking, geen aanleiding om maatregelen te overwegen. Het staat de
gemeente Heusden evenwel vrij om zelf aanvullende maatregelen te treffen.
Veiligheid op- en afritten
Ik deel de mening van de actiegroep over de onveiligheid van op- en afritten. Vandaar
dat maatregelen worden getroffen.
De aansluiting Heusden is in 2006 gereconstrueerd. Het viaduct Wolput in de
aansluiting Nieuwkuijk wordt momenteel vervangen. Recentelijk is in samenwerking
met de gemeente Heusden een rotonde aangelegd op het zuidelijke kruispunt.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
---
Op de aansluiting Drunen-Elshout is de veiligheid al een aantal jaren zorgelijk. De
veiligheid daar hangt direct samen met het onderliggend wegennet. Rijkswaterstaat is
hierover in overleg met de gemeente Heusden.
Harmonisatie snelheden
De maximaal toegestane snelheid op het gedeelte Waalwijk-Heusden-Den Bosch is
120 km/u.
Er is één uitzondering: op het viaduct over het Afwateringskanaal Drongelen-Den
Bosch, aan de oostzijde van Waalwijk, is de maximaal toegestane snelheid 70 km/u.
De reden hiervoor is dat dit viaduct smal is, geen vluchtstrook heeft en een minimale
redresseerruimte. Voor de verkeersveiligheid is enkele jaren geleden een smalle
middenbarrier geplaatst.
Het viaduct is technisch verouderd en wordt sinds een aantal jaren met een
steunconstructie versterkt. Dit viaduct is één van de kunstwerken waarvoor een
nadere constructieve beoordeling noodzakelijk is om een definitief oordeel te kunnen
geven. Over het onderzoek naar de conditie van kunstwerken heb ik u geïnformeerd
per brief van 3 oktober 2007, met kenmerk RWS/SDG/NW2007/1420/53977.
In het kader van die inventarisatie zal bepaald worden of - en zo ja wanneer - het
kunstwerk vervangen zal worden en welke maximale snelheid na vervanging zal
gelden. Een maximale toegestane snelheid van 120 km/u is daarbij mijn uitgangspunt.
Harmonisatie naar 70 km/u is geen optie, omdat daarmee de weg niet langer als
snelweg zou fungeren. Bovendien zou dit een nieuwe discontinuïteit veroorzaken ten
opzichte van de overige delen van de A59.
Ten slotte. Zoals ik de Kamer heb gemeld zullen proeven met dynamische snelheden
worden gestart. Ik wil de resultaten daarvan afwachten alvorens te besluiten tot
bijstelling van de maximaal toegestane snelheid op hoofdwegen, tenzij niet wordt
voldaan aan lucht- en geluidregelgeving. En zoals gezegd is dat op dit gedeelte van de
A59 niet het geval.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat