Job Cohen is de 25ste Reclameman van het Jaar
12/11/2007 21:00
Lenthe Publishers
Amstelveen, 12 november 2007; De Burgemeester van Amsterdam Job Cohen is op maandagavond 21 november benoemd tot MarketingTribunes 25ste "Reclameman van het Jaar". Stella Geurtsen en Kris Spapé wonnen de 'Gouden Zaag' voor nieuw SRM Reclametalent.
Job Cohen is de opvolger van TomTom-topman Alexander Ribbink. Cohen deelde het podium met de vier beste runners up uit het marketingcommunicatievak in 2007: Simon Neefjes (ceo TBWA Nederland); Sander van der Laan (cmo AH Nederland); Willem Sijthoff (participant FD Group) en Jos van Tilburg (ceo en oprichter G-Star Raw).
'Job Cohen is een uitstekende winnaar', vertolkt voorzitter Jan Rijkenberg het oordeel van de jury. Voor zogenaamd 'retorische' vragen dat Cohen niet bij een reclamebureau werkt en dus niet mocht winnen, is hij dan ook niet bang. 'Wie dat denkt heeft weinig gevoel voor historie. Zo was de allereerste Reclameman nota bene een vrouw en een markonderzoeker: Mary Zeldenrust. De winnar uit 1989 was een brouwer: Freddy Heineken', aldus Rijkenberg. Sinds 1983 wordt de verkiezing Reclameman van het Jaar (m/v) georganiseerd door MarketingTribune. Anders dan de meeste vakprijzen waar campagnes of oeuvres worden beloond, is de Reclameman van het Jaar een persoonlijke vakonderscheiding. De prijs wordt toegekend aan de vakgenoot die zich in het afgelopen jaar zich positief heeft onderscheiden door lef, vakmanschap en resultaat. Gezocht wordt naar mannen en vrouwen die het afgelopen jaar een aantoonbaar eclatant succes in de marketingcommunicatie hebben geboekt.
Over de 25ste Reclameman van het Jaar Cohen oordeelt de jury: 'Hij wint vanwege zijn niet aflatende inzet voor zijn stad als 'creative capital', die o.a. zichtbaar is door de campagne 'I Amsterdam', het initiatief Amsterdam Topstad, het broedplaatsenbeleid en recent PICNIC 2007. Cohen belichaamt het merk Amsterdam. De campagne "I Amsterdam" van bureau KesselsKramer geniet internationale bekendheid. Cohen helpt Amsterdam de creatieve hoofdstad van Europa te worden: Londen en Parijs moeten worden verslagen. Oner zijn aanvoering is de aantrekkingskracht van de hoofdstad voor internationale creatievelingen, niet alleen voor reclamebureaus maar ook voor de gaming industry, voor tv- en filmproductiemaatschappijen en allerhande product- en merkontwikkelaars aanzienlijk gestegen, met navenante positieve economische effecten. Daarvan plukt het marketing communicatievak -met de rest van Nederland- de vruchten.'
Daarnaast werd voor de vierde keer de 'Gouden Zaag' voor het SRM Reclametalent uitgereikt. 'SRM sponsort deze prijs omdat veel mensen uit het vakgebied in de leeftijd van 27 tot 36 bij ons een opleiding volgen', aldus SRM-directeur John van der Stam die de prijs uitreikte. Hij zegt juist junioren te willen aanmoedigen 'omdat talenten nog geen last hebben vanuit het verleden opgebouwde percepties en aannames. Hierdoor kunnen ze opener en intuitiever werken en daardoor relevante frisse en originele ideeen bedenken. Het zijn vaak talenten die een verdere stap willen maken in hun carriere, door verbreding cq verdieping in het vakgebied.' De vakjury van MarketingTribune benoemde samen met topcreatief Lode Schaeffer en het Jonge Honden-bestuur als winnend team team Stella Geurtsen en Kris Spapé. Hun reactie: 'we zijn natuurlijk heel blij. Gezien worden is van enorm belang als jonge creatief en een prijs als de Gouden Zaag kan daarbij heel erg helpen. Wat we willen bereiken is voorlopig vooral zoveel mogelijk mooi werk maken.'
http://www.reclamemv.nl
Noot voor de redactie:
(