Gemeente Duiven


Programmabegroting 2008 - 2011, deel 2: Hoe staat Duiven er financieel voor?

---

Vorige week informeerden we u via deze Informeel in vogelvlucht over de belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die het college voor 2008 in de begroting heeft opgenomen. In dat artikel lichtte we op hoodflijnen toe voor welk nieuw beleid en welke activiteiten we in 2008 geld reserveren.

In dit tweede artikel gaan we in op de financiële positie van de gemeente Duiven, zeg maar de huishoudportemonnee. En die ziet er goed uit.

Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de voorstellen van ons college. De begroting wordt nog door de raad vastgesteld. Op maandag 12 november aanstaande vergadert de gemeenteraad over het voorstel van het college van B&W voor de Programmabegroting 2008-2011. Deze vergadering is openbaar en begint om 15.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.

Plannen voor 2008
Wat neemt het college zich voor om volgend jaar te realiseren? Enkele opvallende hoofdpunten:

* Burgerjaarverslag

* Monitor klanttevredenheid

* Rampenbestrijding

* Geoefendheid van de brandweer

* Duivens Verkeers- en Vervoersplan

* Onderzoek intensivering bestaande Bedrijventerreinen
* Actualiseren Detailhandelnota

* Huisvestingsplan Onderwijs

* Aanpak alcohol- en drugsmisbruik onder jongeren
* Nieuwe sporthal in de Spoorzone

* Uitbreiding buitensportaccommodaties

* Vernieuwing loket WWZ

* Bestrijden laaggeletterdheid

* Terugdringen niet-gebruik van sociale voorzieningen
* Gemeentelijk Klimaatbeleid

* Gemeentelijke Interne Milieuzorg

* Glasinzameling

* Omgevingsvergunning

* Ontwikkelingen rond de A15

In totaal gaat het om een bedrag van bijna EUR 1,2 miljoen dat het college in 2008 wil uittrekken voor nieuw beleid en nieuwe activiteiten.

naar boven

Financiële positie
We informeerden u vorige week al dat de financiële positie van de gemeente Duiven de komende jaren redelijk tot goed blijft, met een robuust weerstandsvermogen. Ook dit jaar kunnen we weer een sluitende begroting 2008-2011 presenteren. Maar om dat te kunnen doen hebben we als college wel een aantal keuzes gemaakt. Dit zijn keuzes op gebied van het inzetten van reserves, mogelijke strucutrele bezuinigingen en het verhogen van de lokale belastingen op sociaal aanvaardbare wijze.

Inzetten van reserves
Het college heeft ervoor gekozen om de reserves in 2008 in te zetten voor eenmalige investeringen. Voorbeelden van deze eenmalige investeringen zijn onder meer de inrichting van het WWZ loket, het inrichten van het gemeentelijke crisiscentrum, de digitale informatievoorziening en de ontwikkelingen rond de A15.

Bezuinigingsronde
Daarnaast stellen we als college voor om een bezuinigingsronde te starten die per 2010 structureel een bedrag van EUR 373.000,- moet opleveren. Per 2011 moet dat structureel op
EUR 437.000,- zijn. Voor deze bezuigingsoperatie wordt in 2008 een plan van aanpak opgesteld.

Lokale belastingen
Het college heeft het voornemen om reclamebelasting te gaan heffen op alle reclame die in de openbare ruimte zichtbaar is. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan reclameborden langs de weg, maar ook reclameborden die bij winkels buiten op de stoep staan. De belasting is ook een middel om wildgroei van reclame-uitingen tegen te gaan en bedrijvigheid gericht te kunnen stimuleren.
Daarnaast heeft het college besloten om - naast de inflatiecorrectie van 2% - de onroerendzaakbelastingen te verhogen met 4%. Over de OZB en andere lokale belastingen en leges leest u verderop in dit artikel meer.

naar boven
---

Inkomsten en uitgaven

Een gemeente heeft inkomsten en uitgaven. Ongeveer 1/3 deel van de gemeentelijke inkomsten ontvangt de gemeente van het Rijk. Dat gaat in de vorm van een algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Daarnaast ontvangt de gemeente geld voor specifieke doeleinden. Dat is iets minder dan de helft van het totale inkomen (45% van de totale inkomsten). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om Subsidie Pro Sport of het Fonds Werk en Inkomen.
De gemeentelijke belastingen leveren een ander deel van de inkomsten op (ongeveer 12% van de totale inkomsten van de gemeente). Denk hierbij aan bijvoorbeeld de onroerendzaakbelasting, het rioolrecht of de afvalstoffenheffing.
Tot slot kan een gemeente nog winstuitkeringen ontvangen, rente over verstrekte leningen of opbrengsten uit de aankoop en verkoop van grond (± 8% van de totale inkomsten).

En waar gaat dat geld onder andere naar toe?
Grote posten die jaarlijks terugkeren zijn het groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen, bruggen, wegen, openbare verlichting en riolering. Ook verstrekt de gemeente subsidies aan bijvoorbeeld verenigingen en verstrekt zij uitkeringen, bijvoorbeeld aan mensen die tijdelijk niet in een eigen inkomen kunnen voorzien. Verder geeft de gemeente elk jaar geld uit aan zaken die vervangen moeten worden en aan nieuw beleid. Enkele voorbeelden daarvan zijn de nieuwe sporthal in de Spoorzone en de vernieuwing van het loket Wonen, Welzijn en Zorg.

In 2008 iets meer belasting betalen
Wanneer de gemeenteraad de voorgestelde begroting goedkeurt, gaat een huishouden met een koopwoning gemiddeld EUR 24,- per jaar meer betalen. Voor een gemiddeld huishouden met een huurwoning is dit ongeveer EUR 15,- per jaar. Dit komt neer op een stijging van 4,2%. Voornaamste oorzaak hiervan zijn de hogere rioolkosten en de verhoging van de ozb. De reden van de extra ozb-stijging is dat het college financiële ruimte wil creëren om op termijn nieuw beleid te realiseren. Voorbeelden zijn de nieuwe sporthal en het wijkhuis van Droo.

Onroerend zaak belasting (OZB)
De ontwikkeling van de OZB (onroerendzaakbelasting) is de afgelopen jaren achtergebleven. Dit kwam doordat er geen direct noodzaak was voor het doorvoeren van een verhoging. In 2007 is de OZB met alleen de inflatiecorrectie verhoogd (1,75%). Voor 2008 stelt het college voor om de OZB met 4% te verhogen om op die manier toekomstige noodzakelijke investeringen in voorzieningen te kunnen dekken. Daar komt de inflatiecorrectie van 2% dan bovenop.

naar boven

OZB-aanpassingen laatste jaren
In 2007 zijn de tarieven aangepast met een inflatiecorrectie van
1,75%. In 2008 zullen de tarieven naast een inflatiecorrectie van 2% met 4% extra worden verhoogd.

2003

2004

2005

2006

2007

2008

Stijgingspercentage


-/- 3,1%

0%

0%

0%


1,75%

6%

Lokale heffingen en leges
De gemeente Duiven int lokale heffingen. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld reinigingsheffing, rioolrecht, hondenbelasting en marktgeld. Bouwleges betaalt u als u bijvoorbeeld een huis wilt laten bouwen.

Het college stelt de gemeenteraad voor om de meeste heffingen alleen met een inflatiecorrectie van 2% te verhogen: hondenbelasting, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, huurtarieven van de sportaccommodaties en de legestarieven. De bouwleges worden met 5,8% verhoogd.
De rioolrechten stijgen met 7%. De gecombineerde afvalstoffenheffing en reinigingsrechten worden verhoogd met 1,7%.

Hiermee komt het college voor de belangrijkste belastingen uit op de volgende tarieven:

2008

2007

»

Afvalstoffenheffing

- eenpersoonshuishouden

EUR 205,44

EUR 201,96


- meerpersoonshuishouden

EUR 273,96

EUR 269,28

»

Reinigingsrechten

EUR 273,96

EUR 269,28

»

Rioolrechten

- per kubieke meter waterverbruik

EUR 1,09

EUR 1,02

»

Onroerendzaakbelasting (per EUR 2.500,- economische waarde)
- woningen, eigenarendeel

EUR 1,71

EUR 1,71


- niet-woningen, gebruikersdeel

EUR 2,31

EUR 2,29


- niet-woningen, eigenarendeel

EUR 2,89

EUR 2,86

»

Hondenbelasting

- voor de eerste hond

EUR 39,84

EUR 39,00

naar boven

Weerstandsvermogen
De Provincie Gelderland houdt toezicht op de meerjarenbegroting van de gemeente Duiven. Een gezonde begroting laat over meerdere jaren positieve begrotingsresultaten zien. De programmabegroting 2008-2011, die het college van burgemeester en wethouders aan de raad voorlegt, voldoet hieraan. De voorzieningen zijn toereikend en ook de reservepositie is voldoende. De conclusie mag dan ook getrokken worden dat de gemeente Duiven een robuust weerstandsvermogen heeft in relatie tot de risico's die de gemeente loopt.

Onderhoud aan wegen, groen en gebouwen
Duiven heeft circa 300.000 vierkante meter openbare ruimte. Hier verstaan we onder meer de lokale wegen, straten en pleinen maar ook het openbare groen, civiele kunstwerken, openbare gebouwen en de lichtmasten (5.000).
Grote onderhoudsposten zijn bijvoorbeeld: onderhoud aan wegen (EUR
1,2miljoen), onderhoud groen (EUR 1,5 miljoen) en onderhoud riolering (EUR 3,1 miljoen).

Bedrijfsvoering
In het collegeakkoord is onder andere opgenomen dat `bij een zo breed mogelijk dienstbare opstelling naar de burger een flexibele klantgerichte organisatie past. Kwaliteit van de producten en diensten staat voorop waarbij de nadruk zal liggen op invoering van elektronische overheidsvoorzieningen.'
Bij Bedrijfsvoering gaat het om het hoe (processen) en waarmee (middelen) de producten totstandkomen. Daarbij is aangegeven welke kwaliteit en omvang bereikt moet worden. Integraal management, goed facilitair beheer en goed beheer van de (productie)middelen zorgen voor een goed functionerende en continue verlopende dienstverlening. En tot een daadkrachtige en slagvaardige - ambtelijke en bestuurlijke
- organisatie.

Project Digitale Dienstverlening
afbeelding logo DigiD In 2008 investeert het college EUR 75.000,- in informatie- en communicatietechnologie (ICT). Daarnaast wordt voor 2008 een bedrag van EUR 50.000,- euro beschikbaar gesteld voor ondersteuning en advisering.
Het verbeteren van de dienstverlening aan burger en bedrijven is momenteel een actueel item in overheidsland. Ook de gemeente is intensief bezig met deze digitale dienstverlenings ontwikkeling. Het digitaal aanvragen van producten (bijv. uittreksel van het GBA), een meer transparante besluitvorming, het éénmalig vastleggen een meervoudig gebruiken van gegevens (bijvoorbeeld DidiD) en het verminderen van regelgeving zijn belangrijkste doelen van dit project.

De gemeente is op dit moment bezig met het opstellen van een zogenaamd dienstverleningsconcept. Daarin worden afspraken vastgelegd over de kwaliteit van de gewenste dienstverlening. Het gaat hierbij om de dienstverlening via de verschillende kanalen zoals de website, e-mail, balie, telefoon en post.

De gemeente Duiven stelt verder een nieuw Informatiebeleidsplan 2008-2011 op. Dit plan omschrijft hoe uitwerking gegeven kan worden aan de ambities om de (electronische) dienstverlening te verbeteren.

Bovenstaande ontwikkeling heeft een grote impact op de gemeentelijke organisatie. Niet alleen op gebied van financiën of techniek, maar ook op gebied van personele inzet. De gemeente Duiven zoekt daarom naar samenwerking met andere gemeenten, omdat er voordelen te behalen zijn op gebied van efficiency, continuiteit, kennisdeling en samenvoeging van middelen. Het vermindert de kwetsbaarheid van een enkele organisatie en versterkt de onderhandelingspositie ten opzichte van leveranciers.

naar boven

Verbonden partijen
De gemeente neemt bestuurlijk en/of financieel deel aan stichtingen, verenigingen, vennootschappen of gemeenschappelijke regelingen. Belangrijke partijen zijn:

* Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers,
* Hulpverlening Gelderland Midden,

* Werkvoorzieningschap Presikhaaf,

* Liemerse Muziekschool,

* Stadsregio Arnhem-Nijmegen.

In totaal beschrijft de programmabegroting 11 van zulke verbonden partijen waarin de gemeente Duiven in 2008 voor in totaal ruim EUR 16 miljoen participeert.

naar boven

Grondbeleid
afbeelding logo Vitaal Centrum Duiven De gemeente koopt, exploiteert, ontwikkelt en verkoopt grond. Eén en ander wordt vastgelegd in een zogenaamde nota Grondbeleid. Daarin komen ook zaken als voorkeursrecht, onteigening en vrije kavels aan de orde. Een nieuwe Nota Grondbeleid is op dit moment in voorbereiding. De verwachting is dat deze binnen enkele maanden aan de gemeenteraad kan worden voorgelegd.
In onze gemeente worden via het grondbeleid de volgende doelen nagestreefd:

* hoogwaardige en duurzame kwaliteit van de stedenbouw;
* zuinig ruimtegebruik, gericht op het behoud van het groene buitengebied;

* goede en gevarieerde werkgelegenheid door de ontwikkeling van bedrijventerreinen;

* voldoende woningbouw voor eigen woonbehoeften;
* een gepast aandeel betaalbare woningen

* ontwikkeling van wijkservicegebieden voor wonen, welzijn en zorg;
* realisering van het project Vitaal Centrum Duiven.

Het grondbeleid van de gemeente Duiven is erop gericht om minimaal kostendekkend te zijn. Dit betekent dat alle kosten tenminste door de opbrengsten zullen worden gedekt. Welke (huidige en toekomstige) grondcomplexen de gemeente onder handen heeft, staan gedetailleerd in de Programmabegroting. De investerings- en financieringsstaat laat een totaal geraamde boekwaarde per 1 januari 2008 van ruim EUR 32 miljoen zien.

Tot slot
In dit tweede artikel over de voorgestelde Programmabegroting 2008-2011 kreeg u een beknopt overzicht van de financiële paragrafen. Wilt u meer weten: de stukken kunt u inzien in de infohoek op het gemeentehuis. Ook staat tekst raadplegen via onderstaande link.

In de komende periode buigen de politieke partijen in Duiven zich over de voorgestelde Programmabegroting van het college. Op maandag 12 november wordt deze behandeld in de gemeenteraad. Deze raadsvergadering is openbaar en wordt in de Informeel aangekondigd.

» Programmabegroting 2008 -2011
» Artikel Programmabegroting 2008-2011, deel 1: wat gaan we in 2008 doen?