Gemeente Duiven
Programmabegroting 2008 - 2011, deel 2: Hoe staat Duiven er financieel
voor?
---
Vorige week informeerden we u via deze Informeel in vogelvlucht over
de belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die het college voor
2008 in de begroting heeft opgenomen. In dat artikel lichtte we op
hoodflijnen toe voor welk nieuw beleid en welke activiteiten we in
2008 geld reserveren.
In dit tweede artikel gaan we in op de financiële positie van de
gemeente Duiven, zeg maar de huishoudportemonnee. En die ziet er goed
uit.
Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de voorstellen van ons
college. De begroting wordt nog door de raad vastgesteld. Op maandag
12 november aanstaande vergadert de gemeenteraad over het voorstel van
het college van B&W voor de Programmabegroting 2008-2011. Deze
vergadering is openbaar en begint om 15.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis.
Plannen voor 2008
Wat neemt het college zich voor om volgend jaar te realiseren? Enkele
opvallende hoofdpunten:
* Burgerjaarverslag
* Monitor klanttevredenheid
* Rampenbestrijding
* Geoefendheid van de brandweer
* Duivens Verkeers- en Vervoersplan
* Onderzoek intensivering bestaande Bedrijventerreinen
* Actualiseren Detailhandelnota
* Huisvestingsplan Onderwijs
* Aanpak alcohol- en drugsmisbruik onder jongeren
* Nieuwe sporthal in de Spoorzone
* Uitbreiding buitensportaccommodaties
* Vernieuwing loket WWZ
* Bestrijden laaggeletterdheid
* Terugdringen niet-gebruik van sociale voorzieningen
* Gemeentelijk Klimaatbeleid
* Gemeentelijke Interne Milieuzorg
* Glasinzameling
* Omgevingsvergunning
* Ontwikkelingen rond de A15
In totaal gaat het om een bedrag van bijna EUR 1,2 miljoen dat het
college in 2008 wil uittrekken voor nieuw beleid en nieuwe
activiteiten.
naar boven
Financiële positie
We informeerden u vorige week al dat de financiële positie van de
gemeente Duiven de komende jaren redelijk tot goed blijft, met een
robuust weerstandsvermogen. Ook dit jaar kunnen we weer een sluitende
begroting 2008-2011 presenteren. Maar om dat te kunnen doen hebben we
als college wel een aantal keuzes gemaakt. Dit zijn keuzes op gebied
van het inzetten van reserves, mogelijke strucutrele bezuinigingen en
het verhogen van de lokale belastingen op sociaal aanvaardbare wijze.
Inzetten van reserves
Het college heeft ervoor gekozen om de reserves in 2008 in te zetten
voor eenmalige investeringen. Voorbeelden van deze eenmalige
investeringen zijn onder meer de inrichting van het WWZ loket, het
inrichten van het gemeentelijke crisiscentrum, de digitale
informatievoorziening en de ontwikkelingen rond de A15.
Bezuinigingsronde
Daarnaast stellen we als college voor om een bezuinigingsronde te
starten die per 2010 structureel een bedrag van EUR 373.000,- moet
opleveren. Per 2011 moet dat structureel op
EUR 437.000,- zijn. Voor deze bezuigingsoperatie wordt in 2008 een
plan van aanpak opgesteld.
Lokale belastingen
Het college heeft het voornemen om reclamebelasting te gaan heffen op
alle reclame die in de openbare ruimte zichtbaar is. U kunt dan
bijvoorbeeld denken aan reclameborden langs de weg, maar ook
reclameborden die bij winkels buiten op de stoep staan. De belasting
is ook een middel om wildgroei van reclame-uitingen tegen te gaan en
bedrijvigheid gericht te kunnen stimuleren.
Daarnaast heeft het college besloten om - naast de inflatiecorrectie
van 2% - de onroerendzaakbelastingen te verhogen met 4%. Over de OZB
en andere lokale belastingen en leges leest u verderop in dit artikel
meer.
naar boven
---
Inkomsten en uitgaven
Een gemeente heeft inkomsten en uitgaven. Ongeveer 1/3 deel van de
gemeentelijke inkomsten ontvangt de gemeente van het Rijk. Dat gaat in
de vorm van een algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Daarnaast ontvangt de gemeente geld voor specifieke doeleinden. Dat is
iets minder dan de helft van het totale inkomen (45% van de totale
inkomsten). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om Subsidie Pro Sport of het
Fonds Werk en Inkomen.
De gemeentelijke belastingen leveren een ander deel van de inkomsten
op (ongeveer 12% van de totale inkomsten van de gemeente). Denk
hierbij aan bijvoorbeeld de onroerendzaakbelasting, het rioolrecht of
de afvalstoffenheffing.
Tot slot kan een gemeente nog winstuitkeringen ontvangen, rente over
verstrekte leningen of opbrengsten uit de aankoop en verkoop van grond
(± 8% van de totale inkomsten).
En waar gaat dat geld onder andere naar toe?
Grote posten die jaarlijks terugkeren zijn het groot onderhoud aan
gemeentelijke gebouwen, bruggen, wegen, openbare verlichting en
riolering. Ook verstrekt de gemeente subsidies aan bijvoorbeeld
verenigingen en verstrekt zij uitkeringen, bijvoorbeeld aan mensen die
tijdelijk niet in een eigen inkomen kunnen voorzien.
Verder geeft de gemeente elk jaar geld uit aan zaken die vervangen
moeten worden en aan nieuw beleid. Enkele voorbeelden daarvan zijn de
nieuwe sporthal in de Spoorzone en de vernieuwing van het loket Wonen,
Welzijn en Zorg.
In 2008 iets meer belasting betalen
Wanneer de gemeenteraad de voorgestelde begroting goedkeurt, gaat een
huishouden met een koopwoning gemiddeld EUR 24,- per jaar meer
betalen. Voor een gemiddeld huishouden met een huurwoning is dit
ongeveer EUR 15,- per jaar. Dit komt neer op een stijging van 4,2%.
Voornaamste oorzaak hiervan zijn de hogere rioolkosten en de verhoging
van de ozb. De reden van de extra ozb-stijging is dat het college
financiële ruimte wil creëren om op termijn nieuw beleid te
realiseren. Voorbeelden zijn de nieuwe sporthal en het wijkhuis van
Droo.
Onroerend zaak belasting (OZB)
De ontwikkeling van de OZB (onroerendzaakbelasting) is de afgelopen
jaren achtergebleven. Dit kwam doordat er geen direct noodzaak was
voor het doorvoeren van een verhoging. In 2007 is de OZB met alleen de
inflatiecorrectie verhoogd (1,75%). Voor 2008 stelt het college voor
om de OZB met 4% te verhogen om op die manier toekomstige
noodzakelijke investeringen in voorzieningen te kunnen dekken. Daar
komt de inflatiecorrectie van 2% dan bovenop.
naar boven
OZB-aanpassingen laatste jaren
In 2007 zijn de tarieven aangepast met een inflatiecorrectie van
1,75%. In 2008 zullen de tarieven naast een inflatiecorrectie van 2%
met 4% extra worden verhoogd.
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Stijgingspercentage
-/- 3,1%
0%
0%
0%
1,75%
6%
Lokale heffingen en leges
De gemeente Duiven int lokale heffingen. U kunt hierbij denken aan
bijvoorbeeld reinigingsheffing, rioolrecht, hondenbelasting en
marktgeld. Bouwleges betaalt u als u bijvoorbeeld een huis wilt laten
bouwen.
Het college stelt de gemeenteraad voor om de meeste heffingen alleen
met een inflatiecorrectie van 2% te verhogen: hondenbelasting,
lijkbezorgingsrechten, marktgelden, huurtarieven van de
sportaccommodaties en de legestarieven. De bouwleges worden met 5,8%
verhoogd.
De rioolrechten stijgen met 7%. De gecombineerde afvalstoffenheffing
en reinigingsrechten worden verhoogd met 1,7%.
Hiermee komt het college voor de belangrijkste belastingen uit op de
volgende tarieven:
2008
2007
»
Afvalstoffenheffing
- eenpersoonshuishouden
EUR 205,44
EUR 201,96
- meerpersoonshuishouden
EUR 273,96
EUR 269,28
»
Reinigingsrechten
EUR 273,96
EUR 269,28
»
Rioolrechten
- per kubieke meter waterverbruik
EUR 1,09
EUR 1,02
»
Onroerendzaakbelasting (per EUR 2.500,- economische waarde)
- woningen, eigenarendeel
EUR 1,71
EUR 1,71
- niet-woningen, gebruikersdeel
EUR 2,31
EUR 2,29
- niet-woningen, eigenarendeel
EUR 2,89
EUR 2,86
»
Hondenbelasting
- voor de eerste hond
EUR 39,84
EUR 39,00
naar boven
Weerstandsvermogen
De Provincie Gelderland houdt toezicht op de meerjarenbegroting van de
gemeente Duiven. Een gezonde begroting laat over meerdere jaren
positieve begrotingsresultaten zien. De programmabegroting 2008-2011,
die het college van burgemeester en wethouders aan de raad voorlegt,
voldoet hieraan. De voorzieningen zijn toereikend en ook de
reservepositie is voldoende. De conclusie mag dan ook getrokken worden
dat de gemeente Duiven een robuust weerstandsvermogen heeft in relatie
tot de risico's die de gemeente loopt.
Onderhoud aan wegen, groen en gebouwen
Duiven heeft circa 300.000 vierkante meter openbare ruimte. Hier
verstaan we onder meer de lokale wegen, straten en pleinen maar ook
het openbare groen, civiele kunstwerken, openbare gebouwen en de
lichtmasten (5.000).
Grote onderhoudsposten zijn bijvoorbeeld: onderhoud aan wegen (EUR
1,2miljoen), onderhoud groen (EUR 1,5 miljoen) en onderhoud riolering
(EUR 3,1 miljoen).
Bedrijfsvoering
In het collegeakkoord is onder andere opgenomen dat `bij een zo breed
mogelijk dienstbare opstelling naar de burger een flexibele
klantgerichte organisatie past. Kwaliteit van de producten en diensten
staat voorop waarbij de nadruk zal liggen op invoering van
elektronische overheidsvoorzieningen.'
Bij Bedrijfsvoering gaat het om het hoe (processen) en waarmee
(middelen) de producten totstandkomen. Daarbij is aangegeven welke
kwaliteit en omvang bereikt moet worden. Integraal management, goed
facilitair beheer en goed beheer van de (productie)middelen zorgen
voor een goed functionerende en continue verlopende dienstverlening.
En tot een daadkrachtige en slagvaardige - ambtelijke en bestuurlijke
- organisatie.
Project Digitale Dienstverlening
afbeelding logo DigiD In 2008 investeert het college EUR 75.000,- in
informatie- en communicatietechnologie (ICT). Daarnaast wordt voor
2008 een bedrag van EUR 50.000,- euro beschikbaar gesteld voor
ondersteuning en advisering.
Het verbeteren van de dienstverlening aan burger en bedrijven is
momenteel een actueel item in overheidsland. Ook de gemeente is
intensief bezig met deze digitale dienstverlenings ontwikkeling. Het
digitaal aanvragen van producten (bijv. uittreksel van het GBA), een
meer transparante besluitvorming, het éénmalig vastleggen een
meervoudig gebruiken van gegevens (bijvoorbeeld DidiD) en het
verminderen van regelgeving zijn belangrijkste doelen van dit project.
De gemeente is op dit moment bezig met het opstellen van een zogenaamd
dienstverleningsconcept. Daarin worden afspraken vastgelegd over de
kwaliteit van de gewenste dienstverlening. Het gaat hierbij om de
dienstverlening via de verschillende kanalen zoals de website, e-mail,
balie, telefoon en post.
De gemeente Duiven stelt verder een nieuw Informatiebeleidsplan
2008-2011 op. Dit plan omschrijft hoe uitwerking gegeven kan worden
aan de ambities om de (electronische) dienstverlening te verbeteren.
Bovenstaande ontwikkeling heeft een grote impact op de gemeentelijke
organisatie. Niet alleen op gebied van financiën of techniek, maar ook
op gebied van personele inzet. De gemeente Duiven zoekt daarom naar
samenwerking met andere gemeenten, omdat er voordelen te behalen zijn
op gebied van efficiency, continuiteit, kennisdeling en samenvoeging
van middelen. Het vermindert de kwetsbaarheid van een enkele
organisatie en versterkt de onderhandelingspositie ten opzichte van
leveranciers.
naar boven
Verbonden partijen
De gemeente neemt bestuurlijk en/of financieel deel aan stichtingen,
verenigingen, vennootschappen of gemeenschappelijke regelingen.
Belangrijke partijen zijn:
* Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers,
* Hulpverlening Gelderland Midden,
* Werkvoorzieningschap Presikhaaf,
* Liemerse Muziekschool,
* Stadsregio Arnhem-Nijmegen.
In totaal beschrijft de programmabegroting 11 van zulke verbonden
partijen waarin de gemeente Duiven in 2008 voor in totaal ruim EUR 16
miljoen participeert.
naar boven
Grondbeleid
afbeelding logo Vitaal Centrum Duiven De gemeente koopt, exploiteert,
ontwikkelt en verkoopt grond. Eén en ander wordt vastgelegd in een
zogenaamde nota Grondbeleid. Daarin komen ook zaken als
voorkeursrecht, onteigening en vrije kavels aan de orde. Een nieuwe
Nota Grondbeleid is op dit moment in voorbereiding. De verwachting is
dat deze binnen enkele maanden aan de gemeenteraad kan worden
voorgelegd.
In onze gemeente worden via het grondbeleid de volgende doelen
nagestreefd:
* hoogwaardige en duurzame kwaliteit van de stedenbouw;
* zuinig ruimtegebruik, gericht op het behoud van het groene
buitengebied;
* goede en gevarieerde werkgelegenheid door de ontwikkeling van
bedrijventerreinen;
* voldoende woningbouw voor eigen woonbehoeften;
* een gepast aandeel betaalbare woningen
* ontwikkeling van wijkservicegebieden voor wonen, welzijn en zorg;
* realisering van het project Vitaal Centrum Duiven.
Het grondbeleid van de gemeente Duiven is erop gericht om minimaal
kostendekkend te zijn. Dit betekent dat alle kosten tenminste door de
opbrengsten zullen worden gedekt. Welke (huidige en toekomstige)
grondcomplexen de gemeente onder handen heeft, staan gedetailleerd in
de Programmabegroting. De investerings- en financieringsstaat laat een
totaal geraamde boekwaarde per 1 januari 2008 van ruim EUR 32 miljoen
zien.
Tot slot
In dit tweede artikel over de voorgestelde Programmabegroting
2008-2011 kreeg u een beknopt overzicht van de financiële paragrafen.
Wilt u meer weten: de stukken kunt u inzien in de infohoek op het
gemeentehuis. Ook staat tekst raadplegen via onderstaande link.
In de komende periode buigen de politieke partijen in Duiven zich over
de voorgestelde Programmabegroting van het college. Op maandag 12
november wordt deze behandeld in de gemeenteraad. Deze
raadsvergadering is openbaar en wordt in de Informeel aangekondigd.
» Programmabegroting 2008 -2011
» Artikel Programmabegroting 2008-2011, deel 1: wat gaan we in 2008
doen?