abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
13 november 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
SDGM&I/2007/1765/57367 2070803220
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Bilder en Koppejan
over de bundeling van deelcontracten door Rijkswaterstaat.
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel "Rijkswaterstaat Brabant bundelt
deelcontracten"?1
1. Ja.
2. Is het waar dat negen contracten voor variabel onderhoud voor 2008 in één
"engineering & construct" ter waarde van enkele tientallen miljoenen euro's zijn
ondergebracht? Vindt een dergelijke wijze van aanbesteden waarbij heel
verschillende werkzaamheden gebundeld worden aangeboden, op veel grotere
schaal plaats binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en organisaties als
Rijkswaterstaat en de afzonderlijke waterschappen? Zo ja, hoeveel
werkzaamheden zijn er sinds het aantreden van dit kabinet door de genoemde
organisaties op deze wijze aanbesteed?
2. Er zijn in het onderhavige geval zes droge deelprojecten en één nat deelproject
voor variabel onderhoud gebundeld in één contract. De financiële omvang van
het natte gedeelte bedraagt circa vijf procent van het totaal. Het gebundeld
1 Cobouw, 19 september 2007
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax +31 (0)70-351 8779
E-mail hanneke.pruijn@rws.nl
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
SDGM&I/2007/1765/57367
aanbieden van heel verschillende onderhoudswerkzaamheden (natte en droge
contracten) vindt bijna nooit plaats en voor dit specifieke werk is vooraf een
marktconsultatie gehouden onder een aantal grote en kleine bouwbedrijven,
waarbij geen generiek bezwaar is geuit tegen een bundeling van droge en natte
deelprojecten.
Er is binnen mijn Ministerie onvoldoende zicht op aard en omvang van de
opdrachten die de afzonderlijke waterschappen aanbesteden.
3. Deelt u de mening dat bovengenoemde wijze van aanbesteden tot gevolg heeft
dat alleen grote bedrijven kunnen inschrijven op de werkzaamheden(bestekken)?
3. Nee, meerdere MKB bedrijven kunnen samen een combinatie vormen en als
combinatie inschrijven, terwijl specialistische bedrijven vaak als onderaannemer bij
de werkzaamheden betrokken zullen worden. Rijkswaterstaat is zich ervan bewust
dat schaalvergroting en bundeling tot gevolg kunnen hebben dat kleinere
bedrijven niet meer zelfstandig in aanmerking komen, maar het is allerminst de
bedoeling het marktpotentieel uit te hollen. Als grote opdrachtgever is het voor
Rijkswaterstaat van essentieel belang in alle marktsegmenten waar opdrachten
worden aanbesteed, voldoende en kwalitatief goede marktpartijen te hebben.
Rijkswaterstaat probeert dan ook alle onnodige drempels voor kleinere partijen
weg te nemen door:
- daar rekening mee te houden bij het stellen van (omzet-, ervarings- en
combinatie-)eisen;
- vroegtijdige bekendmaking van het werkpakket van Rijkswaterstaat (dit geeft
het MKB meer gelegenheid te anticiperen en de positie te bepalen);
- meer tijd te reserveren tussen bekendmaking en aanbesteding (dit geeft het
MKB gelegenheid mogelijke samenwerkingsverbanden voor te bereiden, in
combinaties of in "hoofdaannemer-onderaannemer"-constructies). Ook in
onderhavig geval is een lange periode gehanteerd tussen publicatie en
aanbesteding. 2
Integratie en bundeling van werkzaamheden komt voort uit de andere werkwijze
die Rijkswaterstaat na de Parlementaire Enquête Bouwnijverheid heeft
geïmplementeerd.
Een deskundig opdrachtgever die de markt meer en beter benut. Een van de
onderdelen is het op de markt brengen van grotere en meer integrale werken.
Hierdoor wordt de markt op een efficiëntere wijze ingeschakeld en worden de
aanbestedingskosten voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers verlaagd.
2 In de beantwoording van de kamervragen van de leden Smeets en Roefs door de
Ministers van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat is uitvoerig ingegaan op
de eisen die gesteld worden aan de inschrijvende ondernemingen (3 juli 2007, nr. 2038).
---
SDGM&I/2007/1765/57367
Integratie en bundeling heeft evenzeer voordeel vanuit de publieksgerichte focus
van Rijkswaterstaat. Tijdens de uitvoering worden werkzaamheden in samenhang
uitgevoerd en de (vaar-)weggebruiker ervaart daardoor minder overlast. Tenslotte
maakt integratie en bundeling het voor Rijkswaterstaat mogelijk een groeiend
werkpakket met steeds minder mensen uit te voeren.
4. Welke ervaringen zijn er inmiddels met de omschreven werkwijze opgedaan
wanneer het gaat om het aantal inschrijvende bedrijven? Hoeveel inschrijvingen
waren er op het moment dat er meerdere contracten werden aangeboden en
hoeveel zijn dat er nu diezelfde contracten gebundeld worden in één contract?
4. Op het contract in kwestie is nog niet ingeschreven, omdat de aanbesteding op
20 december plaats zal vinden. Integratie van werksoorten of bouwfasen in één
contract komt steeds vaker voor. De ervaring over de afgelopen jaren is dat bij
deze contracten het gemiddelde aantal inschrijvers licht toeneemt met de
financiële omvang van het project.
5. Vindt u het een goede ontwikkeling dat door deze wijze van aanbesteden alleen
de allergrootste bedrijven in staat zijn op de werkzaamheden in te schrijven?
5. Zie het antwoord op vraag 3.
6. Vindt u het een goede ontwikkeling dat op deze wijze het midden- en kleinbedrijf
niet meer rechtstreeks kan inschrijven op opdrachten van de overheid?
6. Het middenbedrijf kan nog steeds direct inschrijven op opdrachten van
Rijkswaterstaat. Nog steeds wordt een behoorlijk deel van de opdrachten door
Rijkswaterstaat rechtstreeks gegund aan het middenbedrijf. Bovendien is
Rijkswaterstaat wel een grote opdrachtgever, maar zeker niet de enige
overheidsopdrachtgever. Ook gemeenten, provincies en waterschappen zijn
belangrijke overheidsopdrachtgevers. Het is primair een keuze van marktpartijen
om rechtstreeks in te schrijven op kleinere werken, of mogelijk in combinatie of als
onderaannemer op grotere werken.
7. Hoe verhoudt deze wijze van aanbesteden van de overheid zich tot hetgeen de
regering opmerkt in de missie van haar Beleidsprogramma "Samen werken samen
leven" waarin gesproken wordt over `Een overheid die ruimte geeft aan het
Midden- en Kleinbedrijf (MKB) als motor van groei en vernieuwing'?
7. In het antwoord op vraag 3 is reeds aangegeven hoe Rijkswaterstaat onnodige
drempels voor kleinere bedrijven wegneemt. Vernieuwing tracht Rijkswaterstaat
te bevorderen door opdrachten op een hoger abstractieniveau te formuleren en te
gunnen mede op basis van kwalitatieve criteria.
---
SDGM&I/2007/1765/57367
8. Bent u bereid om de aanbestedingswijze zodanig aan te passen dat ook
middelgrote en kleinere bedrijven op uit te voeren werkzaamheden kunnen
inschrijven?
8. Om middelgrote en kleinere bedrijven hun rol te laten spelen hoeft de aan-
bestedingwijze niet te worden aangepast. Zie voorts het antwoord op vraag 3.
9. Deelt u de mening dat door het compleet uitbesteden van grote pakketten werk
er relevante kennis bij Rijkswaterstaat verloren dreigt te gaan?
9. Nee; het is niet zo dat voor het in de markt zetten van een groot werkpakket
minder kennis nodig is dan voor het in de markt zetten van meerdere kleine
werkpakketten. Wel zijn voor innovatieve contracten waarin werksoorten en/of
bouwfasen worden geïntegreerd soms andere kennis en vaardigheden nodig,
zoals bijvoorbeeld het waarderen, vergelijken en beoordelen van innovatieve
oplossingen en kwalitatief verschillende aanbiedingen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat