Kamervragen over de subsidiering van varkensvlees
12 november 2007 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister, mede namens de staatssecretaris van BZ,
antwoord geeft op meerdere vragen over huidige en vroegere opslag en
subsidiering van varkensvlees door de Europese Unie.
Meer informatie
* Kamervragen over de subsidiering van varkensvlees
Kamerstuk | 12-11-2007 | PDF-Document, 59 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
D i rectie Internationale Zaken
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Internationale
Zaken
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
24 oktober 2007 2070803270 IZ. 2007/2343 12 november 2007
Kamervragen over de subsidiëring van varkensvlees
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
12 november 2007 IZ. 2007/2343 2
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, de antwoorden
toekomen op de vragen, die op 24 oktober zijn gesteld door het lid Van Velzen (SP) over
de subsidiëring van varkensvlees.
1
Is het waar dat de Europese Commissie subsidie verleent om varkensvlees enkele maanden
op te slaan, in afwachting van hogere vleesprijzen? Zo ja, uit welke middelen wordt
40 miljoen euro die daar voor nodig is, betaald?
Ja. De benodigde middelen komen uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF).
2
Waarom wordt varkensvlees drie tot vijf maanden opgeslagen? Ligt dat aan de hoge
voerprijzen, aan het grote aanbod van varkensvlees of aan beide?
Beide aspecten spelen een rol, maar in de overwegingen van de Europese Commissie om
dit voorstel te doen, hebben de hoge voerprijzen de doorslag gegeven. De gemiddelde
prijs van varkensvlees bevindt zich ongeveer op het niveau van het gemiddelde van de
afgelopen vijf jaar. De graanprijzen daarentegen zijn dit jaar ten opzichte van die in 2006
meer dan verdubbeld. Omdat varkensvoer voor circa 70% uit granen bestaat, zijn als
gevolg van die prijsstijging de rendementen in de varkensvleessector zeer sterk gedaald.
3
Is het waar dat Europese varkensslachters na twee maanden opslag hun vlees mogen
exporteren naar landen buiten de Europese Unie? Zo ja, waarom wordt het eerst twee
maanden opgeslagen?
Het onder de particuliere opslagregeling opgeslagen varkensvlees, dat na twee maanden
uit de particuliere opslag mag worden vrijgegeven, moet worden geëxporteerd naar
landen buiten de Europese Unie.
De reden van de betreffende ondernemer om het onder de particuliere opslagregeling
opgeslagen vlees vervroegd "uit te slaan", kan zijn dat het commercieel aantrekkelijker is
dan het vlees langer in opslag te houden. De te ontvangen steun is dan lager dan wanneer
het vlees conform het contract langer in opslag gebleven was.
4
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat varkensvlees hier gesubsidieerd wordt met
40 cent per kg om vervolgens buiten de Europese Unie te worden gedumpt? Zo neen,
waarom niet?
Nee. Het varkensvlees wordt, zij het waarschijnlijk later dan zonder de particuliere opslagregeling
het geval geweest zou zijn, tegen wereldmarktprijzen op derde landenmarkten
afgezet en van dumping is geen sprake. De verleende steun betreft een tegemoetkoming
in de kosten van voornamelijk opslag en renteverlies tijdens de overeengekomen opslagperiode.
5
Kunt u aangeven of de Europese Commissie in het verleden vaker de particuliere opslag
van vlees heeft gefinancierd? Zo ja, hoe vaak, voor welk vlees en voor welke bedragen?
De Europese Commissie heeft sinds 1990 zeven keer steun verleend voor particuliere
opslag van varkensvlees. Het betrof steun voor de opslag van halve geslachte varkens en
de onderdelen daarvan. De steunbedragen zijn sinds 1990 nominaal ongewijzigd gebleven
en variëren, afhankelijk van het onderdeel, van EUR 1,09 tot EUR 1,41 per dag per ton.
6
Deelt u de mening, dat het subsidiëren van varkensvlees niet nodig is als het aanbod van
varkensvlees verkleind wordt? Zo ja, bent u bereid het aantal productrechten te verkleinen,
om te beginnen in Nederland? Zo neen, waarom niet?
Ja. De maatregel van de Europese Commissie betreft niet het subsidiëren van varkensvlees,
maar een vergoeding voor tijdelijke opslag ervan. Hierdoor kunnen marktontwikkelingen
worden afgewacht, zonder dat de bedrijfsvoering direct gevaar loopt. Deze tijdelijke maatregel
is niet meer nodig als aanbod van en vraag naar varkensvlees weer meer in evenwicht
zijn. Eenzijdig ingrijpen van de Nederlandse overheid in de productieomvang uit
marktoverwegingen is niet mogelijk: het betreft hier bevoegdheden van de Gemeenschap
aangezien er een gemeenschappelijke marktordening voor varkensvlees geldt. Overigens
merk ik op dat de op basis van Nederlandse wetgeving vastgestelde varkensrechten (thans
dierrechten genoemd) zijn geïntroduceerd ter implementatie van het mestbeleid
(Nitraatrichtlijn) en dus niet kunnen worden ingezet om de markt te reguleren.
7
Zijn er toekomstscenario's bekend met betrekking tot de hoogte van de voerprijzen? Zo ja,
wat zijn de verwachtingen van de hoogte van de voerprijzen en hoe denkt u daar op in te
spelen? Zo neen, bent u bereid deze te onderzoeken?
Er zijn inderdaad toekomstscenario's beschikbaar over de hoogte van de prijzen van veevoedergrondstoffen,
onder andere van de Organisatie voor Economische Samenwerking
en Ontwikkeling (OESO), de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties
(FAO) en de International Grains Council (IGC). De onzekerheden zijn, gezien het aantal
variabelen en de grote variëteit aan veevoedergrondstoffen echter groot. De algemene
verwachting voor 2008 is een lagere voerprijs dan nu het geval is, maar een hogere dan
het gemiddelde van de laatste tien jaar.
8
Kunt u garanderen dat varkensvlees wel de juiste prijs oplevert indien het na drie tot vijf
maanden opslag terug in de markt wordt gebracht? Zo neen, deelt u de mening dat het
met subsidie opslaan van vlees beschouwd kan worden als tijdelijk uitstel van structurele
problemen van overaanbod en hoge voerprijzen?
Nee, die garantie kan ik niet geven. Van belang is echter dat de Europese Commissie haar
voorstel heeft gemotiveerd met verwijzing naar de huidige vooruitzichten dat de varkensvleesprijzen
gedurende de eerste helft van 2008 zullen stijgen en de voerprijzen zullen
dalen. Met een particuliere opslagregeling kan zo een moeilijke periode voor de sector
worden overbrugd.
9
Verloopt de vraag naar varkensvlees volgens een vast patroon? Zo ja, deelt u de mening
dat varkenshouders dientengevolge rekening zouden kunnen houden met deze fluctuerende
vraag en dus enkele maanden per jaar minder omzet zouden kunnen draaien of
minder zouden kunnen produceren? Zo neen, waarom niet?
De varkensvleesmarkt wordt gekenmerkt door moeilijk voorspelbare periodes met
wisselende vraag- en aanbodsituaties. Varkenshouders kunnen hier nauwelijks op
inspelen, gezien de productiecyclus van tien maanden. Desalniettemin ben ik van mening
dat het inspelen op marktontwikkelingen primair een verantwoordelijkheid van het
bedrijfsleven is en blijft.
10
Mag u op eigen initiatief besluiten om de opslag van (varkens)vlees in Nederland te
subsidiëren? Zo ja, waarom is er in dat geval geen sprake van staatssteun? Zo neen,
waarom niet? Is het waar dat indien de Europese commissie een dergelijk besluit neemt,
dit niet geldt als staatssteun, terwijl, indien de Nederlandse regering op nationaal niveau
een dergelijke subsidie instelt, dit wel als staatssteun gezien zal worden?
Nee. Er bestaat een communautaire marktordening voor varkensvlees. Het beheer van
deze markt is daarmee een EU-aangelegenheid. De mogelijkheid van particuliere opslag is
één van de instrumenten die de Europese Commissie kan inzetten. De financiering ervan
vindt plaats met communautaire middelen.
De werking van de Europese markt kan worden verstoord als de lidstaten eigenstandig
zouden besluiten tot interventies, zoals particuliere opslag. Het Europese staatssteunregime
beoogt juist handelsverstoring op de communautaire markt door nationaal
gefinancierde steunmaatregelen te voorkomen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit